Zergi Klinikka (Build Orders)

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja Core » 19 Marras 2011, 22:22

Unohdit mainita mitä teet kaasudroneilla, pidätkö mainaamas vai vedätkö pois 100 kaasulla?

Catz on parempi pelaaja kun minä, mutta omasta mielestäni toi buildi on heikko. 14/14 on yks ZvZ perusbuildeista, mutta se vaatii aggressiivista aloitusta joka käyttää hyödyksi sitä etua, jonka saat kun saat pool, speed ja baneling eka ulos. Jos et käytä tätä etua hyväksesi, on parempi jos vain teet 15 hatchin. Tämä omasta mielestäni tarkoittaa ainoastaan yhtä asiaa, ling/bane aloitusta. En nyt pysty tarkalleen heittämään 14/14 buildin hienouksia, koska en itse tee sitä koskaan, mutta oman kokemukseni mukaan puolustaessa tätä vastaan jos 15 hatch vihu ei tee omia baneja + spineä (tai mokaa edes vähän), hän kuolee.

15 hatch pelaajana jos scouttaan 14/14 ja hän pitää dronet kaasussa, teen 8 lingiä, banelingnestin ja spinen, sitten hitosti lingia täsmälleen tässä järjestyksessä. Spine tappaa banet. Toivo että vastustajasi on idiootti, kuten kaikki ovat kunnes grandmaster, ja lähettävät kaikki banensa yhtenä pallona, jolloin saat ne kaikki tapettua kahdella omalla banellasi.


Mainitsin kyllä tuosta kaasudroneista siinä ">14 gas" kohdassa. 14/14 ei ole ekonomisesti heti parempi, mutta antaa sinulle suoraan map controllin 15 hatchaajaa vastaan, ja täten vastustaja ei voi tietää teetkö lingejä vai et. Tappamalla overlordeja queenilla teet joka tapauksessa damagea vastustajaan, ja jos hän yli-/alireagoi, hän saattaa helpostikkin kuolla mass lingiin tai itse jäädä ekonomiassa jälkeen jos hän tekee liikaa lingejä. Eli periaatteessa et jää yhtään jälkeen, tai pääset edellekkin kun tapat 1-2 dronea jollain 6-8 lingeillä vaikka tämä ei ylireagoisikaan.

Buildin etuna on myös se, että se on turvallisempi kuin 15 hatch. Ja toisin kuin 14/14 buildi jossa mennään suoraan baneihin, tämä buildi ei ole all in 15 hatchia tai muita FE buildeja vastaan. Ja kuten mainitsin aikaisemmassa postissani, buildilla on helppo vaihdella tuotantoa lingien ja dronejen välillä, koska mainaat pitkän aikaa pelkkiä mineraaleja, ja saat täten enemmän mineraaleja kuin 15 hatch vihu.

Jos tiedät vastustajasi menevän 15 hatchin, tapa se näin:

10 pool, 12 overlord (double extractortrick)
Vedä 8 dronee + lingit hyökkimään, tee lingejä kun on varaa.


Mielestäni ei ole tilannetta, jossa voisit varmasti tietää vastustajasi menevän 15 hatchiin, ellet ala arvailla vaan tämän pelityylin pohjalta. Ja tälläinen 10 pool buildihan on melko varma häviö mikäli vihu menee esim. nyt tähän 14/14 buildiin.
Zerg Core
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Maalis 2011, 01:34

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja True » 19 Marras 2011, 23:27

En tiedä miten tehokkaimmin vastaisin, joten pilkon postisi paloihin.

Mainitsin kyllä tuosta kaasudroneista siinä ">14 gas" kohdassa.


Pahoittelen, en huomannut. Muokkasin postini aikaisemmin, päätellen loppu buildista että vedit pois 100 kaasusta. Pidän tätä hyvin ongelmallisena, kuten myöhemmin mainitsen.
14/14 ei ole ekonomisesti heti parempi, mutta antaa sinulle suoraan map controllin 15 hatchaajaa vastaan, ja täten vastustaja ei voi tietää teetkö lingejä vai et.

Totta, mutta tämä kestää vain sen 40 pelisekunttia, kunnes 15 hatch saa speedin valmiiksi. Tämän aikana 15hatchilla on kuitenkin enemmän larvaproductionia, jolla hän pystyy varmistamaan controllin pelaamalla ling/bane puskun, jos hän niin haluaa. Jos et tee lingejä(tai oikeastaan tee baneja tai roacheja), kuolet.
Tappamalla overlordeja queenilla teet joka tapauksessa damagea vastustajaan, ja jos hän yli-/alireagoi, hän saattaa helpostikkin kuolla mass lingiin tai itse jäädä ekonomiassa jälkeen jos hän tekee liikaa lingejä.

En ymmärrä miten voit tappaa yhtään overlordia, ellen mokaa täysin. Tämä ei vaan ole mahdollinen ilma surkeaa pelaamista. Yksi ling/banen parhaista ominaisuuksista on se, että se pakottaa vastustajasi reagoimaan tietyllä tavalla. Jos hän ei reagoi, hän kuolee.
Eli periaatteessa et jää yhtään jälkeen, tai pääset edellekkin kun tapat 1-2 dronea jollain 6-8 lingeillä vaikka tämä ei ylireagoisikaan.

15 hatchin lingit munii just tarpeeksi ajoissa kun sun ekat lingit tavoittaa mun naturalin, eli ne ei saa koskaan tapettua yhtään dronea. 15 hatch myös antaa enemmän larvaa hetkellisesti, ennen kun queenisi yrjöt antaa larvansa.
Buildin etuna on myös se, että se on turvallisempi kuin 15 hatch. Ja toisin kuin 14/14 buildi jossa mennään suoraan baneihin, tämä buildi ei ole all in 15 hatchia tai muita FE buildeja vastaan. Ja kuten mainitsin aikaisemmassa postissani, buildilla on helppo vaihdella tuotantoa lingien ja dronejen välillä, koska mainaat pitkän aikaa pelkkiä mineraaleja, ja saat täten enemmän mineraaleja kuin 15 hatch vihu.


Muokkasin aikaisempaan postaamani buildiin scouttaustimingini, jonka jätin epähuomiossa mainitsematta. 15 hatch 15 scout antaa teoriassa (ja tähän asti käytännösssä) tarpeeksi ajoissa tietoa earlypool juustoista (paitsi 10 pool q_q) jolloin peruutat hatcherysi ja juokset ympyrää (ja surroundaat lingit) droneillas. Mainitsemasi helppous vaihdella tuotantoa on mielestäni melko mitätön, ottaen huomioon että ero on vain kaksi dronea kaasussa.

Mielestäni ei ole tilannetta, jossa voisit varmasti tietää vastustajasi menevän 15 hatchiin, ellet ala arvailla vaan tämän pelityylin pohjalta. Ja tälläinen 10 pool buildihan on melko varma häviö mikäli vihu menee esim. nyt tähän 14/14 buildiin.


Usein pelaajat ovat jumissa omissa pelityylissään, ja jos joku pitää 15 hatchista, on tämä varma tapa päihittää hänet. 10 pool ei ole missään nimessä varma häviö 14/14 vastaan, vaan sillä on mielestäni samanlainen heikko asema, kuten 14/14 vs 15 hatch
Random True
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Elo 2010, 15:04

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja Core » 20 Marras 2011, 00:42

En ala nyt kauheasti väittelemään tästä asiasta, koska se ei ole tämän threadin tarkotus, mutta sanon vaan pari asiaa. Ainoa hyöty minkä 15 hatch antaa vs 14/14 (speedling expand) tyyliä on, että sillä on hetkellisesti enemmän productiota. Et tule ikinä saamaan minkäänlaista ekonomista hyötyä siitä mikäli 14/14 pelaaja ei mokaile pahasti. Overlordeja saa helpostikkin tapettua, sillä overlord placementit ovat sellaisia ZvZ:ssä, jos olet huomannut. Voit jopa jäädä jälkeen ekonomiassa jos ylireagoit.

Tiedän kyllä että 15 hatchin lingit spawnaavat silloin kun pääsen naturalillesi. Mutta kun teen 6-8 lingiä, ja hyökkään kun speed tulee valmiiksi, olen jo melkein varmistanut muutaman drone killin, ja jos en, niin olet tehnyt jo liikaa lingejä/aikaisen spinen, ja saan hyödyn irti jo tästä. Ja hommahan on sellainen, että 14/14 saan vapaasti dronettaa, sillä välin kun hatch first pelaaja istuu naturalillaan ilman minkäänlaista map controllia (koska ei pääse ulos basesta ilman speediä, ja 14/14 pelaajan queen tappaa overlordeja). Myös todennäköisesti tulevan mass ling hyökkäyksen puolustaa helposti kunhan vain alkaa mainata kaasua tarpeeksi ajoissa, ja tekee baneja.

Ainoa skenaario, missä näen että 14/14 pelaaja saattaa jäädä jälkeen, on jos hatch first pelaaja tekee myös kaasun ennen poolia. Tällä tavalla hatch first pelaaja saa speedin aiemmin, ja pääsee hyökkäämään aiemmin.
Zerg Core
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Maalis 2011, 01:34

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja Ogww » 20 Marras 2011, 15:17

Mitä mieltä porukka on +1 meleestä ZvZ:ssä? Yleensä menen 14g 14p, speedi samantien mutta pidän droneja kaasuilla niin kauan että on kaasut +1 melee upgradeen. Tuntuu toimivan itsellä kun lingit vain tuhoaa kaiken kunhan ne saa pidettyä erillään vihun baneista.
Ogww
 
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Elo 2011, 07:30

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja trolli » 20 Marras 2011, 16:29

Ogww kirjoitti:Mitä mieltä porukka on +1 meleestä ZvZ:ssä? Yleensä menen 14g 14p, speedi samantien mutta pidän droneja kaasuilla niin kauan että on kaasut +1 melee upgradeen. Tuntuu toimivan itsellä kun lingit vain tuhoaa kaiken kunhan ne saa pidettyä erillään vihun baneista.


Oikeastaan sanoit itse kaiken tarpeellisen. Kyllähän se toimii, jos pystyy pitämään lingot erillään vihun banelingeistä. Tosin, jos viedään ajatusta vähän pidemmälle niin melkein mikä tahansa uppi on aina bonusta ;).

Ongelma on, että linko räjähtää baneroon on sillä +1 tai +3 melee. Saa olla superaikainen massling (ehkä 2 base massling) ja näen tuon +1:n toimivan vain roachia vastaan (alkupeleissä). Mutta nykyään lähes kaikilla hyvillä zvz pelaajilla löytyy myös banelingnest juuri tällaisten all-inien varalle :).

Yllättää se toki voi mutta ei ole missään tapauksessa "perusvarma" taktiikka.
Kuva

"high templar on temppeliherra unit"
-pararin @ assembly/SETTiStreaM
Random trolli
 
Viestit: 59
Liittynyt: 19 Elo 2010, 11:20

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja True » 21 Marras 2011, 18:18

Core kirjoitti:En ala nyt kauheasti väittelemään tästä asiasta, koska se ei ole tämän threadin tarkotus, mutta sanon vaan pari asiaa. Ainoa hyöty minkä 15 hatch antaa vs 14/14 (speedling expand) tyyliä on, että sillä on hetkellisesti enemmän productiota. Et tule ikinä saamaan minkäänlaista ekonomista hyötyä siitä mikäli 14/14 pelaaja ei mokaile pahasti. Overlordeja saa helpostikkin tapettua, sillä overlord placementit ovat sellaisia ZvZ:ssä, jos olet huomannut. Voit jopa jäädä jälkeen ekonomiassa jos ylireagoit.

Tiedän kyllä että 15 hatchin lingit spawnaavat silloin kun pääsen naturalillesi. Mutta kun teen 6-8 lingiä, ja hyökkään kun speed tulee valmiiksi, olen jo melkein varmistanut muutaman drone killin, ja jos en, niin olet tehnyt jo liikaa lingejä/aikaisen spinen, ja saan hyödyn irti jo tästä. Ja hommahan on sellainen, että 14/14 saan vapaasti dronettaa, sillä välin kun hatch first pelaaja istuu naturalillaan ilman minkäänlaista map controllia (koska ei pääse ulos basesta ilman speediä, ja 14/14 pelaajan queen tappaa overlordeja). Myös todennäköisesti tulevan mass ling hyökkäyksen puolustaa helposti kunhan vain alkaa mainata kaasua tarpeeksi ajoissa, ja tekee baneja.

Ainoa skenaario, missä näen että 14/14 pelaaja saattaa jäädä jälkeen, on jos hatch first pelaaja tekee myös kaasun ennen poolia. Tällä tavalla hatch first pelaaja saa speedin aiemmin, ja pääsee hyökkäämään aiemmin.


Njoo eiköhän tää oo loppuunkaluttu, ei se ero buildien välillä kumminkaan kovin iso ees ole.

Ainut asia mistä olen vieläkin täysin eri mieltä on nämä mainitsemasi drone/overlord tapot, jotka ovat täysin riippuvaisia toisen pelaajan virheistä.
Random True
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Elo 2010, 15:04

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja trolli » 27 Marras 2011, 19:18

Terve!

Oon tällä kaudella jonkin verran mättänyt matseja ja juuri nyt itsellä on menossa jonkin sortin slump.. anyway. Siksi ajattelinkin, että on parasta muistella hetken menneitä.

Seuraavassa kaksi linkkiä sisältäen tämän kauden matsejani (voitettuja ofc):

* 42kpl Zerg vs Protoss reppejä:

http://www.2shared.com/file/6VaYTzfB/ZvP_TROLLI.html

* 30 kpl Zerg vs Terran reppejä:

http://www.2shared.com/file/n60lV2RR/ZvT_TROLLI.html

Repit ovat nimetty seuraavan kaltaisessa muodossa:
"zvp_kekkonen_Metanopolis", "zvt_flash_Xel'Naga" jne.


En väitä, että kaikki matsit olisivat järisyttävän hyviä mutta uskon, että näistä voi oppia jotakin :).
Kuva

"high templar on temppeliherra unit"
-pararin @ assembly/SETTiStreaM
Random trolli
 
Viestit: 59
Liittynyt: 19 Elo 2010, 11:20

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja juustokalle » 29 Marras 2011, 16:29

Pari viikkoa sitten kirjoittelin silloisesta taktiikastani zvz peleissä, mutta juuri niihin aikoihin nousin silveriin ja huomasinkin että kyseinen buildi ei toimikkaan oikeastaan ollenkaan. zvz matchupista tulikin yhtäkkiä vaikein matchup minulle, kun ennen se oli ollut lähes autowin. Pari viikkoa meni näköjään kun oppi taas counteraamaan silver tason pelaajien yleisimmät buildit :). Nyt teen zvz lineupissa ensin poolin ja sitten expan, ja usein baneling nestin jos huomaan että vastustaja massaa lingejä. Banelingit ovat osoittautuneet todella hyödyllisiksi, kiitos neuvoista :D:D. Aina ei tietysti edes tarvitse banelingejä tehdä. Kun olen saanut ling speedin tulemaan ja expan up, pelistä riippuen laitan joko lairin tulemaan heti tai baneling nestin ennen sitä. Kuitenkin lairin melko nopeasti. Ja heti kun lair rdy, spire tulemaan ja sitten kun spire rdy tietenkin mutaliskiä. Yleensä vastustajalla ei ole mutaa eikä muutakaan air def valmiina tässä vaiheessa. Laitan hieman suuntaa antavaa build orderia, parannus ehdotuksia olisi taas mukava kuulla ja erityisesti toimiiko tällainen buildi myöhemminkin. :)

Build order:
15 pool
14 kaasu
-> kun pool valmis niin queni tulemaan
17 expa
-> baneling nest/lair (jos tarvii tehdä baneling nest, laitan kuitenkin mahdollisimman pian lairin tulemaan)
-> spire
..... Kun spiren laittaa tulemaan täytyy ottaa ainakin 2 kaasua lisää, jotta on tarpeeksi kaasua mutia varten.

Tuo nyt vain suuntaa antava, mutta toivottavasti ymmärrätte idean.
Random juustokalle
 
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:01

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja Bluebluesky » 26 Tammi 2012, 06:41

ZvZ
14/14 oma suosikkini. 15 hatch kuolee pirun helposti early pooliin, 14/14 ei ole juuri 15 hatchia perässä. +1 lingit hyviä roacheha vastaan. Suurin hyöty tuosta 14/14 buildista on, ettei vastustaja voi oikein tulla lingeillä ulos basestaan ennen speediä. Tässä ajassa jos ei tee 1-2 crawleria, hän menettää yleensä expansa blingeihin. Jos kaveri tekee sen 2 spineä, hän käytti 300 mineraalia defenseen jota itse et käytä vaan droneet kylmästi takana.

ZvP

10 OL
extractor trick drone
11 Pool
14 OL
14 4 lingiä
16 Queen
18 2 lingiä
19 hatch

Ei ekonomisesti ihan niin kova kuin 14 tai 15 pool, mutta estää tossilta nexus firstin. Saa myös lingit juuri oikeaan aikaan, ei tarvitse blockeja/cannon rusheja pelätä.

ZvT

15 Hatch
16 Pool
18 Gas
17 OL
Pari queenia kun hatchit tulee ja 2 lingiä
28 2 crawleria

Turvassa hellioneilta, jos tulee jtn aikaista bunkeria niin pullaat droneja vaan riittävästi. Ei mee kuin pieni hetki mining aikaa ennen kuin lingit fendaa vihun pois. Paljon kovempi startti kuin pool first.
Zerg Bluebluesky
 
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Tammi 2012, 01:16

Edellinen

Paluu Zerg

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron