Ladder-päivitys maaliskuu 2015

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Ladder-päivitys maaliskuu 2015

ViestiKirjoittaja azhrak » 03 Maalis 2015, 20:08

Kuva
Blizzard on julkaissut tiedotteen tulevista Battle.net Ladder -päivityksistä, joissa muun muassa liigojen jakaumia muutetaan, MMR-hävikki poistetaan ja uusien pelaajien aloitustasoa säädetään. Parin viimeisen kuukauden aikana pelaajien huoli Ladderin tilasta on kasvanut, mikä on saanut pelintekijän reagoimaan tilanteeseen. Muutoksia on julkaistu kuluvaan ja tuleviin Ladder-kausiin.

Liigojen jakaumat
Ladderin liigat ovat alhaalta ylöspäin Bronze, Silver, Gold, Platinum, Diamond, Master ja Grandmaster. Vuonna 2013 Blizzard on asettanut kullekin liigalle Heart of the Swarm -moninpelissä tavoitekoon, joka on tietty prosenttiosuus Ladderissa aktiivisten pelaajien kokonaismäärästä. Sivustolta nios.kr saamme nykyisen todellisen liigajakauman. Alla oleva talukko vertailee tavoitetta ja tämänhetkistä todellista tilannetta.

Bronze Silver Gold Platinum Diamond Master Grandmaster
Tavoite (HotS, 3.11.2013) 8% 20% 32% 20% 18% 2% 800 pelaajaa
Todellinen (3.3.2015) 9% 32% 36% 13% 8% 1% 753 pelaajaa
Ero +1% +12% +4% -7% -10% -1% -47 pelaajaa

Taulukosta huomaa, kuinka alemmissa liigoissa on tavoitetta enemmän pelaajia, kun taas ylemmissä liigoissa on vajausta tavoitteeseen nähden. Blizzardin mukaan ilmiö johtuu pelaajien määrän ja aktiivisuuden muutoksista, mutta StarCraft II -yhteisö on arvellut syiksi muun muassa Blizzardin asettamaa MMR-hävikkiä, joka alkaa siirtämään pelaajaa liigoissa alaspäin kahden viikon inaktiiviseuuden jälkeen.

Blizzard aikoo puuttua liigojen jakaumiin jo kuluvalla vuoden 2015 ensimmäisellä Ladder-kaudella. Liigojen rajoja säädetään, jotta jakaumat alkaisivat näyttää enemmän tavoitteiden mukaisilta. Lisäksi Blizzard aikoo laskea tasoa, jolla uudet pelaajat aloittavat Ladderissa. Ajan myötä aloituspiste on siirtynyt suhteellisesti korkeammalle, joten uudet pelaajat ovat kohdanneet yhä vaikeampia vastuksia Ladder-uransa alussa.

MMR-hävikki
Kuten yllä mainittu on Match Making Rating -hävikki eli MMR-hävikki Ladder-systeemin ominaisuus, joka alkaa laskea pelaajan Ladder-luokitusta ajan myötä alaspäin, kun pelaaja ei pelaa yhtään Ladder-ottelua kahteen viikkoon. Tämän tarkoituksena on kompensoida pelaajan tauolla ruostuvia taitoja tarjoamalla hänelle hieman helpompia vastuksia, kun hän palaa takaisin pelin pariin tauon jälkeen. Blizzard on kuitenkin nyt huomannut, että ominaisuudella on myös negatiivisia vaikutuksia. Pelaaja voi esimerkiksi valua ajan myötä niin alas, ettei hän pysty nousemaan takaisin omalle tasolleen kohtuullisella määrällä Ladder-voittoja. MMR-hävikki myös osaltaan edesauttaa liigajakaumien vääristymistä, kun pelaajamassat valuvat väistämättä koko ajan alaspäin.

Ladderista valveutuneet pelaajat ovat olleet epäileväisiä MMR-hävikin toimivuutta kohtaan alusta saakka. Nyt ensi kaudella eli kuluvan vuoden toisella Ladder-kaudella Blizzard myöntää ominaisuuden ongelmallisuuden poistamalla MMR-hävikin systeemistään kokonaan.

Muut lähiaikojen muutokset
Tiedotteessan Blizzard mainitsee, että yhtiö on onnistunut kehittämään tietämystään liigasijoituksista ja vastustajien valinnasta analysoimalla vuosien mittaa kertynyttä Ladder-dataa. Analyysin perusteella Blizzard aikoo tehdä muutoksia joihinkin Ladder-systeemin sisäisiin toimintoihin tai poistaa joitain toimintoja kokonaan parantaakseen Ladderin toimintaa. Tiedotteessa ei mainita, mistä toiminnoista tai ominaisuuksista on kyse, mutta muutokset astuvat voimaan seuraavalla Ladder-kaudella.

Legacy of the Void -tavoitteet
StarCraft II -pelin viimeisen lisäosan Legacy of the Voidin beta-testausvaiheesta puhutaan viikko viikolta enemmän, mutta Blizzard ei ole vielä ilmoittanut betan eikä lisäosan julkaisuajankohtia. Kuitenkin nyt Ladder-päivityksistä kertoessaan Blizzard mainitsee, että he aikovat uudelleenarvioida koko Ladder-systeemin lisäosaa varten. Heidän tavoitteensa on luoda entistä tarkempi ja pelaajille läpinäkyvämpi Ladder-rakenne. Yksi pelaajien alusta saakka parjaamista nykyisen Ladderin ominaisuuksista on MMR:n näkymättömyys. Pelaajan näkee vain todellista MMR-arvoa kuvaavan pistemäärän, joka on vääristynyt erilaisten muiden ominaisuuksien kuten bonus poolin vuoksi. Läpinäkyvyys todennäköisesti tarkoittaa pelaajien todellisen sijoituksen ja MMR:n esittämistä tai tarkempaa kuvausta systeemissä.

Muutosten taustalla yhteisön paine
Blizzard antaa tiedotteessaan ymmärtää, että suunniteltujen muutosten taustalla on yhteisön luoma paine, kun pelaajat ovat viime kuukausina keskustelleen yhä kiivaammin Ladderin toimivuudesta. Aihetta huoleen todella on, kun epäkohtia voidaan osoittaa suoraan kuten yllä olevassa taulukossa. Keskustelun kohteena ovat olleet muun muassa jo mainitut liigojen jakaumat, MMR-hävikki ja uusien pelaajien sijoittaminien Ladderiin. Alla lista muutamista Ladder-keskusteluissa uusiutuvista puheenaiheista:
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1294
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron