Sivu 1/1

Patch 4.7.1 ja uusi ladder-kausi

ViestiLähetetty: 22 Marras 2018, 18:50
Kirjoittaja azhrak
Kuva
StarCraft II päivittyi toissayönä 21.11. versionumeroon 4.7.1 samalla, kun vuoden 2018 neljäs ladder-kausi alkoi. Kuten kahtena aiempanakin vuonna nyt WCS-kauden päätyttyä BlizzCon-tapahtumassa on Blizzard päivittänyt moninpeliä tavallista enemmän. Uuden ladder-kauden puitteissa myös kartat ovat päivittyneet, joten peli tuntuu tällä hetkellä hyvin tuoreelta.

Aiemmassa päivityksessä 4.7 puolestaan saatiin lisäsisältöä, kun co-op-pelimuoto sai uuden komentajan Zeratulin.

Kaikki päivityksen 4.1.7 balanssimuutokset
:terran: Terran
Muutoksissa mukana Widow Mine, Cyclone, Thor, Medivac, Banshee, Raven Battlecruiser, Neosteel Frame, Tech Lab ja Sensor Tower.
Widow Mine
  • Drilling Claws -kehitys tekee miinasta aina näkymättömän maanalla. Uusi visuaalinen efekti lisätään osoittamaan muutosta.
Cyclone
  • Yksikkö on muutettu takaisin alkuperäiseen muotoonsa LotV-lisäosan julkaisun aikaan.
  • Vaatii nyt Tech Lab -lisärakennuksen Factoryyn.
  • Elämää vähennetty 180:sta 120:een (-33%).
  • Liikkumisnopeutta lisätty arvosta 4.13 arvoon 4.73 (+15%).
  • Tornado Blaster -ase vaihdettu Typhoon Missile Pod -aseeseen
    • Voi ampua sekä ilma- että maayksiköitä.
    • Vahinkoa nostettu arvosta 3 (+2 vs Armored) arvoon 18.
    • Ampumisnopeutta hidastettu arvosta 0.1 arvoon 0.71.
    • Kantamaa pienennetty arvosta 6 arvoon 5.
    • Asekehitykset antavat nyt +2 entisen +1 asemesta.
  • Lock On -kykyä muutettu
    • Auto-cast on nyt mahdollista.
    • Osuu nyt ilma- sekä maayksiköihin ja rakennuksiin.
    • Vahinkoa nostettu 160:stä 400:aan 14 sekunnin aikana.
  • Rapid Fire Launchers -kehitys poistettu.
  • Mag-Field Accelerator -kehitys lisätty
    • Kehitys muuttaa Lock On -kykyä tekemään vahinkoa 400 (+400 vs Armored).
Thor
  • Perussuojusta heikennetään arvosta 2 arvoon 1 (-50%).
  • Explosive Payload -kyvyn aluevahingon sädettä pienennetty arvosta 0.6 arvoon 0.5 (-17%).
  • 250 mm Punisher Cannons -aseen vahinkoa muutettu arvosta 35 (+15 Armored) arvoon 40 (+10 Massive).
  • 250 mm Punisher Cannons -aseen laukaisutiheyttä nopeutettu arvosta 2,14 arvoon 1,71 (+20%).
  • Asekehityksen vaikutusta 250mm Punisher Cannons -aselle nostettu arvosta +3 (+2 vs Armored) arvoon +4 (+2 vs Massive).
Medivac
  • High Capacity Fuel Tanks -kehitys nimetty uudelleen nimelle Rapid Reignition System.
  • Rapid Reignition System -kehitys ei enää pidennä Ignite Afterburners -kyvyn kestoaikaa, vaan vähentää sen latausaikaa arvosta 8,57 arvoon 6,43 (-25%).
  • Parannussäde toimii nyt myös yksiköihin, jotka Phoenix on nostanut Graviton Beam -kyvyllään ilmaan.
Banshee
  • Hyperflight Rotors -kehityksen hintaa halvennettu arvosta 200/200 arvoon 150/150.
Raven
  • Anti-Armor missilen vahinkoa vähennetty arvosta 15 arvoon 0 (-100%).
  • Anti-Armor missile vähentää nyt myös Protossin suojakilpiä 3:n pisteen verran suojuksen lisäksi.
Battlecruiser
  • Satunnainen viive panosten välissä poistettu (+20% dps).
  • Ilmasta ilmaan -panoksien vahinkoa pienennetty arvosta 6 arvoon 5 (-17%).
  • Yamato Cannonin vahinkoa pienennetty arvosta 300 arvoon 240 (-20%).
  • Voi ampua liikkuessaan.
Engineering Bay
  • Neosteel Frame ja Structure Armor -kehitykset on yhdistetty Neosteel Armor -kehitykseksi, joka maksaa 150/150 ja kehittyy 100 sekunnissa.
Barracks, Factory, Starport - Tech Lab
  • Jos Tech Labissä on kehitys meneillään, siihen kiinnitettyä Barracksia, Factoryä tai Starportia ei voi nostaa ilmaan (keskeyttäen kehityksen), vaan pelaaja saa varoitustekstin.
Sensor Tower
  • Kun pelaaja on asettamassa Sensor Toweria rakentumaan, näkee hän kartalla kuinka pitkälle tornin säde yltää.
:zerg: Zerg
Mukana muutoksissa Queen, Creep. Zergling, Hydralisk, Infestor, Ultralisk, Nydus ja Burrow.
Queen
  • Transfusion -kyky ei enää paranna yksiköitä heti 125:n pisteen arvosta, vaan se antaa 75 elämäpistettä heti ja loput 50 pistettä tulee seuraavan 7,14 sekunnin aikana.
Creep Tumor, Nydus Worm
  • Creepin leviämisvaihtia hidastettu arvosta 0.3 arvoon 0.45 (-50%).
Overlord
  • Creepin leviämisvauhtia hidastettu arvosta 0.36 arvoon 0.45 (-25%).
Zergling ja Hydralisk
  • Maanalta nousemisen (unborrow) nopeutta lisätty arvosta 0.71 arvoon 0.36 (+49%).
  • Maanalta nousemisen viivettä pienennetty arvosta 0.36 arvoon 0.08 (+78%).
Hydralisk
  • Ampumisnopeutta hidastettu arvosta 0.54 arvoon 0.59 (-9%).
Infestor
  • Yksikön viemää tilaa pienennetty arvosta 0.75 arvoon 0.625 (-17%).
  • Yksikön kokoa pienennetty arvosta 0.85 arvoon 0.75 (-12%).
  • Voi liikkua muiden yksiköiden läpi maan alla ollessaan.
  • Fungal Growth -kyvyn alaiset yksiköt eivät voi enää käyttää kykyjä Blink, Tactical Jump, tai mennä rakennuksiin tai kuljetusaluksiin.
  • Infested Terran -kyvyn kantamaa pidennetty arvosta 7 arvoon 8 (+14%).
Ultralisk
  • Uusi kehitys: Anabolic Synthesis
    • Hinta 150/50
    • Kehitysaika 42,85 sekuntia
    • Lisää off-creep -nopeutta arvosta 4.13 arvoon 4.55 (+10%).
Nydus Network / Nydus Worm
  • Nydus Network -rakennuksen hintaa vähennetty arvosta 150/200 arvoon 150/150.
  • Nydus Worm -rakennuksen hintaa vähennetty arvosta 100/100 arvoon 50/50.
  • Kehittyessään Nydus Worm ei ole enää tuhoutumaton, vaan sillä on 6 suojapistettä.
Burrow / unborrow
  • Burrow ja Unburrow -kyvyt erotetaan omiksi pikanapeikseen.
  • Maanalla ja -päällä olevat Zerg-yksiköt ovat nyt samalla valintalehdellä ja molemmat valitaan tuplaklikattaessa yksiköitä.
:protoss: Protoss
Mukana muutoksissa Nexus, Sentry, High Templar, Dark Templar, Robotics Facility, Colossus, Disruptor, Void Ray, Tempest, Carrier, Mothership, Shield Battery, Assimilator ja Gateway.
Nexus
  • Mass Recall -kyky nimetty uudelleen nimelle Strategic Recall.
  • Strategic Recall -kyvyn latausaikaa piennetty arvosta 130 arvoon 85 (-35%).
  • Strategic Recall -kyvyn sädettä piennennetty arvosta 6.5 arvoon 2.5 (-62%).
  • Chrono Boost -kyvyn alaisissa rakennuksissa on nyt visuaalinen merkintä.
Sentry
  • Hallucination -kyvyn energiahintaa pienennetty arvosta 100 arvoon 75 (-25%).
  • Guardian Shield -kyvyn sädettä kasvatettu arvosta 4 arvoon 4.5 (+12.5%).
High Templar
  • Feedback -kyvyn vahinkoa pienennetty arvosta 1 per tuhottu energiapiste arvoon 0.5 per tuhottu energiapiste.
Dark Templar
  • Shadow Stride -kyvyn kehitysaikaa nopeutettu 121 sekunnista 100 sekuntiin (-17%).
  • Shadow Stride -kyvyn latausaikaa pienennetty 21 sekunnista 14 sekuntiin (-33%).
Robotics Facility
  • Hintaa pienennetty arvosta 200/200 arvoon 150/150.
Colossus
  • Tykkitorni seuraa nyt kohteitaan kuten Immortal, joten perääntyvä Colossu voi ampua helpommin taakseen.
Disruptor
  • Purification Nova -kyky muutettu takaisin kuten se oli ennen 4.0 -päivitystä eli kyky ampuu energiapallon, joka räjähtää 2 sekunnin kuluttua ja tekee 155 vahinkoa ja lisäksi 55 kilpivahinkoa ympärillään oleviin yksiköihin.
  • Purification Nova ei enää räjähdä osuessaan vihollisyksiköihin.
  • Purification Nova lähettää nyt vastustajalle hyökkäysilmoituksen vasta, kun pallo räjähtää eikä kun pallo laukaistaan.
Void Ray
  • Prismatic Alignment -kyvyn aiheuttama liikkumisnopeuden hiastus pienennetty 40 prosentista 25 prosenttiin (-38%)
Tempest
  • Hintaa pienennetty arvosta 300/200 arvoon 250/175.
  • Yksikköhintaa pienennetty arvosta 6 arvoon 5.
  • Elämää ja kilpiä pienennetty arvosta 300/150 arvoon 150/125.
  • Nopeutta lisätty arvosta 2.63 arvoon 3.5 (+33%).
  • Kiihtyvyttä lisätty arvosta 1.49 arvoon 2.8 (+88%).
Carrier
  • Graviton Catapult -kehitys poistettu.
  • Elämää lisätty arvosta 250 arvoon 300 (+20%).
  • Rakennusaikaa vähennetty arvosta 86 arvoon 64 (-26%).
  • Interceptorien rakennusaikaa pidennetty arvosta 6 arvoon 11 (+83%).
  • Interceptorien lähettämistiheyttä nopeutettu arvosta 0.36 arvoon 0.27 (+25%).
Mothership
  • Strategic Recall -kyky nimetty uudelleen nimelle Mass Recall.
  • Time Warp -kyky hidastaa nyt myös vihollisyksiköiden ja -rakennusten hyökkäysnopeutta 50% liikkumisnopeuden hidastuksen lisäksi.
Assimilator
  • Elämää ja kilpiä vähennetty arvosta 450/450 arvoon 300/300.
Shield Battery
  • Elämää ja kilpiä vähennetty arvosta 200/200 arvoon 150/150.
  • Suojakilpien palauttaminen toimii nyt myös yksiköihin jotka Phoenix on nostanut ilmaan Graviton Beam -kyvyllään.
Gateway
  • Jos Warp Gate -kehitys on tehty, uudet Gatewayt muuttuvat valmistuessaan automaattisesti Warp Gateiksi.

Uusi co-op-komentaja Zeratul
Uusin lisäys co-op-kaksinpelimuotoon on Zeratul. Pelin kuuluisin Dark Templar ei selvinnyt tarinasta hengissä, mutta Blizzard on halunnut tuoda ikonisen hahmon pelattavaksi jälleen. Zeratul on pelaajan komennettavissa taistelukentällä. Ydinajatus hahmolla on käyttää Prophetic Vision -kykyä, ja sen avulla metsästää kartasta kolme Xel’Naga Artifact -palasta. Jokainen palanen antaa Zeratulin joukoille lisää kykyjä ja tekee niistä vahvempia. Muita erikoskykyjä komentajalla on muun muassa erikoisjoukkojen kutsuminen taisteluun eri Protoss-jaoksista.

Zeratulin voi ostaa Battle.net-verkkokaupasta tai suoraan pelin sisältä hintaan 5 euroa/dollaria.

Katso Zeratulin esittelyvideo alta:
Päivittyneet 1v1-kartat
Ladderista on poistettu kartat Acid Plant, Dreamcatcher, Lost and Found ja Fracture. Tilalle on otetttu alla kuvatut kartat.

Koko 2018 Ladder Season 4 -karttajoukko:
  • Blueshift LE
  • Para Site LE
  • Cerulean Fall LE
  • Kairos Junction LE
  • Automaton LE
  • Port Aleksander LE
  • Stasis LE