Edembopin matka n00bista amatööriksi

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 26 Syys 2010, 21:26

Lukijat ovat varmasti ihmetelleet missä Edembopin sc2 blogipäivitykset viipyvät? Ei syytä huoleen, blogia ei ole suinkaan hylätty. Tosielämän kiireet ovat vain ovat vain painaneet päälle. Olen muuttamassa muutaman päivän kuluttua ja muuttokiireet ovat vieneet suurimman osan tehokkaasta peliajastani. En ole siis ehtinyt pelata ladderia vähään aikaan. Ei kuitenkaan syytä huoleen! Lokakuun puolella blogi jatkuu entistä ehompana.

Malttakaa!
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 11 Loka 2010, 20:54

Blogi palaa päivitystauolta! Jee!

Pelailin jonkin verran tiimipelejä viime päivinä ennen kuin sain hankittua kunnollisen hiirimaton, jotta kesken pelin, matto ei lopu yllättäen kesken. Tiimipelailu on ihan hauskaa kieliposkella meininkiä, voi koetella erilaisia taktiikoita ja rakennusjärjestyksiä.

Kuitenkin itse asiaan eli 1v1 ladderiin. Olen viime aikoina ruvennut käyttämään infestoreita terraneita ja zergiä vastaan ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Infestorit ovat yllättävän hyviä, vaikka aluksi sienikasvustotaika tuntui suht laimealta, se on itseasiassa erittäin käyttökelpoinen. Infestorit pysäyttävät suuren osan terranin ärsyttävistä taktiikoista, kuten bansheet ja dropit. Lisäksi fungu on hyvä biopalloja vastaan. Fungu pitää vastustajan yksiköt paikallaan, joten se antaa usein ne muutamat lisäsekunnit aikaa, jotta 20 lingiä valmistuvat ajoissa pysäyttämään puskun.

Olenkin muuttanut omia taktiikoitani Terrania vastaan siihen suuntaan, että tutkin lairin nykyään suht nopeasti (ensimmäinen 100 kaasua menee lairiin) ja hankin Infestorit. Tämä tuntuu auttavan myös siten, että alkupelissä zerg tuntuu heikolta verrattuna terraniin ja protossiin, mutta nopean lairin ansiosta alkupeli kestää vain vähän aikaa.

Blogin vakiolukijat tietävät, että ZvZ kuului ennen inhokki matseihini. Infestorien ansiosta olen kuitenkin ruvennut pärjäämään paljon paremmin. Käytän nykyään speedling / baneling / infestor taktiikkaa ja olen jopa voittanut yllättävän paljon ZvZ pelejä. Mutaliskit eivät ole enää ongelma ja olen oppinut myös banelingien käyttöä. ZvZ onkin melko vauhdikas matsi parhaimmillaan, jossa tapahtuu koko ajan.

Tällä hetkellä vaikein matsi tuntuu olevan protossia vastaan. Muutamassa viime pelissä tuntui siltä, että mikään ei taas auttanut, vaikka spämmäsin spine crawleria urakalla, jotta voisin puolustaa protossin 4 Gate puskun. Lopulta colossit kuitenkin jyräsivät kaiken. Lisäksi muutma nykyisen karttapoolin kartoista tuntuu vaikeilta zergille tässä matchupissa. Delta Quadrant ja uusi kartta Jungle Basin, joissa voi ottaa takaa ekspan ja edessä on pieni ramppi jota on helppo puolustaa. Helppohan nuo kartat olisi tietysti ruksia pois karttaasetuksista, haluan kuitenkin oppia pelaamaan tilanteessa kuin tilanteessa. Mielestäni oli harmi, että Desert Oasis otettiin pois karttapoolista. Se ei kuitenkaan ollut huono kartta varsinkaan sen jälkeen, kun siihen lisättiin kivet toisella puolelle. Kulas Ravine nyt tietysti oli hieman hölmö.

Tuntuu siltä, että protossin kannattaisi mennä aina zergiä vastaan näillä kartoilla forge fast expand tms. Mitä tässa tilanteessa olisi järkevintä? Mikäli noudatamme nyrkkisääntöä, että zergin pitäisi olla 1 base edellä terrania ja protossia voisihan sitä ekspata kaksi kertaa. Kuitenkin tuntuu siltä, että kolmannelle baselle ei riitä alussa työläisiä ja se ei kannata. Jonkinlainen nydus all in on tietysti aina vaihtoehto. Jotta lisäisimme blogin interaktiivisuutta, arvon lukijat voivatkin kommentoida mitä heidän mielestään tässä tilanteessa kannattaisi tehdä.

Blogin päivitystahti tulee jatkossa olemaan vauhdikkaampi!
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Zipok » 12 Loka 2010, 22:40

Jos protoss tekee forge fast expandin, sieltä ei tule hyökkäyksiä pitkään aikaan, eikä ainakaan mitään supernopeeta techiä. Eli esim. ninjagold voi olla hyvin kannattava ratkaisu. Jos goldia ei ole, toinen expo toimii myös. Kannattaa kattoa hyvän protossin Forge FE -buildistä, milloin siellä alkaa oikeasti olla sen kokoinen armeija, että sieltä uskaltautuu tossi ulos. Jos agressiivisemmaksi haluat ryhtyä, niin baneling roach (+ creep + queen jos mappi esim. scrap) voisi olla kokeilun arvoinen vaikken sen toimivuudesta tiedäkään.
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 24 Loka 2010, 18:41

Terve taas lukijat!

Viime päivityksessä Zerg sai ainakin joidenkin kaipaamaa buffia. Tässä blogissa asialle tietysti myhäiltiin tyytyväisenä. Torakoiden kantamaa kasvatettiin yhdellä, mikä on mielestäni tervetullut uudistus, sillä ennen ne tuntuivat hieman heikoilta. Terran sitten sai nerfbatista oikein kunnolla, ehkäpä jopa hieman liikaa. Tosin itselläni ei oikein ole tarpeeksi taitoja tai kokemusta arvioidakseni pelin tasapainoa.

Osallistuin eilen ensimmäiseen sc2 turnaukseeni. Kyseessä oli tietysti maankuulu lauantai-cup. Valitettavasti omat pelini jäivät lyhyiksi ja tipuin heti ensimmäisessä erässä. :cry: Vastustajani oli Enwrath :protoss: ja mappi Blistering Sands. Avasin itse Roacheilla ja vastustaja 3 Gate Robolla. Koetin alussa Roach / Zling joukolla ottaa Protossin kivet alas, mutta samaan aikaan Protoss teki immortal dropin päätukikohtaani ja samalla painosti naturaliani gateway uniteilla. Tein jälkeenpäin ajateltuna ehkä virhearvion, sillä en vetänyt kaikkia joukkojani puolustamaan vaan tuhosin vastustajan probet. En kuitenkaan pystynyt puolustamaan omaa tukikohtaani, joten probejen tuhoamisesta ei ollut lopuksi hirveästi iloa. Toinen oma selkeä mokani oli overlordien sijoittelu. Ne olivat vain idlaamassa omassa tukikohdassani, vaikka ne olisi pitänyt levittää paljon paremmin. En havainnut droppia ajoissa, joten paljoa ei ollut enää tehtävissä. Ladderissa en ole kovin usein warppiprismoja käyttävään Protossiin törmännyt.

Lisää treeniä siis tarvitaan, jos aion selvityä tulevissa cupeissä toiselle kierrokselle.

Zipokin edelliseen viestiin sen verran, että toinen expo on varmaankin varteenotettavin vaihtoehto. Voitin juuri ladderissa Protossin joka teki nopean expansion LT:llä. Otin goldin nopeasti ja sitten vain makrosin power overwhelming tyyliin Protossin kumoon.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Dynamic » 24 Loka 2010, 20:56

Heh jos tohon voi kommentoida niin jos ei ladderissa ole näkynyt immortal droppia niin enwrath on tainnut katsoa Idra vs Kiwikaki MLG DC:ssä (en ole täysin varma oliko kiwi) sekin oli ZvP blistering sandissa ^^.
Avatar
Random Dynamic
 
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Elo 2010, 22:10

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 28 Loka 2010, 14:59

Ei, ei ei! Joskus tämä peli on kyllä niin turhauttava. :evil: Vaihteeksi olen vähinnyt taas 4 Gatelle. Yhdessäkin pelissä olin kahdella tukikohdalla ja scouttasin Protossin expaavan. Ajattelin tietysti, että sieltä ei ole tulossa mitään agressiota vähään aikaan. Voin siis huoletta dronettaa kaikessa rauhassa. Sitten Protoss jyrää minut täysin 4 Gate puskulla. Vaikka järjellä ajateltuna tiedän tietysti, että 4 Gate ei ole mikään mahdoton puolustettava, sille häviäminen vaan jotenkin ottaa päähän. Hölmöltä tuntuu se, että olin tasoissa Protossin kanssa työläisissä, joten kyse ei ollut siitä, että olisin pelkästään dronettanut koko pelin. Minulla on jokin pelko alkupelissä, että jos lopetan dronejen tekemisen kokonaan jään taloudellisesti liian paljon jälkeen.

Toinen harmittava häviö Protossia vastaan sattui melkein heti tämän jälkeen. Ironista oli se, että olin juuri katsonut Day[9] dailyn aloittelija tiistain, jossa aiheena oli colosseille häviäminen. Tässä pelissä Protoss teki colossus zealot painotteisen armeijan. Matsi oli itseasiassa melko tasaväkinen ja pelin keskivaiheilla oli tiukkaa edestakaista vääntöä. Sain kuitenkin lopulta makrotettua suht ison armeijan roach hydraa. Tässä oli ajatuksena se, että olin kuunnellut Ajatusvasaraa joka oli neuvonut, että pelaaja joka tekee colosseja on heikoilla gateway uniteissa. Niinpä minä hommaan paljon roach hydraa jotka ovat hyviä gateway unitteja vastaan, colossit ovat kuitenkin aika heikkoja ilman tukea. Tunnen itseni vieläpä äärimmäisen ovelaksi ja jaan armeijani kahteen osaan, joista toinen kiertää Protossin sivustaan ja hyökkään samanaikaisesti kahdesta suunnasta. Mitä tapahtuu? Zzzap! Colossien kuolemansäteet grillaavat jokaisen yksikköni. Erityisen pahasti kirveli se, että pohdin pitäisikö tehdä spire ja rakentaa muutama corruptor? En kuitenkaan ole erityisen innostunut corruptereista, koska sitten kun colossit ovat saatu alas corrupterit ovat tyhjän panttina vain hengailemassa. Päätin siis jatkaa pelkällä roach hydra kombolla, vaikka olisin lähes varmasti voittanut pelin jos olisin tehnyt spiren ja vain muutaman corrupterin tai edes mutan. Harmitti aika rankasti tämän pelin jälkeen.

Näitten kirvelevien tappioiden jälkeen olinkin niin kypsynyt Protossiin, että roach rushasin jokaisen ladderissa vastaan tulleen Protoss pelaajan, vieläpä melko onnistuneesti ja pisteitä ropisi laariin. Nyt on siis jo parempi olo. :D
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Seinis » 04 Marras 2010, 11:56

Tulee hyvä mieli ku pisteet saa takas, vaikka halvalla tulisi =)
Protoss Seinis
Uutistenkirjoittaja
 
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 05 Marras 2010, 15:01

Bloginpitäjän turnausmenestys ei ole ollut tähän mennessä kovin mairittelevaa, mutta ensi lauantaina tähän on toivottavasti tulossa muutos, sillä lauantaicupista on tällä kertää timantit tiputettu pois. Tavoitteeni on siis selviytyä tässä lasten lauantaicupissa ensimmäiseltä kierrokselta eteenpäin. Tämän päivän aionkin käyttää turnaukseen valmistautumiseen (sillä mitäpä sitä voisi perjantai-iltana parempaa tekemistä olla kuin starcraftin vääntäminen?). Protoss on tuottanut eniten ongelmia viime aikoina. Keskiviikkona tipuin digiexpo qualifieristä jälleen ekalla kierroksella Noppaedille, joka pelasi matsin Protossina. Nyt mielessäni buildi, joka toivottavasti siivittää blogaajan parempaan menestykseen Protossia vastaan.

Ladderissä kävi vähän aikaa sitten hauska sattumus. Yleensä matsin alussa toivotan vastustajalle gl hf ja lopussa gg, sillä mielestäni se on hauska tapa. Tosin mitään suuria intohimoja ei minulla etiketin suhteen ole. Joskus käy niin, että vastustaja vastaa alussa tyyliin HF! ; )))) xD LOL!!!1 tai sitten rupeaa heittämään jotain trashtalkkia. Tämä on aina varma merkki siitä, että juustoista taktiikkaa on tulossa. No, olin muutama peli sitten hävinnyt ZvZ pelin 6 pool ja spine crawler juustolle, koska scouttasin liian myöhään. Tästä valpastuneena eräässä ZvZ pelissä vastustajan alkaessa elämöidä chatissa vastasin heti 10 poolilla. No, se onneton olikin avannut 14 hatchillä ja voitin pelin automaattisesti. Tarinan opetus lienee se, että chattia en kannata spämmätä jos alussa ottaa riskejä.

Kaikki lukijat siis sankoin joukoin osallistumaan lauantaicuppiin, mikäli ovat bloginpitäjän tavoin alemmilla sarjatasoilla. Nyt ei tarvitse pelätä joutuvansa timanttien jyräämäksi.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 06 Marras 2010, 19:20

Perjantain treeni oli kovaa, tosin koin ladderissä järisyttävän tappioputken. Lost Templellä Terrani teki tank droppia expon vieressä olevalle kielekkeelle ja minä havahduin vasta siinä vaiheessa, kun sinne oli jo rakennettu muutama missile turretti. Ai niin, tässä kartassa voi tehdä noin, virta päälle Edembop!

Protoss vastustajat puolestaan heittivät DT rusheja, ja en ollut rakentanut tietenkään detectionia. Ärsyttävästi, jos Protoss samaan aikaan puskee joukolla gateway unitteja niin pimeyden temppeliherrojen havaitseminen ajoissa taistelun keskeltä ennen kuin on jo liian myöhäistä.

Sitten tuli muistaakseni neljän pelin ZvZ putki, joista hävisin kaikki. Tässä vaiheessa motivaatio oli hieman laskenut, lievästi sanottuna. Sain sentään 100 voittoa täyteen ja hydraliskin kuvan, mutta se oli laiha lohtu.

Niinhän siinä sitten kävi, että tipuin jälleen ensimmäisellä kierroksella Protoss pelaajalle. :( Tulevissa turnauksissa tämä perinne tulee varmaan jatkumaan. Vastassa oli siis Valenimi :protoss: ja kartta oli Blistering Sands. Avasin 5 roach rushilla, mutta Protossilla oli riittävästi sentryjä rampin tukkimiseen voimakentillä. Olin vieläpä jättänyt overlordin liian kauaksi aikaa Protossin tukikohtaan ja se ei ehtinyt karkuun ja näin onnistuin supply blockkaamaan itseni. Jonkinlaista turnauspaniikkia oli havaittavissa, sillä yritän roacheilla väkisin rampista ylös, vaikka olisi ollut järkevämpää ottaa kivet alas. En päässyt roacheilla ajoissa karkuun ja peli oikeastaan ratkesi jo siinä. En tykkää yhtään pelata Blistering Sandssillä Protossia vastaan, sillä warp gate puskua vastaan puolustaminen on äärimmäisen kettumaista. Tuntuu, että spine crawlerit ovat hyödyttömiä, sillä Protoss vain hyökkää sieltä missä crawlereita ei ole. Valenimi :protoss: pääsi kuitenkin lopulta finaaliin asti joten voin sentään sanoa, että en hävinnyt huonolle.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Malecious » 06 Marras 2010, 22:55

Se oli turnauksen parhaimpii pelaajii se :P kuulus diamondii mut 1v1 on plati ;/
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron