Edembopin matka n00bista amatööriksi

Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 03 Elo 2010, 20:36

Tervehdys kaikille!

Laitoinkin tuonne esittelypuolelle jo viestin, jossa kerroin, että olen juuri aloittanut sc2:n pelaamisen. Tässä blogintapaisessa dokumentoin seikkailuitani Battle.Netin sykkeessä jälkipolvien ihailtavaksi. Esittelen siis iloksenne blogin: Edembopin :zerg: matka n00bista, jos nyt ei tähtiin niin ainakin keskiverroksi!

Lähtötasoni on siis täydellinen aloittelija, olen tosin pelannut RTS peläjä aiemmin, joten ymmärrän mistä tässä on pohjimmiltaan kyse. Valitsin päärodukseni Zergit, valinta perustui puhtaasti mieltymykseen niiden Alien-estetiikkaan. Tosin tarkoitus on pelata tiimipeleissä randomilla, jotta myös muihin rotuihin saa kosketusta.

Pelasin ensin muutaman pelin tietokonetta vastaan, jotta saisin edes hieman tuntumaa. Sitten päätin, että parhaiten varmaan oppii jos rohkeasti ottaa vain turpaan oikeilta vastustajilta. Pelasin placement matsit ja ehkä hieman onnekkaasti päädyin hopealiigaan. Nyt jo muutamia otteluita takana ja olen voittanut muutamia, mutta enimmäkseen saanut pataan.

Katsoin jossain vaiheessa Day[9] dailyn, jossa hullunkurinen Day[9] neuvoi aloittelijoita rakentamaan työläisiä ja pitämään rahat alhaalla niin kaikki järjestyy. Olen itsekin todennut, että makron treenaaminen on tällä hetkellä kaikkein tärkeintä, sillä tässä minulla on huomattavia vaikeuksia. Jossain vaiheessa vaan ote alkaa lipsua ja saldo näytää yli 2k mineraaleja, ei papan apm vaan vielä riitä. ; )

Koska jonkinlainen suunnitelma on kuitenkin hyvä olla, jotta olisi edes jonkailainen käsitys mihin ne mineraalit laittaa, päätin että pelaan suht samanlaisella suunnitelmalla joka kerta. Ilman, että yritän kikkailla sen suuremmin. Terrania vastaan pelaan 1 Base Muta buildilla, joka on tähän mennessä toiminut suht hyvin. Zergiä ja Protossia vastaan olen koettanut pelata jonkinlaista Roach / Hydra buildia, mutta siinä on vielä pahoja vaikeuksia. En ole vielä yrittänytkään hienostella muuttamalla suunnitelmaa vastustajan buildin mukaan.

Ensi kerralla kerron joistakin noloista häviöistäni, mutta nyt taidan pelata muutaman matsin.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin!
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Requn » 03 Elo 2010, 20:52

Terve Edenbop,
Toivottavasti jaksat päivitellä ja kirjoitella kehityksestäsi suht ahkeraan, sillä olisi mukava nähdä miten pelisi tosiaan kehittyy sekä taito(&tieto)tasosi nousee.

Itse olen myös uusi naama näissä piireissä, joten harjoituksen tarvetta on minullakin :)
Olen muutamia hyviä neuvoja saanut kavereiltani pelin sisällä erilaisin replaiden sekä game-specatoreiden kautta. Katsomalla muiden peliä sekä seuraamalla heidän taktiikoita pääsee hyvin alkuun sekä jyvälle rakennusjärjestyksistä. Custom-peleissä on hyvä koittaa rytmitystä, jotta ne osuu edes jotenkin kohdalleen.
Kuva
Terran Requn
 
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:58

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 04 Elo 2010, 22:29

Terve taas!

Viime kerralla lupasin kertoa hieman tarkemmin muutamista matseistani joten tässä tulee.

Olen yrittänyt peleissäni kiinnittää huomiota niihin juttuihin, jotka ei vielä oikein onnistu. Yleisellä tasolla minulla on aika paljon ongelmia pelin alussa, sillä häviän usein siihen, että vastustaja hyökkää suht pienellä joukolla ja en ole itse tehnyt kun vain muutaman yksikön puolustamaan tukikohtaa ja expoa, sillä olen vain keskittynyt työläisten tekemiseen. Nyt joku noheva lukija huomauttaa, että kannattaisiko sitten tehdä niitä yksiköitä myös? Niin, kyllä varmaan kannattaisi. ; ) Jokatapauksessa yritän saada tuntumaa siihen, kuinka paljon puolustusta alussa tarvitsee. Yritän yleensä alussa ottaa nopean expon, sillä aika monet vastustajat pysyvät vaan yhdellä tukikohdalla. Tietysti nopea expoaminen ei ole joka tilanteessa kannattavaa ja joskus se kostautuukin.

Lisäksi vaikeuksia vielä tuottaa muistaa mitä kaikkea pitää tehdä pelin aikana. Eli olen pariin otteeseen unohtanut hankkia detectionin ja erääs pelissä tämä kostautui siten, että protoss vastutajalla oli warp prism mun basessa varmaan puolet matsista. Mun olis pitäny scoutata se kyllä, mutta en vaan ollu hereillä. Vastustaja warppasi dark templareita suoraan mun tukikohtaan ja sain detectionin pystyyn liian myöhään.

Sama ongelma oli eräässä toisessa pelissä Terrania vastaan Desert Oasiksella. Vastustaja oli melko passiivinen ja otin kaksi expoa. Sitten bansheet cloakilla tulivat häiriköimään ja tekivät aika paljon vahinkoa ennen kuin detectionin pystyyn. Luulin jo, että peli oli menetetty. Sinnittelin kuitenkin mukana ja sain lopulta Terranin ilmavoimat tuhottua. Sitten ilmeisesti vastustajalta loppuivat mineraalit (tai kiinnostus) ja hän luovutti.

Yritän siis parantaa asioiden yleistä muistamista, tällä hetkellä työn alla on siis detectionin hankkiminen.

Toisaalta, näin hopealiigassa ollessa huomaa, että muutkin tekevät mielenkiintoisia ratkaisuja pelissä. Yhdessä pelissä Protossia vastaan Lost Templellä sain alussa juuri ja juuri puolustettua vastustajan hyökkäykset alussa. Olin kuitenkin ottanu mun expon ja mulla oli taloudellinen etu ja sainkin lopulta makrottua isomman armeijan ja jyräsin vastustajan. Huomasin, että Protoss oli rakentanu kolme gatewaytä kartan keskelle karttaa (tämä siis jo pelin keskivaiheilla ei ollu mikään proxy gateway). Olisikohan kannattanu vaan tutkia se warp gate?

Näin tällä erää.
Edembop
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 04 Elo 2010, 22:31

Requn kirjoitti:Terve Edenbop,
Toivottavasti jaksat päivitellä ja kirjoitella kehityksestäsi suht ahkeraan, sillä olisi mukava nähdä miten pelisi tosiaan kehittyy sekä taito(&tieto)tasosi nousee.


Joo, tosiaankin on tarkoitus yrittää päivittää melko säännöllisesti. Sitten joskus voi katsella taaksepäin ja pudistella päätään, mikä noob silloin alussa olikaan. :)

Edembop
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Seinis » 05 Elo 2010, 12:11

Hauska lukea näitä :)
Protoss Seinis
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 07 Elo 2010, 19:11

Tervehdys lukijat!

Edembopin taistelut hopealiigassa jatkuvat jäljeen! Olen hieman lurkkaillut tuolla teamliquidin messuboardilla ja siellä on kova itku käynnissä kuinka mekanisoitu Terran jyrää Zergit 100-0. Huvittavasti tällä hetkellä tuntuu siltä, että oma paras match-up on juuri Terrania vastaan. ; ) Tämä varmaan johtuu siitä, että hopealiigan Terranit eivät yleensä ole mitään huikeita pelaajia. Toisaalta, enemmistö peleistä on myös Terrania vastaan, joten se ehkä antaa hieman väärän kuvan tilastoista. Useimmat Terranit pelaavat aika passiivisesti ja mutaliskeilla saan usein Terranin pakotettua vielä enemmän puolustuskannalle. Sitten onkin yleensä aika helppoa saavuttaa taloudellinen etu ja jyrätä vastustaja.

Mutta mutta, Protoss ja Zerg ovatkin sitten astetta kovempia vastustajia. Protossia vastaan isolla kartalla yritän myös alussa käyttää mutaliskeja. Menestys on ollut kuitenkin vaihtelevaa. Voidrayt aiheuttavat harmaita hiuksia ja olenkin joutunut niiden jyräämäksi monet kerrat. Tuntuu siltä että Protoss pelaajat saavat tyyliin tusinan verran voidraytä todella nopeasti ja sitten se onkin siinä. Tuo pitäisi saada ajoissa vaan tiedusteltua, jotta olisi aikaa vastata hydroilla ja kuningattarilla. Tiedustelussa on muutenkin paljon parantamisen varaa, joten täytyy vaan treenata sitä.

Toinen seikka jota olen nyt koettanut treenata, jotta saan makroa paremmaksi, on näppäinoikoteitten sujuva käyttö. Nyt olen pikkuhiljaa löytänyt mielestäni sopivan systeemin, jossa hautomot ovat yhden numeron takana ja jokainen kuningater erikseen. Näin saan nopeasti oksennettua toukkia jokaiseen hautomoon. Huvittavasti kuitenkin, jos tulee oikein intensiivinen tilanne menen jonkinlaiseen paniikkimoodin ja alan sohia pelkellä hiirellä ympäriinsä. Kontrollissa on siis vielä rutkasti parantamisen varaa. Erään pelin Terrania vastaan hävisin omaan tyhmään virheeseeni. Huomasin, että Terran yrittää droppia ja luulin lähettäneeni omat mutaliskini sairaalabussien kimppuun. Dropin saapuessa paikalle, mikrosin muita yksiköitä tukikohdassani ja ajattelin, että kohta ne mutaliskit tulevat ja putsaavat dropin. No, mutaliskini vaan hengailivat rauhassa keskellä karttaa . Se oli sitten gg.

Mitä me tästä opimme? Ei kannata jättää suurinta osaa armeijasta muualle vetelehtimään, kun omaa tukikohtaa tuhotaan. Tähän mietelauseeseen lopetan tämän kirjoituksen.

Pysykää kuulolla,
Edembop
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 10 Elo 2010, 15:52

Jäljeen on tullut aika Edembopin Starcraft 2 blogin päivityksen. *Kansa taputtaa karvaisia käsiään.*

Edellisessä blogissa harmittelin, että en muista aina hankkia detectionia. Nyt olen keksinyt mielestäni hyvän tavan saada detection pystyyn. Lisäksi samalla voin harjoitella tiedustelua, jonka puutetta myös harmittelin edellä. Pelin alussa työläisellä tiedustelu on tietysti välttämätöntä, jotta näkee missä vastustaja on. Toisin kuin varttuneet Starcraft pelaajat en kuitenkaan itse osaa vielä päätellä oikeastaan paljoakaan varsinaisesta muusta alussa saatavassa tiedustelutiedosta. Millainen buildi on tulossa jos vastusta ottaa nopeasti kaasun? Siksi itselleni onkin paljon tärkeämpää nähdä mitä vastusta tekee pelin keskivaiheilla, eli millaiset tuotantolaitokset pystytetään ja mitä yksiköitä vastustaja rakentaa. Idea on siis hankkia overseer ja tuoda se vastustajan tukikohdan taakse. Useimmissa kartoissa tukikohdan alue on sen verran iso, että tämä onnistuu alkupelissä. Sitten heitän muodonmuuttajan vastustajan tukikohtaan ja se tiedustelee. Näin siis muistan saada detectionin ja pyrin samalla tiedustelemaan. Kysessä on niin sanottu voitto-voitto tilanne.

Olen onnistuneesti tehnyt edellä kuvatun tempun viime peleissäni ja sen onnistuminen aiheutti suunnatonta mielihyvää. Tosin yhdessä pelissä hävisin, vaikka huomasin, että vastustaja spämmää pelkkiä zealotteja. Arvioin väärin tarvittavan puolustuksen määrän, zealotit ovat yllättävän kovia yksiköitä. Toisella kerralla vastustaja yritti samaa taktiikkaa, tiedustelin tämän ja tällä kertaan olinkin varautunut useammalla spine crawlerilla, torakoilla ja kuningattarilla jotka paransivat puolustustornejani.

Vielä kun muistaisin aina extractorin rakentamisen jälkeen laittaa työläiset myös keräämään sitä kaasua. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen ihmetellyt pelissä mineraalien riittävyyttä, mutta miksi kaasu on kokoajan loppu? Vilkaisu tukikohtaan paljastaa, että neljästä extractorista vain yhdessä on kerääjiä. : (

Voittoprosenttini on tällä hetkellä 49, tavoitteena nostaa se maagisen 50 paremmalle puolelle kuluvina viikkoina ellei peräti kuukausina ; )

Edembop
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 14 Elo 2010, 15:08

Viimepäivinä en ole niin kauheasti ehtinyt ladderia pelata, joten päivitykset ovat olleet vähäisiä. Olen lähinnä treenaillut YABOT build order testerillä ja custom peleissä erilaisia taktiikoita ja koettanut makroa parantaa. Täytyy vaan treenata paljon, niin eiköhän se makrokin pikkuhiljaa parane.

Olen viimeinkin saanut zerg vs. zerg match-upista jonkinlaisen otteen. Ennen olin melko hukassa ja en oikein tiennyt mitä tässä kannattaisi tehdä. Nyt siis minulla on suunnitelma, jossa ideana hankkia torakat melko nopeasti, että voin puolustautua vihollisen zerg- ja baneling vyöryä vastaan. En ole ihan vielä varma onko tämä paras taktiikka, sillä voisihan sitä itsekin hankkia vaan paljon lingejä. Olen vielä kuitenkin hiukan epävarma tuon kontrollin kanssa. Oma banelingien mikro ei vielä ole riittävällä tasolla, jotta pärjäisin niiden kanssa hyvin.

Olen myös jonkin verran pelaillut 2v2, 3v3 ja koetin jopa muutaman pelin 4v4 matseja. Tosin silloin kun olen pelannut random tiimikavereiden kanssa pelit ovat tasoltaan aika vaihtelevia. Pelaan näissä tiimipeleissä randomina, joten olen sitä myöten päässyt tutustumaan myös muihin rotuihin. Jotenkin tuntuu, että zergit ovat tiimipeleissä hieman helisemässä. Mikäli alussa kolme muuta pelaajaa päättää rushata sinut niin saa olla kyllä aika velho, että siitä selviää. Protossilla ja terraneilla voi aina useimmissa kartoissa kuitenkin tehdä jonkinlaisen muurin rakennuksista. Tällä hetkellä tuntuu, että niillä on tiimipeleissä paljon helpompi pelata. Tai sitten en vaan osaa, mikä sekin voi olla hyvin mahdollista.

Jokatapauksessa tänä viiikonloppuna tarkoituksena edetä ladderissa, joten lisää materiaalia on siis odotettavissa blogiin. Pysykää kanavalla!
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 19 Elo 2010, 14:29

Tarkkasilmäisimmät lukijat voivat huomata, että edellisissä blogeissa naureskelin Terraneille, että vien niitä vasemmalla kädellä milloin tahansa. Sitten heräsin todellisuuteen. Viime blogaus kerran jälkeen minua on nöyryytetty ladderissa oikein urakalla. Olin ilmeisesti tuudittautumassa jonkinlaiseen turvallisuuden tunteeseen ja ajattelin, että nythän tämä pelaaminen alkaa sujua. Kunnon tappioputken jälkeen voimme todeta, että aihetta henkseleidenpaukutteluun ei todellakaan ole.

Muutama näistä tappioista kirvelee erityisesti, koska olin mielestäni johtoasemassa, mutta annoin voiton lipsua käsistä omaa tyhmyyttäni. Eräässä pelissä Terran tekee mariineja massoittain, olen siis tiedustellut tämän ja mietin, että ei tässä mitään hätää ole. Tehdään lisää harvestereita rauhassa. Laitoin baneling nestin pystyyn ja tein muutaman banelingin, vaikka niitä olisi pitänyt tehdä tusinan verran. Sitten Terrani vain käveli ylitseni. Sama juttu muutamassa pelissä Protossia vastaan, vastustaja yritti fotonikanuunoilla saada minut saarrettua omaan tukikohtaani, huomasin tämän ajoissa ja putsasin kanuunat pois. Olen huomannut, että tämä on aina varma merkki siitä, että kohta voidrayt ilmestyvät häiriköimään. Valmistauduin tähän tekemällä hydraliskeja. Kohta voidrayt ilmestyvätkin ja saivat ladattua säteensä kaasukerääjästä ja siivosivat hydraliskini muutamassa sekunnissa. Muutama muukin vastaava tappio on tullut koettua. Vieläkin siis sama ongelma vaivaa, että ehkäpä panostan liikaa toukkia kerääjien valmistamiseen, kun niitä yksiköitäkin pitäisi tehdä.

Lisäksi mutaliskitaktiikkani Terraneita vastaan on pettänyt muutaman kerran. Aina välillä käy niin, että vaikka Terran ei tiedä, että Spire on pystyssä ja mutaliskit tulossa (tarkistin asian replaystä), Terrani rakentaa tukikohdan täyteen ohjustorneja ihan vain varmuuden vuoksi. Sitten kun klikkaan omat mutaliskini vastustajan tukikohtaan ne lentävät viiden ohjustornin keskelle. Ilmeisti moni muukin Zerg käyttää siis samaa taktiikkaa. :D Täytyy tulevaisuudessa ottaa jokin myös jokin toinen buildi käyttöön, että voin vaihdella taktiikoita.

Ei kai auta muu kuin jatkaa ahkerasti treenaamista. Olen toki myös joitakin matseja voittanut ja saanut vaivoin nostettua tilastoni 50 % paremmalle puolelle. Saada nähdä kuinka kauan pystyn pitämään tuon saldon.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 22 Elo 2010, 23:56

Varoitus! Tämä postaus saattaa sisältää spoilereita IEM turnauksesta. Lopeta lukeminen, jos et vielä katsonut videoita / replaytä turnauksesta ja et tiedä tuloksia.


-



-



-

Moro vaan kaikille! Viime päivinä en ole ehtinyt kauheasti pelata, sillä olen käyttänyt vapaa-aikani katsellen noita IEM turnauksen pelejä. Täytyy sanoa, että korketasoisten sc2 matsien seuraaminen on yllättävän hauskaa. Ainakin omasta aloittelijan näkökulmastani ovat pelit olleet erittäin viihdyttäviä. Tämä blogisti tietenkin kannattaa Zergiä, joten oli harmi, että ykkössuosikkini DIMAGA ei selviytynyt finaaliin asti, mutta aina ei voi voittaa. Pronssipelit olivat kuitenkin mielestäni erittäin hyviä. Itse pidin jopa finaaleista, jotka olivat jännittävää katsottavaa, vaikka jotkut ovatkin eri mieltä. Teamliquidin puolella on asiasta itkemislanka jos tuntee tarvetta purkaa maailmantuskaa.

Tosin järjestäjien toiminta pelien ulkopuolella kirvoitti useammankin myötähäpeän tunteen. Finalistien lavastettu saapuminen autoilla ja punastelu Razer-tyttöjen käsipuolessa aiheutti spontaania huvittuneisuutta. :D

Replayt ovat siis saativissa ESL:n sivuilta ja täytyykin tästä ryhtyä tutkimaan pro-miesten pelejä, jos niistä vaikka oppisi jotain.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Seuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron