Pelin balanssi

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja PeZuY » 23 Touko 2011, 06:56

Riippuu kyllä aika paljon build orderista milloin kannattaa se 2 ylimäärästä queenia hommata. Spanishiwan buildilla 4 queenia melkein kuuluu siihen ja ei haittaa pahemmin ecoa, koska kaasua ei ole hankittu ennen kuin supply ylittää 40.

Yleisesti taas pelin alussa tulisi hommata vähintään 1 extra queen jotta voi levittää creeppiä, joka on helvetin tärkeätä jotta Zergi saa ylimääräsen movement bonuksen creepillä eikä tapata jokaista lingiään hellioneihin/stim marineihin.
Kuva
Zerg PeZuY
 
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Loka 2010, 23:26

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja ErikPel » 23 Touko 2011, 15:39

Pinna kirjoitti:Et ole tainnut koskaan katsoa pro-tason pelejä? Olikos se.. MVP?? Joka rakentaa latessa tyyliin 5 OC:tä mainiin pelkkien mulejen takia, jolloin voi uhrata sen ~30 scv:tä vastustajalle. Ja pro-peleissä myös käytetään planeja defendiin, esim. metalopoliksella toisen kaistan tukkimiseen.

Tietääksesi Starcraft ei arpapeliä ole? Oikeastaan, Zergin early on lähes arpapeliä, koska slow overeilla ei voi scoutata Terrania niin ollenkaan, joka taas johtaa siihen, että Zergin pitää blind-counteraa pusku joka on mahdollisesti tulossa. Ja sinun viestistäsi saa semmoisen kuvan, että varsinkin Koreassa ZvT on todellista nopanheittoa, koska pelaajat tykkäävät olla agressiivisia, ja Terran voi 1baselta tehdä monia eri all-innejä, mihin Zergillä on jokaiseen omat counterinsa. Counteraa väärää = Häviä. Tämä taas tuntuu aikalaiselta imbalanselta, koska Zergillä ei ole earlyssa mitään super all-around unittia (marine) tai mahdollisuutta pakottaa scoutti (scan), mutta silti Zerg on se race, minkä pitää reagoida siihen mitä toinen tekee.

Sanotaan esimerkiksi tilanne, jossa Terran menee 1baselta mass marine. Rampille jää alkuperäinen barracks, joten siitä ei näe mitään. Basen nurkilla patrollaa 1-2 marinea mahdollisten overeiden takia. Terran rakentaa rampin barracksin viereen bunkerin. Mitä Zergi voi epäillä? Blue-flame hellion, johon counter on roach, banshee, johon counter on queen, expo, johon counter on dronet (:D), sekä jopa mass marine, johon counter on aikaiset banet/roachit
Näetkös kuinka monta eri arvausmahdollisuutta Zergillä on? Jos arvaa väärin, saattaa hävitä.

Sanotaan, että Terran on tekemässä mass marine. Zerg scouttaa rampin, näkee bunkerin, joka yleensä viittaa techin. Sitten arvataan, banshee vai hellion? Noh, tehdään ylimääräinen queen levittämään creeppiä, ja aloitetaan roach-techi. PUM, paljon aikaisemmin kuin yleinen blue-flame-hellion pusku iskee, marinet tulevat baseen. Zergillä on ~2 roachia ~3queenia ja droneja. Terranilla ~10 marinea. Kumpi voittaa? Terran.

Voidaan tehdä esimerkki 2. Sanotaan, että Terran on tekemässä FE. Rakentaa bunkkerin rampille ja expon piilossa rampin näkyvyydeltä. Zerg scouttaa rampin, näkee bunkerin, epäilee taas techiä. Heittää alas 3 spineä ja rakentaa itselleen 4-5 queenia ja 1 spore/base. Tekee myös roach-techin ja hieman roacheja. Tämä johtaa siihen, että Zerg on pahasti jäljessä droneissa, samaan aikaan kun Terran voi siirtää exponsa naturaliinsa/jonnekkin muualle. Tässäkin tilanteessa Terran on pahasti edellä.


Balance keskusteluun en ota mitään kantaa ku ei ole skilliä semmoseen eikä kiinnosta väitellä asiasta täällä.
Miten on mahdollista että puskun tullessa sinulla on vain 2roachia? Xel'naga tornit? lingi rampilla? Siinä ajassa kerkeät saada hyvin puolustuksen valmiiksi.
Roachit toimii hyvin sekä marineita että hellioneita vastaan.
Jos uhraat overlordin nii sitä ei kyllä 2 marinea estä näkemästä mahdollista techiä, siellä täytyy siis silloin olla enemmän marineita. Pystyisikö niistä marineiden määrästä päättelemään jotakin? Lisäksi ZvT:ssä on aika standardia tehdä lairi nopeaa. overseer?
Jos ei ole mitään hajua vastustajan taktiikasta kannattaa tehdä edes yksi ylimääräineni queen.
3 spineä, 4-5 queenia, roachia ja spineä? Ylireagointia?
Zerg ErikPel
 
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Marras 2010, 22:56

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja Pinna » 23 Touko 2011, 16:09

ErikPel kirjoitti:Balance keskusteluun en ota mitään kantaa ku ei ole skilliä semmoseen eikä kiinnosta väitellä asiasta täällä.
Miten on mahdollista että puskun tullessa sinulla on vain 2roachia? Xel'naga tornit? lingi rampilla? Siinä ajassa kerkeät saada hyvin puolustuksen valmiiksi.
Roachit toimii hyvin sekä marineita että hellioneita vastaan.
Jos uhraat overlordin nii sitä ei kyllä 2 marinea estä näkemästä mahdollista techiä, siellä täytyy siis silloin olla enemmän marineita. Pystyisikö niistä marineiden määrästä päättelemään jotakin? Lisäksi ZvT:ssä on aika standardia tehdä lairi nopeaa. overseer?
Jos ei ole mitään hajua vastustajan taktiikasta kannattaa tehdä edes yksi ylimääräineni queen.
3 spineä, 4-5 queenia, roachia ja spineä? Ylireagointia?

Marine + Worker pusku iskee rampillesi 5:10 merkillä 9 marinella ja 12 scv:llä. Jos tekee samantyylistä puskua ilman scv:tä, sanotaan 5:30 tulee 9-10 marinea. 1base roach rushilla tässä vaiheessa olisi ~8 roachia ja lingejä alle 10, joten ajatteleppa vain miten vähän roacheja on kun FE:si ja luulee että Terran ei puske seuraavaan kahteen minuuttiin. Ja 2-3 marinea estää slow overin näkemästä techiä aivan helposti, ei ehkä bronze-platinumissa mutta high dia kylläkin. Marinien määrästä voi päätellä, mutta jos näkee 2-3 marinea Terran voi vaikka piilotella loppuja. Ja lairi nopeaan PLUS roachia samaan aikaan = gg jos Terran ei puske.
Zerg Pinna
 
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Tammi 2011, 14:57

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja Malecious » 23 Touko 2011, 16:13

Nykyään lähes kaikki prot btw avaavat poolilla, juuri sen takia, kun tossilta ja terranilta löytyy näitä early pressure buildeja (ja tietty zergillä, mutta kukaan täällä ei väittele zvz:stä). Fe toimii vain parissa suuressa mapissa, jossa ei ole close spawn (esim. meteropolis on kamala map fe, kun vihu voi olla iha vieres)
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja Pinna » 23 Touko 2011, 17:07

Malecious kirjoitti:Nykyään lähes kaikki prot btw avaavat poolilla, juuri sen takia, kun tossilta ja terranilta löytyy näitä early pressure buildeja (ja tietty zergillä, mutta kukaan täällä ei väittele zvz:stä). Fe toimii vain parissa suuressa mapissa, jossa ei ole close spawn (esim. meteropolis on kamala map fe, kun vihu voi olla iha vieres)

FE:llä tarkotin aivan "normaalia" FE eli hatch ennen/jälkeen poolin. FE:ksi en laske speedling expandia.
Zerg Pinna
 
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Tammi 2011, 14:57

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja Malecious » 23 Touko 2011, 18:28

FE on fast expand... Joka meinaa, että hatch tulee ennen pool, ja tämä build on huomattavasti pool-->hatch buildii heikompi puolustuksen saralla. Muista, että myös lingeillä voit mennä ramppia ylös vilkasee nopee, jos näet paljo marinee, niin sillon on ainaskin tulossa jonkunlaista pressuree ja voit vaihtaa build sen mukaa. Muista, että se hatch voi olla vaan meatshield/larva tuotanto paikka jos rush tulee. Sillon teet vaan unittei, ja esim queen energy voidaa säästää roach healaukseen tai creep tumoreihin, kun kahden hatchin oma tuotanto siinä vaiheessa riittää supporttaa ling/roach armeijaa.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja Pinna » 23 Touko 2011, 19:31

^Jos olet oikeassa käsitteestä "FE" eli siis että se tarkoittaa hatch ennen pool, olen pahoillani, koska olen aina luullut FE:n olevan vain nopea hatchery.
Zerg Pinna
 
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Tammi 2011, 14:57

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja PeZuY » 23 Touko 2011, 20:01

"Fast Expand is also referred to as FE. It is used to describe when a player of any race takes their Natural Expansion fairly quickly, or in some rare cases taking their mineral only expansion.

Generally these are the timings for a build to be referred as a fast expand:

Zerg - Taking your expansion before spawning pool.
Protoss - Taking your expansion with one or fewer gateways.
Terran - Taking your expansion before gas (vs Zerg), or taking your expansion with one or fewer factories (vs Protoss). "

(c) Liquipedia

Voiha joku toki käyttää FE zergistä toki ennen kaasun ottamista, mutta mielestäni toi liquipedian selitys on paras ja normi.
Kuva
Zerg PeZuY
 
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Loka 2010, 23:26

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja ErikPel » 23 Touko 2011, 20:10

Joo mutta poolin jälkeen tehtävä hatchery ei oo mitenkään erityisen nopea expand.
Zerg ErikPel
 
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Marras 2010, 22:56

Re: Pelin balanssi

ViestiKirjoittaja namutin » 23 Touko 2011, 23:15

Pinna kirjoitti:
ErikPel kirjoitti:Balance keskusteluun en ota mitään kantaa ku ei ole skilliä semmoseen eikä kiinnosta väitellä asiasta täällä.
Miten on mahdollista että puskun tullessa sinulla on vain 2roachia? Xel'naga tornit? lingi rampilla? Siinä ajassa kerkeät saada hyvin puolustuksen valmiiksi.
Roachit toimii hyvin sekä marineita että hellioneita vastaan.
Jos uhraat overlordin nii sitä ei kyllä 2 marinea estä näkemästä mahdollista techiä, siellä täytyy siis silloin olla enemmän marineita. Pystyisikö niistä marineiden määrästä päättelemään jotakin? Lisäksi ZvT:ssä on aika standardia tehdä lairi nopeaa. overseer?
Jos ei ole mitään hajua vastustajan taktiikasta kannattaa tehdä edes yksi ylimääräineni queen.
3 spineä, 4-5 queenia, roachia ja spineä? Ylireagointia?

Marine + Worker pusku iskee rampillesi 5:10 merkillä 9 marinella ja 12 scv:llä. Jos tekee samantyylistä puskua ilman scv:tä, sanotaan 5:30 tulee 9-10 marinea. 1base roach rushilla tässä vaiheessa olisi ~8 roachia ja lingejä alle 10, joten ajatteleppa vain miten vähän roacheja on kun FE:si ja luulee että Terran ei puske seuraavaan kahteen minuuttiin. Ja 2-3 marinea estää slow overin näkemästä techiä aivan helposti, ei ehkä bronze-platinumissa mutta high dia kylläkin. Marinien määrästä voi päätellä, mutta jos näkee 2-3 marinea Terran voi vaikka piilotella loppuja. Ja lairi nopeaan PLUS roachia samaan aikaan = gg jos Terran ei puske.

TAI lähetät overlordin vihun baseen ja teet pari extraqueenia joiden energiat täynnä ja spinecrawlereita ja voit dronettaa rauhassa
Random namutin
 
Viestit: 26
Liittynyt: 06 Maalis 2011, 20:57

Edellinen

Paluu Protoss

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron