Starcraft II:n tulevaisuus

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Starcraft II:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Therier » 24 Kesä 2010, 04:06

Vaikka Blizzardin uusin tekele, Starcraft II: Wings of Liberty, ei ole vielä edes päässyt toiseen beta phaseen niin monet lojaalit fanit pelkäävät jo nyt miten tälle loistavalle pelille tulee käymään, tuleeko se olemaan pelkkä tähdenlento niin kuin monissa RTS-peleissä on totuttu näkemään vai tuleeko se jatkamaan Starcraftin loistavaa voittokulkua? Tulemmeko pelaamaan tätä peliä jo kymmenenkin vuoden kuluttua niin kuin olemme pelanneet tämän pelin pikkuveljeä?

Starcraft II liian yksinkertainen?

SC2:sta on jo nyt kritisoitu pelin yksinkertaisuudesta verrattuna ykköseen, peli on kuulema liian helppo pelata ja tämän johdosta pelaajat jotka ovat tottuneet ykkösessä pelaamaan alimmassa sarjassa ovatkin nyt tähtiä kakkosessa.

Jos kuitenkin pitää käyttöliittymän modernisoimista pelin helpottamisena niin on hakoteilla, ainakin jos minulta kysytään. Suurimmat muutokset käyttöliittymään ovat olleet useamman eri yksikön/rakennuksen valitsiminen kerralla ja muuta vastaavaa mitkä tuskin tulivat kenellekkään yllätyksenä, tämän tyyliset ominaisuudet ovat nykyään pelissä kuin pelissä.

Monen mielestä kuitenkin pelattavuus on tässä pelissä huippuluokassaan ja niistä nyt kenenkään pitäisi ryhtyä vetämään suurempaa numeroa.

Suuri kysymys: Battle.net 2.0

Yksi asia mihin tällä hetkellä ei taida kovinkaan moni olla tyytyväinen on uusi Battle.net, nimittäin Battle.net 2.0. Syy tähän on sosiaalisten ominaisuuksien puuttuminen kuten chatti-kanavat, kuiskaaminen toiselle henkilölle eli /whisper -komento. Näitä ominaisuuksia käytetään normaalisti hyvin paljon, ja ne löytyvät kaikista nykypäivän RTS-peleistä. Tämä toisin sanoen tarkoittaa sitä, että et voi keskustella toiselle henkilölle pelissä jos hän ei ole kaverilistallasi.

Sosiaalisten ominaisuuksien puuttuminen ei ole ainoa syy miksi Battle.net 2.0 on saanut haukkuja osakseen. Jotkin ihmiset eivät myöskään tykkää siitä, että valitsemasi nimimerkkisi nimeen lisätään 3-numeron mittainen numerosarja mikä on satunnaisesti generoitu. Eli jos kuvitellaan että teet nimimerkin nimeltä "Nickname" niin sen koko ID:ksi tulee esimerkiksi "Nickname879". Tämä ei kuitenkaan näy nimessä aina vaan vain tietyissä tilanteissa.



Blizzard lisäsi tämän ominaisuuden uuteen Battle.nettiinsä koska halusi sillä minimoida nimimerkkien varastamisen, mutta tämähän myös mahdollistaa kaikkia jotka ovat halukkaita niin laittamaan nimensä vaikka IdrA:ksi. Noh, Blizzard sanoo, että kukapa haluaisi maksaa tämmöisestä täyden pelin hinnan, mutta ainahan näitä hulluja löytyy, vai mitä?

Uudesta Battle.netistä puuttuu yksi asia mikä on lähes kaikissa RTS-peleissä, nimittäin LAN. Blizzardin mielestä LANissa pelaaminen on historiaa, eihän kukaan nykyään enää pelaa offlinessa, vai pelaako? Näin ainakin Blizzard sanoi BlizzConissa vuonna 2009.

Vaikka LAN puuttuukin SC2:sta niin antaahan Battle.net 2.0 kaikkea mielenkiintoista kuten achievementit ja tilastoja, mutta korvaavatko ne muut puuttuvat ominaisuudet mitä totuttiin näkemään aiemmassa Battle.netissä?

Mietitäänpä lopuksi vielä hetki

Onhan tätä peliä ja sen systeemiä valitettu muistakin syistä, mutta eiköhän tässä ollut tarpeeksi. Mihinköhän päätökseen tästä voidaan sitten ajautua?

Valitukset käyttöliittymän yksinkertaistamisesta on mielipideasia, mikä on allekirjoittaneen mielestä mennyt parempaan suuntaan, eikä suinkaan huonompaan suuntaan kun vertaa ykkösosaan Starcraftista.

Starcraft ykkönen saavutti sellaisen suosion mihin vain harva peli on yltänyt. Sen takia tämän tulevan kakkososan odotukset ovat niin korkealla että taitaa Blizzardin työntekijöitä huimata. Blizzard on kuitenkin sanonut jo nyt, että pari kuukautta julkaisun jälkeen tulee patchi mikä tulee sisältämään nämä chat-kanavat mitä kaikki niin halajavat.

Ymmärtääkseni kuiskaamis-komennosta ei ole sanottu vielä mitään, että aiotaanko se lisätä Battle.nettiin SC2 julkaisun jälkeen myöhemmin patchissä vai ei, mutta en kyllä näe tälle mitään estettäkään.

Starcraft II: Wings of Liberty ja sen lisäosat tulevat olemaan menestys mistä riittää paljon pelattavaa pitkäksi aikaa. Uskon ainakin itseni hakkaavani tätä peliä yön pieniin tunteihin asti ja kauan. Onhan Blizzard aina pelin julkaisun jälkeen "korjannut virheitään". Jos näitä voidaan siksi sanoa, joten eiköhän kaikki luoteta Blizzardiin sen sijaan että ollaan valmiita hirttämään heidät ennen kuin peli on edes valmis.
Viimeksi muokannut Therier päivämäärä 27 Kesä 2010, 01:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Zerg Therier
 
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 03:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Starcraft II:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja LAte » 24 Kesä 2010, 10:06

Hienointa Blizzardin peleissä on se, että ne julkaistaan valmiina eikä raakileina. En tarkoita ettei peliä enää paranneltaisi, vaan tietty tekemisen laatu paistaa selvästi läpi. Tulikohan ensimmäinen video, missä nähtiin pelikuvaa jo kolme vuotta sitten, ja moni asia on jo muutettu täysin. Tuossa videossa nähtiin esimerkiksi kuinka scv rakensi Thorin, ja battlecruiserissa oli eri pääasevaihtoehtoja. Tämä siis esimerkkinä siitä, kuinka joku muu pelitalo olisi ehkä laittanut pelin ulos jo silloin, epätasapainoisena ja bugisena.

Eilen pistin ennakkotilauksen vetämään, ei malta odottaa enää millään :)
Kuva
Avatar
Random LAte
 
Viestit: 10
Liittynyt: 19 Kesä 2010, 08:45

Re: Starcraft II:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja teacup » 29 Kesä 2010, 10:10

Ainoa asia mikä Sc2:ssa häirtsee on juuri tuo chatin puuttuminen, mutta blizzard taisikin jo luvata että chatit lisättäisiin jossain vaiheessa julkaisun jälkeen. On kyllä outoa miten blizzard mainosti bnet 2.0 niin mahtavana että ei edes lania tarvi ja nyt juurikin ne suurimmat ongelmat liittyvät bnettiin.
Random teacup
 
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Touko 2010, 00:09

Re: Starcraft II:n tulevaisuus

ViestiKirjoittaja Therier » 30 Kesä 2010, 01:58

Joo Bnet 2.0 on joo vähän kesken, ihmettelenkin miksi ne julkas sen vähän keskeneräisenä, toisaalta taas eihän niitä kaikkia vikoja huomaa kunnolla vasta kun silloin kun se on käytössä.
Avatar
Zerg Therier
 
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 03:09
Paikkakunta: Oulu


Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron