Edembopin matka n00bista amatööriksi

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 30 Marras 2010, 13:26

Kiitos, kiitos. Treenaillaan vaan.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 02 Joulu 2010, 00:35

Moromoro jälleen parhaimmat lukijat!

Tiistaicup oli ja meni, ensimmäisellä kierroksella vastaan asettui exsy :terran: . Onnistuin kämmäilemään alussa lahjakkaasti build orderin kanssa, kunnon aloittelija virheitä. Sitten vielä pidin zergling ja baneling joukkojani väärässä paikassa. Joten en nähnyt ajoissa, kun exsy puski ulos tukikohdastaan. Joten exsyn mass marine joukot jyräsivät oman tukikohtani. Yritin vielä jonkinlaista basetradea, mutta minulla ei ollut läheskään tarpeeksi joukkoja siihen. Tarkemmin ajateltuna tämä tietysti oli äärimmäisen typerää, sillä Terran voi kuitenkin aina nostaa rakennukset ilmaan. :? Näin tiistaicup loppui osaltani ensimmäiselle kierrokselle.

No, tänään sitten yritin parantaa suoritusta keskiviikkocupissa. Ensimmäisellä kierroksella Metalopoliksella tuli vastaan Pokia :protoss: . Avasin itse speedlingeillä ja expaamalla. Pääsin jonkin verran alussa häiritsemään vastustajaa, sillä sentryjen voimakentät eivät olleet ihan kohdallaan. Vastustaja avasi 4 Gatella. Pokialle kävi ilmeisesti vanhanaikaisesti, sillä hänen ensimmäisen puskunsa aikaina yksiköt olivat ilmeisesti move komennolla ja sain napattua muutaman stalkerin heti alkuun. Lisäksi sain otettua proxy pylonin alas. Pokia missasi vielä voimakentän ja pääsin vastustajan ramppia ylös ja voitin.

Seuraavalla kierroksella vastaan tuli, itsekin sc2.fi blogaaja, Zipok :protoss: ja kartta oli siis iccup Match Point. Tässä vaiheessa suosittelenkin lukijoita myös lukemaan Zipokin blogin. Nimittäin uusimmassa viestissään Zipok kertoo minkälaisella strategialla aikoo lähteä liikkeelle! Itse en tietenkään ollut ehtinyt lukea Zipokin blogia ennen peliämme. Pelimme jälkeen tulin lukaisseeksi blogin, jossa Zipok kertoo pelaavansa tällä viikolla pelkästään 2 stargate buildia. Voin vain todeta, että vastustajan build orderin tietäminen etukäteen olisi ollut huomattava etu. Ehkä on kuitenkin parempi, että en tiennyt. Näin reilun pelin henki säilyi.

Itse peliin, Zipok siis avasin 2 Gate forge expandilla ja itse yritin mennä 14 Hatch, mutta vastustaja pylon blokkasi expani, joten otin suosiolla poolin ja kaasun ensin. Yritin alussa häiritä vastustajan expaa, mutta Zipokilla oli sen verran joukkoja puolustamassa, että ei siitä mitään tullut. Tässä vaiheessa oikeastaan tein virheen, joka maksoi lopulta pelin. Heti kun näin, että vastustaja otti expan, minun olisi pitänyt puskea ulos järjettömät määrät dronea. Kuitenkin Protossia vastaan minulla on jokin neljän gaten pelko, olenhan kyseiselle taktiikalle hävinnyt ladderissa monet kerrat. Ajattelin, että minulla pitää olla paljon yksiköitä ja yritinkin vielä olla niillä uudelleen agressiivinen. Se oli kyllä paha virhe, sillä en saanut mitään järkevää yksiköilläni aikaan. Menin kuitenkin hydraan varmuuden vuoksi, mutta se oli jo liian myöhäistä. Sillä en ehtinyt saamaan kriittistä massaa hydroja kasaan, koska ekonomiani oli liian huono. Kun Zipok vihdoin hyökkäsi phoenix, voidray ja zealot kombolla, mokailin vielä kunnolla menemällä jostain käsittämättömästä syystä omaa rampppiani alas. Jos olisin vain pitänyt roachit holdilla rampin päällä ja hydrat niiden takana olisin ehkäpä pärjännyt hieman paremmin. Tosin en usko, että se olisi ollut lopputuloksen kannalta mitenkään ratkaisevaa.

Pääsin kuitenkin ensimmäiseltä kierrokselta jatkoon ja pelaamaan iccup kartalla joten oma tavoitteeni toteutui tässä turnauksessa. Larvojen kanssa säätämistä pitää kuitenkin vielä runsaasti treenata, jotta osaa lukea pelitilanteita paremmin.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 16 Tammi 2011, 17:26

Terve taas innokkaat blogin lukijat!

Blogin viime päivityksestä onkin jo aikaa. Olenkin ehtinyt treenailla eri matchuppeja. Viimeaikoinen itseasiassa on alkanut tuntua siltä, että minullakin on toivoa. Olen ainakin omasta mielestäni alkanut saada käsitystä siitä, miten eri rotuja vastaan pitää pelata. Varsinkin Protossia vastaan olen parantanut esityksiäni huomattavasti. Minulla alkaa olla käsitys siitä, mitä oikein kannattaa tehdä pelin eri vaiheissa eli se kuuluisa "game plan" alkaa hahmottua. Millaisen sekoituksen yksikköjä haluan loppupelissä ja mikä tärkeintä, miten reagoida vastustajan tekemisiin. Muutenkin oma tiedusteluni on parantunut paljon, kun nykyään alkaa ymmärtää mitä sillä informaatiolla voi ja pitää tehdä. Täytyy sanoa, että Zergilla pelatessa fiilis on kyllä hyvä kun onnistuu scouttaamaan Protossin neljä geitin, osaa lopettaa dronejen tuotannon ajoissa ja voittaa pelin. :D

Tosin ladderissa ja sc2.fi tiistaicupeissa tietysti on tullut pataan säännöllisesti. Kuitenkaan paremmille pelaajille häviäminenkään ei harmita niin paljon, kun voi katsoa oman replan ja nykyään ymmärtää missä vika omassa pelissä oikeastaan oli.

Nyt kun blogi on ollut pystyssä useamman kuukauden voi jo katsoa taaksepäin ja todeta, että olen jopa oppinut pelaamaan huomattavasti paremmin näiden kuukausien aikana. Seuraava tavoitteeni onkin nousta timanttiin. Varsinkin nyt kun uusi päivitys toi mestarien liigan ja kaikki promiehet ovat nykyään siellä ja timantin taso on siis laskenut. :D
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 22 Tammi 2011, 00:47

Niinkuin on tunnettua Zerg-pelaajat valittavat aina balancesta ja kuinka koko maailma on meitä vastaan, imba, imba! Kaikki on imbaa! Muiden rotujen pelaaminen ei vaadi ollenkaan skilliä tms. valitusta, kuulee joka päivä IRC kanavilla ja tietyillä foorumeilla. Valittaminen on kuitenkin pidemmän päälle aika tylsää ja ei lopulta paranna omaa taitotasoa. Niinpä ajattelinkin jakaa tämän tarinan kaikkien Zerg-pelaajien kesken. Ehkä se nostaa hymyn huulille jos olet tänään ladderissa kohdannut pelkkää juustoa.

Ladderissa tulee Terran vastaan, mappi Xel-Naga Caverns. Pelaan normaalisti 14 Hatch aloituksella, scouttaan Terranilta kaksi parakkia eli mariini painetta on siis tulossa. Overlordini on kuitenkin hitusen väärässä paikassa ja en huomaa bunkkeria, joka on rakentumassa hautomoni viereen, ennen kuin se on valmis. Tämä oli tietty paha moka omalta osaltani. Huomasin, että SCV oli alueella, mutta en tarkistanut mihin se hävisi. Mokailen vieläpä uudestaan ja en onnistu droneilla blokkaamaan mariinia ja se pääsee bunkkeriin sisään. Tässä vaiheessa Terranilla on jo sen verran monta mariinia ulkona, että tilanne näyttää erittäin huonolta. Niinpä hautomoni tuhoutuukin, tässä vaiheessa tuumasin, että "jaahas, siinä meni sitten sekin peli, vois heittää gg:n". Missattu bunkkeri suoraan sanoen kuitenkin harmitti. Ajattelin pistää Terranin tekemään edes sen verran töitä, että joutuu edes rakentamaan jotain muuta koko pelissä kuin yhden bunkkerin. Minulla oli kuitenkin kaksi spineä pystyssä mainissa, joten vastustuja ei voinut vain kävellä mariineilla ramppia ylös. Olin kuitenkin täysin varma, että olin hävinnyt tämän pelin.

Seuraavaksi pistin banelingien pesän pystyyn ja onnistuin vieläpä lingiharassilla viivyttämään vastustajan expaa ja nappaamaan jopa muutaman SCV:n. Sitten peli sai kummallisen käänteen. Vastustaja ei tehnytkään enää mitään, vaan keskittyi pelkkään oman tukikohtansa puolustamiseen. Sillä välin dronetin ja otan kartan haltuuni. Muutaman kerran koko pelin aikana vastustaja yritti häiritä expojani muutamalla hellionilla, mutta aika heikoiksi yrityksiksi ne jäivät. Lopulta minulla on 4 tukikohtaa vastustajan kolmea vastaan. Armeijani tuhotaan kerran, mutta sitten rakennan sen uudelleen ultraliskeista ja jyrään vastustajan. Terrani ei sano lopussa gg:tä. :D

Huvittavaa tässä on mielestäni se, että vaikka menitin hautomon alussa, peli oli kuitenkin melko yksipuolinen. Voisi luulla, että tällaisessa pelissä minun täytyisi taistella kynsin ja hampain pysyäkseni pelissä mukana, mutta alun jälkeen peli oli erittäin leppoisaa minulle. Tietysti
koska pelaan lasten platinaliigassa, niin kovin korkeatasoista peliä ei voi odottaa. Kuitenkin matchmaking systeemin pitäisi antaa suht tasaisia vastustajia. Tämän pelin jälkeen oli melkoiset voittajafiilikset comebackin ansiosta. :D

Huom. Älkää kukaan ymmärtäkö väärin, en halua valittaa 2 Rax avauksesta. Se on mielestäni erittäin hyvä avaus Zergiä vastaan, eikä edes ole mikään all-in, ellei käytä BitByBit-tyyliä. Jos itse pelaisin Terranilla, tekisin sen aina Zergiä vastaan.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 22 Helmi 2011, 18:56

Tässä tiistaicupin alkua odotellessa voin hyvin päivittää blogia. Tällä hetkellä tilanne ladderissa on se, että olen oman plataninadivarini kärjessä. Ladderissa alkaa tulla timanttipelaajia vastaan, joten toiveet noususta seuraavalle liigatasolle ovat syttyneet. :shock: Valitettavasti tähän mennessä olen onnistunut lahjakkaasti häviämään timanteille. Harmittavasti kun lämmittelen custom peleissä ennen ladderointia, olen viimeaikoina päihittänyt useammankin timantin, mutta ladderissa saan turpaan. :cry:

Terrania vastaan olen viime aikoina pelannut käyttäen enemmän ja enemmän infestoreita. Ne ovat maanmainioita etenkin bioyksiköitä vastaan. Mutaliskit ovat hyviä, mutta heikkoja taistelussa. Infestorit eivät vie niin paljon kaasua kuin mutat, koska niitä riittää vähempikin määrä. Niinpä kaasua riittää melee- ja panssariparannuksiin, ja zerglingit ja banet pärjäävät myös paremmin. Tästä onkin hyvä jatkaa ultraliskeihin, jotka eivät ole ollenkaan niin huonoja kuin aluksi ajattelin, kunhan niihin saa armorin päivitettyä kuuteen. Lisäksi fungu estää ultrien kiteemisen. Banelingien ja ultrien nopeus on muuten sama ja bane/ultra pallolla voikin aika huoletta hyökätä jopa suoraan Terranin armeijan kimppuun.

Tällä tyylillä pelatessa mechaavat Terranit tuottavat ongelmia, joten ihan kokonaan vanhasta ZvT tyylistäni en ole luopumassa. Myös bansheet voivat olla ongelmallisia, koska zergillä ei oikein ole niitä vastaan mitään kunnollista ennen mutaliskejä. Jos näinkin, että Terran pistää pystyyn starportteja menenkin yleensä mutaan.

Nyt taitaapi tiistaicup alkaa. Päivittelen myöhemmin taas lisää.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 08 Maalis 2011, 20:39

Pistetäänpäs taas uutta blogipostausta tulemaan.

Tipuin vaihteeksi taas tiistaicupin ensimmäisellä kierroksella. Tämä alkaa muodostua jo niin kuluneeksi vitsiksi, että ei siitä sen enempää. Kovaa kohtaloani ennakoiden muistelin kaiholla joskus muinoin järjestettyjä NO-DIA turnauksia. Niinpä päätin lopulta itse järjestää NO-Master turnauksen! Kehotankin voimakkaasti kaikkia blogin lukijoitani, joita ei vielä ole korotettu mestariliigaan, osallistumaan huomenna tähän turnaukseen. Katso tarkemmat tiedot tästä langasta:

http://starcraft2.fi/forum/viewtopic.php?f=40&t=778

Olen edelleenkin platinaliigassa, mutta pikkuhiljaa olen huomannut, että pystyn jo jopa antamaan pientä vastusta timanttipelaajille. Vaikein match-up on tällä hetkellä selkeästi Protoss. Vieläpä niin, että jos Tossi käyttää jotain muuta strategiaa kuin voidray-colossi palloa pärjään aika hyvin. Tosin aina kun voidray-colossi pallo tulee vastaan, niin se onkin menoa sitten. Tiedän kyllä, että corroja pitäisi tehdä tätä vastaan, mutta ongelma on oikean corro määrän arviointi. Jos niitä tekee liikaa, Tossi jyrää maa-armeijani, ja jos liian vähän colossit polttavat kaiken tuhkaksi. Arvelen, että ehkä pelaan hiukan liian passiivisesti kun annan tossin rauhassa rakennella colosseja niin paljon kuin haluaa. Pitää ilmeisesti kokeilla olla hieman agressiivisempi alkupelissä, jotta voi laittaa painetta myös vastustajaan.

Sellaisen positiivisenkin seikan olen tosin huomannut, että enää en häviä läheskään niin usein 4 gatelle, kuin joskus ennen. Tietysti aina välillä sille häviää, mutta pystyn nykyään lukemaan vastustajan peliä siten, että 4 gaten ollessa tulossa osaan varautua siihen. Huomattavaa kehitystä on siis havaittavissa!

Koetan onneani seuraavaksi kohta alkavassa CraftCupissa, kun kerran tipuin jo tiistaicupista. En tosin odota oleellisesti parempaa tulosta, mutta ehkä jotain virikettä saisi jos häviää hyvälle pelaajalle.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 08 Maalis 2011, 23:48

Juuri kun olin viime postauksessani voivotellut juuttumistani platinadivariin, niin juuri äsken rökitin timantti Protossin ladderissa ja nousin itsekin timanttiin! Jee! :D

Aloitin tämän blogin pitämisen viimevuoden elokuussa ja silloin sijoituin hopealiigaan. Matka hopeasta timanttiin Zergillä kokoajan pelaten siis kesti hieman reilut seitsemän kuukautta. Tosin en ole ehtinyt kokoajan niin hirveästi pelata, joten ehkä nopeamminkin olisi matka voinut sujua.

Viime pelini oli siis Protossia vastaan ja kartta oli Slag Pits, eli yksi näistä uusista 1v1 kartoista. Spawnasimme close positioissa. Yritän joskus nykyään mennä hatch ensin myös tossia vastaan, jos vastustaja ei ole hereillä ja antaa minun tehdä niin. Yllättävää kyllä vastustajat eivät yritä useinkaan cannon rushata expaa. Jotkut ovat ehdottaneet, että tossin cannon rushiin kannattaa vastata canceloimalla expa ja expaamaan muualle. En ole tätä vielä itse päässyt testaamaan, sillä ei ole tullut cannon rushia pitkään aikaan vastaan. Tässä pelissä onnistuin menemään hatch ensin. Vastustaja puolestaan avasi stargatella ja voidraylla. Tähtiporttia seurasi useita warpgeittejä ja tämä kaikki siis yhdeltä baselta.

Näin vastustajan stargaten ja vrayt ajoissa joten ryhdyin vain rakentamaan lisää kuningattaria, laitoin evochamberin pystyyn ja yhden sporen per mineraalilinja. Vastustaja yritti harassia voidrayllä, mutta puolustin kuningattarilla helposti. Vastustajan wargate pusku tuli aivan liian myöhään, sillä minulla oli jo liian vahva ekonomia sekä hydroja ja roacheja. Joten gateway-yksiköt siivottiin helposti. En oikein ymmärrä mikä into tosseilla on käyttää näitä 1-base strategioita. Ne ovat ainakin omasta mielestäni huomattavasti helpompi torjua zergginä, kuin tossi joka expaa ja jyrää colossi-vr pallolla. Tietysti voi olla, että kartta vaikutti tähän. Slag pitissä naturali on todella avoin ja tossin on siinä aika vaikea expata, tossi tarvitsee sen verran monta sentryä, että ehkä 3 Gate expaaminen ei kannata?
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja kKo » 09 Maalis 2011, 03:40

Hienoa blogia pidät Edembop!

Kaksi ensimmäistä sivua oon blogistas lukenut ja mielenkiintosia ovat olleet viestis :D
Onnittelut diamondiin noususta!
Lueskelen tätä aina pari viestiä kun aikaa likenee :)
Avatar
Protoss kKo
 
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 18:37

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja PeZuY » 09 Maalis 2011, 09:28

Pakko onnitella sillä ite jumituin loka-marraskuussa platinaan ja nousin ite vast helmikuussa:--D
Kuva
Zerg PeZuY
 
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Loka 2010, 23:26

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Sirio » 09 Maalis 2011, 19:10

Grats training mate! Oon aina noussu paria viikkoa sun jälkeen...Toivottavasti siis ite DIA:ssa parin viikon päästä :P
Kuva
Terran Sirio
 
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Elo 2010, 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron