Ammattimaisuuden ABC

Re: Ammattimaisuuden ABC

ViestiKirjoittaja netter mizuno » 05 Loka 2012, 09:23

Viimme vuoden Insomnia, eiiiiiiiii vittu sitä alkua xD
Noh khyl ne sai sitte se toimimaa...lopulta...
KuvaKuva
Protoss netter mizuno
 
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Marras 2010, 21:45
Paikkakunta: Laitila

Re: Ammattimaisuuden ABC

ViestiKirjoittaja azhrak » 05 Loka 2012, 14:03

Divinesia kirjoitti:Repesin, tuli niin elävästi mieleen Assyjen huikeat Starreturnaukset (sekä Suomi että Asus), jota ei näytetty pätkääkään mainstagella, kun taas siellä oli jotain polttarivouhotusta ja sponsoreiden eventtejä. Selitys: ei jaksettu järkätä niitä mainstagelle...
3

Kuka sanoi että syy on, että "ei jaksettu järkätä"? Syy oli kylläkin Asuksen kohdalla se, että Assyiltä ei lohjennut niin isoa palaa lava-aikataulusta kuin Asus olisi tarvinnut, koska tuotantoa ei olisi hoitanut Assyt vaan GD studio. Toissa summereilla lavan setup oli todella minimaalinen, ja nettilähetys kärsikin huonosta laadusta.
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ammattimaisuuden ABC

ViestiKirjoittaja Kitsunebi » 05 Loka 2012, 15:46

Mitä odotin: Kuinka päästään alkuun Starcraft E-sport pelaajana. *Yhyy*

Mitä sain: Tapahtuman järjestämisestä ja oikeastaan vain sen käyttäytymismallin, miten asiat voi tehdä ammatimaisesti/asiallisesti. Mutta ei kuitenkaan huonoa materiaalia. ; )

Yhteenveto: Aika hankala sanoa mitään, olen itse nähnyt niin monta tapahtumaa työntekijän aspektista ja seurannut, kuinka niitä rakennetaan sisäpiiristä. Yleensähän nuo ongelmat eivät välttmäättä ole yhdistyksen/firman syy, mutta näistä tehdään syntipukkeja sen jälkeen, kun jokin yksittäinen kusipää tekee epic failin.

Sanoisin enneminkin näin että tapahtuman järjestely ei ole, niin helppoa kuin miltä se kävijästä vaikuttaa ja yksittäisen ihmisen epäonnistumiset satuttaa vaikka olisi kuinka suunitelmat valmiina, myös työtunnit pitäisi ottaa huomioon.

Mutta joo! Osuvin koko tekstistä oli se, että ei ehkä kannata mennä twitteriin / muualle pöläyttelemään vastuutehtävän yhteydessä: "yhyy meidän paras pelaaja pöllittiin, se olikin ihan kusipää eikä osannut pelata ja noi ketkä pölli sen ne menee kuiteski salee konkkaan"; että joo, hyvä julkisuus on paras ja starcraft! : D

ps. Niin ja olisi ollut kiva jos olisi ollut vähän pitempi. En siitä tekstistä niin hirmuisesti välittänyt, mutta photoshopatut kuvat oli parhaat!
Kuva
Protoss Kitsunebi
 
Viestit: 67
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 17:17

Re: Ammattimaisuuden ABC

ViestiKirjoittaja OCPetrus » 05 Loka 2012, 19:46

Kitsunebi kirjoitti:Mitä odotin: Kuinka päästään alkuun Starcraft E-sport pelaajana. *Yhyy*


Oon pahoillani :D oisin varmaa laittanu otsikoksi "Ammattilaispelaajan ABC" jos oisin semmosen kirjottanu. Mulla ei oo mitään käsitystä ammattilaispelaajien tilanteesta StarCraftin osalta. Sen vaan tiedän, että aika todella erilaiset olosuhteet tuntuis olevan eri paikoissa eikä oikeen kukaan taida tietää mihin homma lopulta menee. Esim. EG:llä on se niitten hulppea treenaustalo, mutta toisaalta taas jopa Korean huiput ei kuulema tienaa kuukausipalkkaa :shock:

Niin ja jos ihan kirjaimellisesti mietitään, että miten päästä alkuun niin eiköhän se ole aika obvious... paljon treeniä + pitäisi olla lahjakas. Jos pelaa paljon eikä siltikään ole huipulla nii silloin lienee lahjaton. Musta tuntuu, että aika moni ammattilaispelaaja on hyvä esimerkki siitä miten lahjat kantaa pitkälle vaikka laiminlöisi vähän harjottelua.

Yleensähän nuo ongelmat eivät välttmäättä ole yhdistyksen/firman syy, mutta näistä tehdään syntipukkeja sen jälkeen, kun jokin yksittäinen kusipää tekee epic failin.

Sanoisin enneminkin näin että tapahtuman järjestely ei ole, niin helppoa kuin miltä se kävijästä vaikuttaa ja yksittäisen ihmisen epäonnistumiset satuttaa vaikka olisi kuinka suunitelmat valmiina, myös työtunnit pitäisi ottaa huomioon.


Omasta kokemuksestani voin sanoa että olen nähnyt suht. läheltä monen metallifestarin järjestämistä (mm. tuskassa töissä 6 kertaa, FME:ssä 4 kertaa) ja Metal Club Mökän kautta ollu järjestämässä n+1 tapahtumaa, joista henkilökohtaisesti suurin työpanos oli, kun olin päävastuussa keikkaillan järjestämisessä, jossa oli 4 bändiä (pisimmältä tullut bändi keski-suomesta, yleisö arviolta reilu 50 henkeä). En ole mikään alan kova tekijä, mutta yleisimmät helpot virheet tullu aikalailla jo opittua.

Tosiaan noita kusipäitä on nykyään ihan alasta riippumatta ja nykyään alkaa käytännössä jo olee vähän kuluttajan vastuulla olla perillä luvataanko realistisia. Metalliskenestä voin heittää semmoisen esimerkin että joku itä-eurooppalainen festarijärjestäjä lupasi vaikka mitä bändejä tapahtumaansa ilman että juurikaan yksikään bändi oli lupautunu tulemaan. Lätkäs vaan nimet mainokseen like a boss. Jokainen alasta vähäänkään perillä oleva tajus, että ei missään nimessä tule festari toteutumaan sellaisenaan. Eikä muuten toteutunut lopulta ollenkaan kiitos internetin keskustelupalstojen.

Rehellinen tapahtumajärjestäjä ei kuitenkaan voi oikein puolustautua sillä, että oli joku kusipää töissä eikä voitu hommalle mitään. Vaikka hierarkia usein pahasta onkin, kannattaa vastuunkanto kuitenkin järjestää hierarkisesti. Jos joku kusee niin se on kans hierarkiassa ylempänä olevien ongelma ja virhe. Esim. yksi nimeltämainitsematon taho palkkasi talkoolaisia töihin ja lupasi vastinetta, mikä jäi täysin saamatta. Taho vieritti koko syyn yksityishenkilön niskoille. Kuulema sumutti kaikkia osapuolia. Joittenkin mielestä kyseinen taho ehkä sai anteeksi, mun silmissä toi vaan pahensi tilannetta. Oli miten oli, kyseisen tahon on varmasti nykyään vaikeampaa solmia yhteistyökuvioita aiempaan verrattuna.

Lisäksi mun mielestä noi mun alkuperäisessä tekstissä olevat pointit ulottuu myös tiimimanagerointiin ja myös ihan normaaleihin pelaajiin. Pelaaja, joka vastailee asiallisesti yhteistyötahojen kanssa (eli ei vitkutella niitten sähköpostien kanssa ;) ) saa varmasti paljon paremmin hommansa rullaamaan, oli sit kyse tiimiin liittymisestä, turnausmatkasta, haastattelusta tai mistä vaan. Toki jos tulee yhteydenottoa, joka ei kiinnosta itteä, voi yleensä kohteliaasti vastata ettei kiinnosta.

Ja pelaajat on nykyään aikamoisia rokkisankareita jo, joten yksityiselämälläkin on väliä. Nimeltämainitsematon jenkki-zergi, joka näyttää Adebisiltä, lienee paras esimerkki siitä. Montakohan tiimisopumista jo menny mönkään sillä? :?

Mutta joo! Osuvin koko tekstistä oli se, että ei ehkä kannata mennä twitteriin / muualle pöläyttelemään vastuutehtävän yhteydessä: "yhyy meidän paras pelaaja pöllittiin, se olikin ihan kusipää eikä osannut pelata ja noi ketkä pölli sen ne menee kuiteski salee konkkaan"; että joo, hyvä julkisuus on paras ja starcraft! : D


Haha itse asiassa noi "lainaukset" on tosielämän tarinoita :D Tarinoita isojen tiimien jutuista.

ps. Niin ja olisi ollut kiva jos olisi ollut vähän pitempi. En siitä tekstistä niin hirmuisesti välittänyt, mutta photoshopatut kuvat oli parhaat!


No nyt ainakin lisäsin tähän vähä ;) haha kiitti, itse asiassa tein noi paintilla :lol:
Avatar
Zerg OCPetrus
 
Viestit: 66
Liittynyt: 05 Maalis 2012, 15:00

Re: Ammattimaisuuden ABC

ViestiKirjoittaja Tulimeri » 05 Loka 2012, 21:08

Hieno puhe 1+
Protoss Tulimeri
 
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Touko 2011, 23:48

Edellinen

Paluu Yleinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron