Pelaajahaastattelu: JuNii

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Pelaajahaastattelu: JuNii

ViestiKirjoittaja Therier » 02 Heinä 2010, 21:24

Tänään haastateltavakseni on saapunut JuNii, raavas mies. JuNiin tulee tässä haastattelussa kertomaan kuinka hän alunperin tuli koskemaan ensimmäiseen Starcraftiinsa, mitä mieltä hän on Starcraftista yleensä, sekä mikä parasta, antamaan viisaita neuvoja joilla voit parantaa omaa peliäsi. JuNiin neuvoista kannattaa ottaa vaari, koska hän ei ole mikä tahansa sunnuntaipelaaja, vaan hän kuuluu ehdottomasti suomen top10 -pelaajiin!

Miten aikoinaan törmäsit Starcraftiin ja kauanko olet pelannut tätä pelisarjaa?
- Alotin Starcraftin aikoinaan vuonna 1998 kun peli ilmestyi kaupan hyllylle, olin tuolloin 8 vuotias ja en battle.netissä koskaan pelannut. Tosin tiesin pelin "kilpailu scenestä" paljonkin koska serkkuni pelasi kovalla tasolla. Itse aloitin pelin pelaamisen tosissaan kun saimme kotiin laajakaistan vuonna 2005. Eli olen pelannut Starcraft Brood Warisa noin 5 vuotta ja hyvällä tasolla noin 2 vuotta.

Miksi pelaat Starcraftia?
- Oikeastaan StarCraft on ainut peli joka on koskaan kiehtonut minua. Hyvin vähän olen muita pelejä pelannut, ja varmasti se että serkkuni pelasi Starcraftia vaikutti siihen suuresti. Myös nuorempi serkkuni pelasi Starcraftia ja aloitti minua hieman aiemmin. Joten halusin tulla häntä paremmaksi ja siitä sitten pikku hiljaa tavoitteet kasvoivat. Kokeilin myös muita pelejä vuosien saatossa, muunmuuassa WoWin trialin pelasin aikoinaan mutta en ole mitään muuta peliä SC:BW:n lisäksi pelannut kahta viikkoa pidempään.

Onko sinulla kokemuksia muista strategia -peleistä kuin Starcraftista?
- No pelasin Warcraft I kampanjan läpi kun olin esikoulussa ja sain Warcraft II:n syntymäpäivälahjaksi kun täytin 8 muistaakseni. Muuten olen kyllä single playerissä pelannut muitakin RTS-pelejä ennenkuin uudestaan tutustuin Starcraftiin. Esimerkiksi: AoE1, AoE2, Rise of Nations, Empire Earth.

Kun Starcraftia vertaa muihin strategia-peleihin tuntuu tällä pelillä olevan paljon suurempi pelaajakapasiteetti, mistä uskot sen johtuvan?
- Starcraftissa on kolme hyvin erillaista rotua jotka ovat olleet pitkälti kaikki tasapainossa keskenään. Ja Starcraft on nopeatempoinen peli missä peli ei kestä myöskään liian kauaa. Myöskin Starcratissa on monia elementtejä jotka ovat pakollisia jotta siitä tulisi suosittu ns. e-sport. Sellaisia asioita joita voi olla hiukan vaikea hakea esimerkiksi AoE peleistä. (Peli on nopeatempoista ja tämän takia ei ole tylsiä hetkiä.) Ja totta kai että yhteisöt ovat organisoituneita. (Esimerkiksi TL.net GG.net.) Mutta totta kai suurin vaikuttaja jotka mahdollistivat yhteisöt ja tekivät niistä mitä ne ovat tänäpäivänä on Etelä-Korean pro scene. Jos SC:BW ei olisi saavuttanut suurta suosiota Koreassa niin peli ei todellakaan olisi sitä mitä se on tänä päivänä. Suuri osa innovaatioista peliin liittyen ja "gameplay trendit" ovat suoraan Korean pro scenestä.

Tahtoisin vielä kysyä toisen kysymyksen liittyen tähän samaan aiheeseen. Mitä parempaa ja huonompaa sinun mielestäsi Starcraft -pelisarjassa on verrattaessa muihin strategiapeleihin?
- Parempaa:
  • Rotujen erillaisuus on kiistatta yksi asia joka tulee heti mieleen.
  • Battle.Net: Huomattavasti parempi ja toimivampi järjestelmä kun jotkut gamespyt mitkä oli aikoinaan AoE:ssä sun muissa.
  • Pelin yksiköt on hyvin toimivia.
  • Ja itse ainakin arvostan sitä kaikkein eniten että peliä voi pelata niin monella eri tapaa. Mikään ei ole niinsanotusti väärin tai oikein. Peliä voi pelata sekä micro-painotteisesti sekä macro-painotteisesti mutta totta kai molempia pitää osata jos haluaa pärjätä. Microa ja macroa on toki muissakin peleissä mutta starcraftissa ne ovat vähän niinkuin Ying ja Yang. Tasapainossa niin sanotusti.
  • Itselle oli alussa tärkeää chat-kanavat missä pystyi keskustelemaan muiden pelaajien kanssa. Battle.net systeemi on luullakseni yksi asia joka mahdollisti koko Starcraftin suosion.

Huonompaa:
  • Battle.net 2.0: Ei chat-kanavia, eikä cross-realm tukea.


Mitä mieltä olet Starcraft 2:sta kun sitä verrataan aiempaan osaan?
- Pelattavuudeltaan peli vastaa odotuksia. Totta kai tasapainottamisessa on vielä hieman työtä, eli tietyt yksiköt ovat liian ylivoimaisia ja niitä pitäisi muuttaa. Esimerkiksi Marauder Concussive Shellssin kanssa.

Jotkin Old School -pelaajat ovat sanoneet, että SC2 on aivan liian helppo verrattuna aiempaan SC:BWhen. Mitä mieltä olet tästä?
- SC2 on kyllä helpompi kuin edeltäjänsä mutta on edelleen hyvin vaikeata olla paras. Itsekkin olin ennen betaa MBS ja unlimited group selectionii vastaan ja esim. se että pystyy rallyymään kerääjät mineraaleiihin oli omasta mielestä typerää ja liian helppoa. Niin pakko sanoa ettei se vaikuta peliin paljoakaan. Jää enemmän aikaa oleellisiin asioihin ja luulen että tämä tarjoaa potentiaallisille katsojlille enemmä viihdettä, jos siis katsotaan e-sportsin näkökannalta. Eli yhteenvetona sanoisin että peli ei todellakaan ole liian helppo. Vertauskuvannolisesti voidaan myös sanoa että SC1 on liian helppo niinkuin wc2 veteraanit sanoivat.

Kuinka Starcraft II:sta voisi parantaa vielä entisestään?
- Tasapainottamalla rotuja entisestään.

Miksi juuri Protoss?
- Ennenku beta tuli niin katoin niitä gameplay-videoita. Protoss vaikutti hauskalta, esimerkiksi blink ability ja warp gate oli sellasia asioita josta tykkäsin. Ja en halunnu jostain syystä pelata samaa rotua (Zerg) kun pelasin Starcraft BW:ssä.

Pelaat Protoksella, mutta voisitko vielä sanoa mitä mieltä henkilökohtaisesti olet Terranista ja Zergistä?
- Molemmat rodut ovat mielenkiintoisia ja molemmat rodut ovat omasta mielestä vaikeempia pelata huonolla tasolla. Tosin paremmalla tasolla uskon että kaikki rodut ovat melko lailla yhtä vaikeita pelata. Koska Protoss vaatii vähemmän mekaanisia taitoja (APM, multitasking). Mutta kun pelataan korkealla tasolla niin kaikilla on jo niin hyvät mechanicsit että asialla ei ole merkitystä. Mutta voisin kuvitella että alemilla tasoilla Protoss olisi vahvin, tai ainakin helpoin pelata. Varmaankin koska Protossin unitit ovat kestäviä. Ja Protoss-macro on myös suhteellisen helppo.

Itse olen saanut sellaisen kuvan, että Suomessa Protoss on kaikkein suosituin, mitä mieltä itse olet? Mistä tällainen mielikuva sitten tulee, miksi Protoss olisi kaikkein suosituin eikä vaikka Zerg? Ja jos Protoss tosiaan on suosituin, niin mitä rotua Suomessa sitten kohtaa vähiten pelattavan?
- En osaa sanoa. Suomen maajoukkueessa ei ole kovin montaa Protossia. Oikeastaan en suomesta tiedä muita Protosseja kuin Flayer, Seinis ja Elfi.

Mitä mieltä olet Suomen huippupelaajien nykyisestä tasosta verrattaessa maailman huippupelaajien tasoon?
- Omasta mielestä Suomen tämänhetkinen taso on melko hyvä. Ja etenkin pidän sitä että Suomen huiput ovat organisoituneita, harjoittelevat keskenään jne, LANejakin on pidetty. Suomen turnaus menestyskään ei ole ollut huono. (Onvan vikingcup voitto, Satiinin ZOTAC voitto.) Mutta sekään ei mielestäni kerro kaikkea. Potentiaallisia pelaajia on useita.

Mitkä ovat suurimpia eroja casual- ja pro-pelaajien pelissä? Jos verrataan esimerkiksi Bronze-Silver ja Diamondien tyypillisiä pelejä, niin mitä eroja sieltä löytyy?
- Strategiat ovat hyvin erilaisia. Diamond tason pelaajat myöskin ymmärtävät scouttaamisen arvon paljon paremmin. Silver-bronze tasolla harvemmin myöskään näkee fast expaus buildeja. Kontrolli on myöskin huomattavasti heikompaa ja spellcastereiden käyttö tietty.

Jatkaen äskeistä teemaa, mitä normaalin pelaajan tulee parantaa omassa pelissään noustakseen huipputasolle?
- Tulee katsoa paljon huippu reploja ja yrittää ymmärtää miksi mikäkin asia tehdään. Mitään ei oikeastaan tehdä turhaan. Pitää katsoa myös itseään peiliin ja katsoa omia hävittyjä pelejä. Nyrkkisääntönä voidaan pitää että hävitty peli opettaa enemmän kuin voitettu. Pitää miettiä miksi hävisi ja mitä olisi pitänyt tehdä paremmin. Tärkeää on myös scouttaamisen pohjalta pystyä sulkea pois vaihtoehtoja mitä vastustaja voi tehdä. Ja sen perusteella pystyä tekemään omia johtopäätöksiä.

Pitkässä juoksussa ei ole myöskään kannattavaa tehdä "all-in buildeja" vaan kannattaa pyrkiä pelaaman pitkiä pelejä. Ei kannata myöskään kantaa huolta APM:stä ja multitaskingistä niinkään, ne tulevat ajan myötä. Ja en ole tästä aivan varma mutta en usko että kannattaa ns. pyrkiä huipulle jos on bronze-silver tasoa. Vaan kannattaa pitää hauskaa ja ottaa vaikka joku tavoite. esim. tulla paremmaksi kun joku kaveri ja niin edelleen. Ja siitä pikkuhiljaa nopeammin kuin huomaakaan niin sitä on jo top diamondissa. Eli niin sanotusti askel kerrallaan. Ei pidä liian isoja harppauksia ottaa.

Jos kuvitellaan, että minä pelaisin Protoksena, niin millaisista lähtökohdista minun pitäisi sitten lähtä kutakin eri rotua vastaan pelaamaan?
- Riippuu niin monesta eri asiasta mutta kerronpa omista henkilökohtaisista mieltymyksistä.
  • Protossia vastaan pidän agressiivisesti 10 gate avauksesta. Säästän chronoboostit Zealottia varten ja koitan tehdä vastustajalle eco damagea. Ja siitä sitten siirryn milloin mihinkin, riippuu tietty siitä mitä näen Zealoteilla. Esimerkki tästä: http://www.starcraft2.fi/replay/showRep ... ?replay=45
  • Zergiä vastaan olen alkanut käyttämään 2 gate avausta joka pakottaa zergin avaamaan roachilla. 2 gate josta sitten siirryn expaan. Riippuen tilanteesta teen sitte 7-8 gate warpgate puskun tai 2+ attack colossus/stalkker midgamen.
  • Terrania vastaan taas suosin lähinnä 1 Gate --> expa buildia tai 2 gate expa buildia. Eli en tee ollenkaa toista kaasua mainiin ja pyrin saaman mahdollisimman nopean expan. Melkeinpä kaikki buildini ovat 10 gate avauksia. Tästä PvT tyylistä enemmän: http://www.starcraft2.fi/wiki/index.php?title=JuNii_FE


Starcraft on varmaankin kaikkein suosituin Etelä-Koreassa, mutta voisitko mainita muitakin maita missä Starcraft on hyvin suosittu? Ja mitä mieltä olet Suomen nykytilanteesta verrattaessa muihin maihin?
- Kiinassa Starcraft on kasvattanut suosiotaan viime aikoina, tämä on suurilta osin teollistumisen ansioita. Ja uskon että kiina tulee olemaan todella vahva myös SC2:ssa. Suomesta sen verran että uskon että suomi tulee olemaan varmasti ihan huippu maita. Jos katsotaan suomen menestystä Wc3:ssa niin meillä on siellä Elfittaja ja Satiini + monia muita jotka ovat pärjänneet todella hyvin. En todellakaan näe syytä miksi SC2:ssa ei suomalaisella sisulla pärjättäisi. Ei ole ollenkaan mahdoton ajatus että suomessa nähtäisiin ammatikseen pelaavia SC2 pelaajia. :)

Nykyään pelaaminen on myöskin sosiaalista kanssakäymistä, oletko saanut uusia kavereita Starcraftin kautta?
- Kyllä, oikeastaan vasta SC2 kautta. Toki SC1 myös tutustuin moniin ihmisiin ympäri maapalloa mutta en koskaan tavannut ketään oikeassa elämässä. SC2 nähnyt jo monet kasvot.

Nyt kun pääsimme tähän aiheeseen niin haluankin kysyä, kuinka tärkeänä pidät chat-kanavia, /whisper -komentoa, mahdollisuutta puhua henkilöille jotka eivät ole sinun ystävälistallasi sekä muita sosiaalisia palveluita juuri Starcraft II:ssa?
- Uskon että whisper -kommento on sidoksissa kanaviin. Ja pidän chat kanavia erittäin tärkeänä.

Näin lopuksi, voisitko antaa Starcraft II:n pelaajille vielä jotain vinkkejä miten he voisivat parantaa omaa peliää, sekä tietenkin terveiset Starcraft2.fi:lle?
- Tärkeetä on ottaa oppia virheistä ja säilyttää maltti. Hävitty peli on aina arvokas kokemus. Ja ei myöskään saa unohtaa yhteisöjä. Niistä saa paljon arvokasta apua. Lopuksi haluan kiittää mun faneja, varsinkin mun fanclubin johtajaa Grimiä. Myöskin Spock tulee voittamaan vielä monta zotaccia. Lisäksi shoutoutit Team AoV:lle ja uNLeashEd:ille! Starcraft2.fi fighting ^^. Kiitän Starcraft2.fi admineita hyvästä työstä yhteisön puolesta.

Kiitokset haastattelusta, ja mukavaa Starcraft uran jatkoa!
- Kiitoksia!
Avatar
Zerg Therier
 
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 03:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Pelaajahaastattelu: JuNii

ViestiKirjoittaja tonttu » 02 Heinä 2010, 21:35

Aivan mahtava ja täynnä asiaa oleva haastattelu!
Oppi itsekin jotain tästä!

Kiitos
Bnet ID: suprTonttu#136
Bnet Channel: Micronae Supremacy
http://supr.rantapallo.org/
Irc: SupR|Tonttu
Terran tonttu
 
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 11:37

Re: Pelaajahaastattelu: JuNii

ViestiKirjoittaja Seinis » 02 Heinä 2010, 22:31

Hyviä vastauksia, kertoo myös ovelista kysymyksistä! Hyvä haastattelu, näitä lukee mielellään.
Protoss Seinis
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelaajahaastattelu: JuNii

ViestiKirjoittaja GreenSpore » 09 Heinä 2010, 12:00

Eikö tää Junii joskus jäänyt kiinni haxeista SC1:ssä? Muistelisin niin... -_-
Zerg GreenSpore
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Touko 2010, 23:39


Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron