Ideoita & Pohdintoja

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Seinis » 11 Syys 2010, 14:52

Lisää vaan, näitä edelleen kiva lukea!
Protoss Seinis
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 11 Syys 2010, 23:31

Updatesin #3:een fast voidray -buildin käytännössä. Matsi on ~1000 pisteen diamond zergiä vs. (Vertaukseksi sanottakoon, että esim. Naaman pisteet ovat tällä hetkellä 1760)

Josset jaksa selata niin täs on linkki.
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 15 Syys 2010, 17:16

Pelasin just jäbää vs, jonka nimi oli JunG ja APM 250+. Se puhu koreaa. Herranjestas. Hävisin zergling run-by:lle, joka tuli just silloin kun olin siirtämässä harvoja yksiköitäni ulos basestani että saan otettua exponi suht nopeasti. Eikä se ees scoutannu tätä liikettäni overlordeilla.

.. aika hurjaa jos se olikin oikeesti se aito JunG. Hee. Silloin olisin hävinnyt korealaiselle pro:lle todella nolosti. :D
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 17 Syys 2010, 18:53

#4: :protoss: PvP's a bitch :protoss:

On eräs matchup, jossa olen ehkä kaikkein vähiten kotonani. Se vääntää tiukkaa kättä :protoss: - :zerg: PvZ:ni kanssa, mutta kyllä, taidan todeta että :protoss: - :protoss: PvP vie siitä voiton inhottavuudessaan. Erinäiset vastustajan taktiikat voivat pakottaa minut hyvinkin mikrointensiiviseen peliin jos haluan omalla, hieman ekonomisemmalla tyylilläni kestää pelissä mukana. Toisinaan voi myös olla pelejä, joissa joudun isommasta armeijastani ja taloudestani huolimatta häviäjän rooliin vain siksi, ettei huolellisemmin upgradettu perusarmeijani pärjännyt vastustajan pienemmälle mutta colossuksien tukemalle pallolle. En ollut ehtinyt valmistella tarpeeksi hyvää puolustuslinjaa taikka saartoliikkeeni epäonnistui. Hyökkäämiseen en ole tavallisella gateway-armeijalla pystynyt colossuspalloja vastaan. Olen suosiolla tyytynyt puolustamaan ja vastahyökkäämään, koska hi-tech -yksiköiden uudelleentuotannossa kestää kauemmin kuin tavallisten gateway-joukkojen.

Mielestäni colossus on koko PvP:n tylsin yksikkö. Siksi vältän sen käyttöä erittäin rajusti tässä matchupissa, vaikka useimmiten olisi erittäin helppoa lähteä tappelemaan vastaprotossini armeijaa vastaan isommalla määrällä kolossuksia. Erittäin loogistakin. "Hei mä teen ENEMMÄN samaa yksiköä kun toi toinen niin voitan. TROLOLOO!" ~ Ehei. En halua ruveta tuolle linjalle. Kolossukset häviävät suoraan stargate-buildeille, mutta stargatebuildit häviävät suoraan aivan yksinkertaisille gateway-yksiköille oikein käytettynä. Arvatkaa mitä? Niin tekevät kolossuksetkin. Olen ehkä tietoisesti valitsemassa vaikeaa tapaa pelata, mutta en vain yksinkertaisesti pidä noista isoista laserleikkureista.

Korkeamman tierin joukkoja vastaan pelaamisen lisäksi on vielä muutamia haasteita, jotka voivat lopettaa talouspelini jo ennen kuin se ehtii edes alkaa. Olen ollut aiemmin tosi kusessa jos vastustaja on tehnyt 2gate zealotteja. Siksi teen nykyisin aina wall-inin tosseja vastaan. Tarvittaessa teen cannonin, jonka turvin joko techaan tai expaan nopeammin kuin tavallisesti. Upgradetkin saan käyntiin nopeammin, ja siitä pidän. 4gate on myös pirullinen build, varsin yleinenkin vielä. En oikein voi expandata, jos vastustaja tekee buildin mikä räjäyttää minut samantien kun saan toisen nexukseni kasaan. Taas on siis pakko puolustaa, ennenkuin kriittinen massa immortaleja on saapunut, jos en halua counteroida 4gatea 4gatella.

Ehkäpä PvP:ssä inhottavinta onkin se, että on vaikea tuntea oloa turvalliseksi ellei tiedä olevansa expandeissa tai techissä vastustajaa edellä. Tasatilanne tuntuu epämiellyttävältä, ja siitä haluan ainakin itse päästä pois. Ihan ymmärrettävää. Joskus kuitenkin yritän liian hanakasti, ja tämä malttamattomuus tuppaa kostautumaan. Kun käytettävissä olevat yksiköt ovat tasan samat, on voittoon tarvittava etumatka hankittava aivan puhtaasti osaamisella. Tämä yksinkertainen tosiasia vain korostuu mirror-matchupeissa, kun mitään tekosyytä omalle häviölle ei ole. Alan tykätä mirror-matchupista terminä enemmän, koska nyt taidan ymmärtää mitä sana "mirror" tässä yhteydessä voikaan tarkoittaa.

Eräs ladderivastustajani sen hyvin totesi. "PvP is a bitch."

#3: Buildien hiomista
#5: PvP's a Bitch jatkumo: P's a Bitch.
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 02 Loka 2010, 19:25, muokattu yhteensä 2 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja panulol » 19 Syys 2010, 04:51

Eikös phoenixit toimi suht hyvin colossuksia vastaan? =)
Protoss panulol
 
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Syys 2010, 08:16

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Malecious » 19 Syys 2010, 12:18

Ei toimi tarpeeks hyvin imo, stalkerit pystyy ampuu ne alas. Ite olen colossuksii counterannu aika hyvin blink stalkereilla, ne vie colossuksii hyvin jos vihu ei saa niit liikaa niiden stalkerien/zealotien lisäks.

Ja pvp menee aikalailla: stargate>robo>gateway(pelkästään)>stargate. Tämä siis oikein pelattuna ja ilman että toisella paljon isompi armeija. Stalkerit on pvp yks parhaimpii yksiköitä, blinkin takia varsinkin. Kuten tuossa mainitsin niillä voi tiettyyn pisteeseen saakka voittaa colossukset, ja ne counteraa myös airin hyvin.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Seinis » 19 Syys 2010, 15:35

Mulla ollut samankaltaisia mietteitä PvP:stä. Itse olen huomannut blink stalker buildin olevan kaikinpuolin tasapainoinen valinta ja sitä olenkin enimmäkseen pitkissä peleissä tehnyt. Silti on tärkeää opetella ihan perusbuildit kuten 4gatet etc, jotta tiedät niiden heikkoudet ja osaat tarvittaessa rankaista vastustajaa niillä.
Protoss Seinis
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 21 Syys 2010, 23:34

-deletesin postin sit tällei ku ei muka oikeasti deleteeminen onnistu-
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 23 Syys 2010, 22:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 23 Syys 2010, 22:14

Ainii PS. Nerf marauder, viking, siegetank, banshee, terran, zerg, protoss ja random.
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 02 Loka 2010, 19:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 02 Loka 2010, 19:19

02.10.2010 #5: PvP's a Bitch jatkumo: P's a Bitch. :protoss:

Olen viimeaikoina yrittänyt tapani mukaan PvP:ssä entistä enemmän ei-colossus -peliä, koska colossus on koko pelihistorian tylsin yksikkö. Oon lähinnä hävinnyt. Robo-openerit on uskomattoman joustavia, koska se on ainoa tapa millä Protoss saa detectionin. Yhtaikaa oot turvassa dark templareilta (<obsu), stalkereilta (< immortal), chargezealoteilta (< colossus), ja saat kaiken lisäksi useimmiten aika tehokkaan gateway -armeijan. Kaikki muut protoss -openingit on äärimmäisen haavoittuvia tähän verrattuna. Missä terran saa detectionin scannista ja zerg Lairista, protossin täytyy erikseen sitoutua menemään tiettyyn techipuuhun. Tämä on mielestäni todella rajoittava tekijä, ja tekee protossilla pelaamisesta askeleen verran ennalta-arvattavampaa.

Painotan vielä, että terranin ja zergin detection tulee osana muuta välttämätöntä upgradea. Jokaiseen järkevään terran-buildiin kuuluu Orbital Command, sekä jokaiseen Zergin peliin sisältyy Lair. Rusheja ja cheesejä en laske mukaan.

Tämä muokkaa Protossin pelityyliä alkupelissä erittäin rajusti. Kaikennäköinen Twilight Council -tech sekä stargate -tech ei sisällä detectionia, joten otat joko ison riskin tai teet tykin. Tykki houkuttelee pelaamaan passiivisemmin. Tuntuu että observerin käyttö on ainoa turvallinen tapa olla agressiivisempi alkurushien jälkeen, early-midgamessa. Stargate-unitit ovat haavoittuvaisia aivan yksinkertaisille gateway-yksiköille kuten stalker ja sentry, ja useimmat robo-yksiköillä vahvistetut armeijat ovat tehokkaampia suorassa taistelussa, kuin upgradetut puhtaasti gateway-armeijat. Itseasiassa monet Protossit tuntevat olevansa pakotettuja hankkimaan colossuksia jos he haluavat pärjätä matchupissa. Koska, no, se on selvä, että colossuspallolla voi gatewaypalloa, tai jopa immortal+gatepalloa helpommin voittaa taistelun klikkaamalla 1a 2a. EI HYVÄ.

Jos mietitään erilaisia unit-comboja mitkä voi pistää perinteiselle colossus/gateway -lössille kapulaa rattaisiin, yksi on 3kpl voidraytä jossain basen takana. "Puske ulos niin menetät basesi" on hyvä pelote ajan ostamiseen, siinä ajassa keksi sitten jotain muuta. Dark templar? Ei. Archon / HT? Ei. Chargezealots? Ei. Blink stalkers? Kyllä, mutta edelleen suora taistelu on vaikeaa, täytyy harassata ja ostaa aikaa että saat itse jotain muuta. Entäs jotain ennen kun tämä jäbä saa colossukset ulos? Voidrayrush varmasti toimii ainakin siten, että hän joutuu kaasuttamaan stalkereita, eikä voi säästää niinkuin haluaisi, mutta jos haluat detectionia (cannonit), ei sinulla oikeastaan paljoa muuta ole. 4gate / 3gate aggrot jämähtävät forcefieldiin rampilla. Jos haluat warp prismejä, olet jo itsekin menossa kohti colossusta.

Heitelkää kommenttia. Kuinka voitatte pelaajan, joka on onnistunut saamaan colossus -edun sinuun nähden,vai onko mielestäsi ainoa oikea tapa colossuksia vastaan se että tuhotaan koko pelaaja ennen colossuksia? Uskallatteko kokeilla ladderissa jotain muuta PvP / PvT -buildiä kuin semmoista missä on robotics ennen 50 supply?

Taidanpa alkaa pelata randomia toistaiseksi.

#4: PvP's a Bitch.
#6: Randomirrorit
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 03 Loka 2010, 22:55, muokattu yhteensä 2 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron