Beastrick kirjoitti:Enpä ole koskaan törmännyt tai katsonut peliä, jossa joku tekisi extra OC:ta saadakseen lisää muleja tai extra planetaryjä saadakseen lisää defendeä. Kuulostaa mielestäni aika päättömältä tehdä expo vain defendiksi tai mulefactoriksi. Jos tuon oikeasti haluaa toteuttaa, niin tarvii paljon extra mineraaleja ja tietenkin aikaa kun ei niitä commandeja nyt tuosta vaan tiukassa pelissä tehdä. Useimmat käyttänevät mineraalit mieluummin armeijaan kuin command centereihin.
Se, että terraneilla on Koreassa zergiä vastaan suurempi winrate ei tarkoita, että TvZ olisi unbalanced. Syynä on vain se, että terran pelaajat nyt sattuvat pelaamaan siellä zergejä paremmin ihan taitojen puolesta. Ei tietääkseni SC nyt ihan arpapeliä ole, että TvZ:ssä heitetään käytännössä kolikkoa ja katotaan kumpi voittaa. En myöskään pidä tätä yllätyksenä, koska korealaiset ovat yleensä melko aggressiivista sakkia ja tällöin TvZ:ssä kunnon aggressiivisuus suosii luonnollisesti terrania.
Et ole tainnut koskaan katsoa pro-tason pelejä? Olikos se.. MVP?? Joka rakentaa latessa tyyliin 5 OC:tä mainiin pelkkien mulejen takia, jolloin voi uhrata sen ~30 scv:tä vastustajalle. Ja pro-peleissä myös käytetään planeja defendiin, esim. metalopoliksella toisen kaistan tukkimiseen.
Tietääksesi Starcraft ei arpapeliä ole? Oikeastaan, Zergin early on lähes arpapeliä, koska slow overeilla
ei voi scoutata Terrania niin ollenkaan, joka taas johtaa siihen, että Zergin pitää blind-counteraa pusku joka on mahdollisesti tulossa. Ja sinun viestistäsi saa semmoisen kuvan, että varsinkin Koreassa ZvT on todellista nopanheittoa, koska pelaajat tykkäävät olla agressiivisia, ja Terran voi 1baselta tehdä monia eri all-innejä, mihin Zergillä on jokaiseen omat counterinsa. Counteraa väärää = Häviä. Tämä taas tuntuu aikalaiselta imbalanselta, koska Zergillä ei ole earlyssa mitään super all-around unittia (marine) tai mahdollisuutta pakottaa scoutti (scan), mutta silti Zerg on se race, minkä pitää reagoida siihen mitä toinen tekee.
Sanotaan esimerkiksi tilanne, jossa Terran menee 1baselta mass marine. Rampille jää alkuperäinen barracks, joten siitä ei näe mitään. Basen nurkilla patrollaa 1-2 marinea mahdollisten overeiden takia. Terran rakentaa rampin barracksin viereen bunkerin. Mitä Zergi voi epäillä? Blue-flame hellion, johon counter on roach, banshee, johon counter on queen, expo, johon counter on dronet (:D), sekä jopa mass marine, johon counter on aikaiset banet/roachit
Näetkös kuinka monta eri arvausmahdollisuutta Zergillä on? Jos arvaa väärin, saattaa hävitä.
Sanotaan, että Terran on tekemässä mass marine. Zerg scouttaa rampin, näkee bunkerin, joka yleensä viittaa techin. Sitten arvataan, banshee vai hellion? Noh, tehdään ylimääräinen queen levittämään creeppiä, ja aloitetaan roach-techi. PUM, paljon aikaisemmin kuin yleinen blue-flame-hellion pusku iskee, marinet tulevat baseen. Zergillä on ~2 roachia ~3queenia ja droneja. Terranilla ~10 marinea. Kumpi voittaa? Terran.
Voidaan tehdä esimerkki 2. Sanotaan, että Terran on tekemässä FE. Rakentaa bunkkerin rampille ja expon piilossa rampin näkyvyydeltä. Zerg scouttaa rampin, näkee bunkerin, epäilee taas techiä. Heittää alas 3 spineä ja rakentaa itselleen 4-5 queenia ja 1 spore/base. Tekee myös roach-techin ja hieman roacheja. Tämä johtaa siihen, että Zerg on pahasti jäljessä droneissa, samaan aikaan kun Terran voi siirtää exponsa naturaliinsa/jonnekkin muualle. Tässäkin tilanteessa Terran on pahasti edellä.
LiquidDNB kirjoitti:Jos terran hankkii OC:n ja planetaryn jokaiseen expoonsa niin siinähän menee ihan älyttömästi rahaa, joka takaa sen, että zergillä on jonkinlainen aikaväli jota hän voi käyttää hyväksi.
Muuten se on jo kauan tiedetty fatka, että pelit eivät koskaan ole tasaisia täysin topissa (pro-tasolla) ja täysin pohjalla. Pro-tasolla nuo winratet muuttuvatkin niin spontaanisti, että niistä on turha lähteä vetämään mitään pysyviä johtopäätöksiä. Siellä pelaajat tuntevat toisensa suht hyvin, jonka takia strategiat ja pelityylitkin muuttuvat siellä nopeasti. Blizzard ei voi lähteä joka kuukausi tasoittamaan jotain näennäisesti ylivoimaista strategiaa. Peli ja sen pelaajat kyllä tasoittavat itse pelin kehittäessään 'metagamea', se on tullut jo huomattua kun seuraa esimerkiksi noita diagrammeja.
Miksi sitten pro-peleissäkin on nähty sitä, että Terran hankkii monia ylimääräisiä OC:tä vain muleihin, jos siihen menee älyttömästi rahaa ja avaa timingin, milloin Terranin voi puskea kumoon? Koska tämä luulemus ei ole totta. Lategamessa luulisi, että TERRANKIN tarvitsisi enemmän kaasua kuin mineraaleja, joten ylimääräisiä mineraaleja istuu pankissa, joten nämä voi samantien tuhlata johonkin hyödylliseen.