Edembopin matka n00bista amatööriksi

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 09 Marras 2010, 21:16

Viimeisimpien tappioputkien jälkeen olen pelannut jopa hieman paremmin. Sain kerättyä ladderissa menetetyt pisteet takaisin ja enemmänkin. ZvZ matsitkin ovat menneet ihan ok. Olen kokeillut mennä 14 Hatch myös Zergiä vastaan. Aikaisemmin se tuntui liian pelottavalta, sillä jos vastustaja menee aikaiseen pooliin häviö on lähes varma. Tiedustelemalla aikaisin ja pitämällä drone vastustajan tukikohdassa, jotta vastustajan ajoituksen näkee, se toimii kuitenkin yllättävän hyvin. Jos vastustaja menee 14 Pool, niin menemällä 14 Hatch 13 Pool pystyy alussa puolustamaan vastustajan agressiota vastaan. Ainakin näin ovat kokemukseni kultaliigassa. :D Pidän erittäin paljon aloituksesta jossa hankitaan kaksi kuningarta alussa, sillä näin kahdesta hautomosta saa niin paljon toukkia, että lingeillä pystyy olemaan todella agressiivinen tarvittaessa. Vielä riittää tosin paljonkin parannettavaa ZvZ pelissä, mutta ehkä tämä vielä tästä.

Ladderissa on tullut vastaan jo joitakin platinapelaajia, tosin olen tähän mennessä hävinnyt kaikki nämä ottelut. Liiganousu lienee siis mahdollista tulevaisuudessa, mikäli otteet paranevat. Pitäisi päästä nousemaan liigassa, ei muuten, mutta koska olen suomiladderin häntäpäässä seedaus lauantaicuppeihin on huono ja aina tulee joku pro-pelaaja vastaan. Ensi lauantaina mahdollisuudet edetä ensimmäiseltä kierrokselta eivät näytä kovin loistavilta :( , mutta pitäähän sitä kuitenkin yrittää.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja ROBO » 10 Marras 2010, 09:37

Vaadimme lisää blogia!
Zerg ROBO
 
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Elo 2010, 13:10

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja ooveehoo » 10 Marras 2010, 20:44

Yhdyn roboon.
sc2.fi:n paras blogi, harmillisen harvoin vaan päivittyy.
Kuva
Zerg ooveehoo
 
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Touko 2010, 20:50

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja TeeKoo » 10 Marras 2010, 21:48

Edembop kirjoitti:Ladderissa on tullut vastaan jo joitakin platinapelaajia, tosin olen tähän mennessä hävinnyt kaikki nämä ottelut. Liiganousu lienee siis mahdollista tulevaisuudessa, mikäli otteet paranevat.

Omakohtaiseen kokemukseen perustuen: kultaliigassa ollessani kone paritti minua lähes pelkästään platinapelaajien kanssa arviolta 30 pelin ajan. Vihut olivat käytännössä aina slightly favored ja voitin otteluista 60-70%. Favored-vastustajien kanssa pelaaminen tuntuu win-win -tilanteelta. Joko voittaessa saa paljon pisteitä tai hävitessä menettää vain muutaman.

Itse nousin tänään platinaliigaan. Eiköhän se nousu ole sinullakin jo lähellä :)
Zerg TeeKoo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Loka 2010, 20:33

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 17 Marras 2010, 23:10

Moromoro parhaat lukijat!

Edellisistä viesteistä päätellen blogin päivittymistä on odotettu kärsimättömästi. Esitän nöyrimmät pahoitteluni hitaasta päivitystahdista. Osallistuminen lauantaicuppiinkin jäi viimeviikolla väliin muiden kiireiden takia. :(

Oletan, että useimmat lukijani ovat nähneet FoxeRin otteita GSL turnauksessa. FoxeR pelaa erittäin agressiivisellä tyylillä käyttäen lähes pelkkiä mariineja. Tämän seurauksena Artosiksen mukaan Zerg ei voi enää mennä 14 Hatch kovia Terraneita vastaan. Terran voi vastata rakentamalle kaksi parakkia ja tehdä puskun marineilla ja scveillä. En tiedä kuinka paljon FoxeRin tyylin vaikutteet ovat muuttaneet peliä huipputasolla. Olen kyllä huomannut, että kultaliigassakin jotkut vastustajani ovat yrittäneet mariini ja scv puskua, kun olen mennyt 14 hatch. Tosin juuri viime pelissäni kun vastustajani näin teki, pusku tuli aivan liian myöhään ja itselläni oli lingeja ja kuningatar puolustamassa. Saa nähdä tuleeko 14 hatch ongelmalliseksi kultaliigassakin, jahka Terranit oppivat puskun ajoituksen.

Jotenkin tuntuu, että viimeaikoina ladderissa Zerg pelaajat ovat lukumääräisesti kasvaneet. ZvZ matseja on tullut vastaan mielestäni huomattavasti enemmän kuin ennen. Pelasin vähän aikaa sitten pelin Zergia vastaan, joka oli entinen Protoss pelaaja. Tämä tosin perustuu pelkästään siihen kuuluisaan perstuntumaan ja tarkempia tilastoja asiasta en ole nähnyt. Ennen kuin joku huomauttaa, niin tiedän kyllä, että GSL:n kolmoskaudelle pääsi Zergejä ylimäärin. Saammepa ainakin nähdä ZvZ mättöä, joka ainakin itselleni kelpaa. Josko saisi ideoita omaan ZvZ peliinkin.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 18 Marras 2010, 22:09

Edellisestä viestistä jäi uupumaan eräs tarina. Jotkut Protossit tykkäävät härnätä Zergia rakentamalla esim. pylonin expalle viivästyttääkseen Zergin expaamista tai rakentamalla kaksi pylonia rampin pohjalle tukkiakseen sen. Itse olen pohtinut mikä on paras tapa reagoida näihin manner pyloneihin. Terranit voivat tietysti tehdä vastaavaa rakentamalla engineerin bayn lähes valmiiksi Zergin expalle ja sitten Terran voi lopulta peruuttaa rakennuksen. Mitä mieltä arvon lukijat ovat, miten tähän Zergin kannattaisi reagoida? On mahdollista tietysti ottaa joku toinen expa kuin natural, riippuen tietysti hieman kartasta. Toinen vaihtoehto on ottaa droneja pois rahan keruusta ja ottaa niillä pyloni mahdollisimman nopeasti alas, tai ehkäpä mennä 14 hatchin sijasta ensin pooliin ja ottaa expa vasta hieman myöhemmin kun saa yksiköitä ulos.

Itse pelasin vähän aikaa sitten pelin Protossia vastaan Xel-Nagalla, vastustaja teki pylonin expalle, itse reagoin ottamalla naturalin sijasta expan kauempaa. Mokasin tiedustelun kanssa hieman ja en huomannut, että Protoss meni ensin forgeen. Ajattelin ensin, että Protoss rakensi vain pylonin blokkaamaan expaani. Niinpä Protoss sain muutaman canonin pystyyn expalleni ja näin pystytti saarron tukikohtani ulkopuolelle. Vastustaja rakensi vieläpä muutaman proxy gatewayn tukikohtani ulkopuolelle. Cannon rush kuitenkin pysähtyi, sillä olin saanut jo muutaman spine crawlerin pystyyn. Tällä välin olin käyttänyt toista tukikohtaani unittien rakentamiseen saarron ulkopuolella, vastustaja ei ilmeisesti ollut tätä toista tukikohtaani vielä tiedustellut ja luuli, että olin vain yhdellä basella. Tein sellaisen virheen, että annoin spine crawlerien tuudittaa itseni sellaiseen olotilaan, että en rakentanut päätukikohtaani montaakaan yksikköä. Protoss yllätti minut marssittamalla kasan zealotteja kylmästi spinejen ohitse. Itse vieläpä hämmennyin niin, että en tajunnut muuttaa spinejen paikkaa ennen kuin oli liian myöhäistä. Tällä välin olin kuitenkin kerännyt expalleni sen verran yksiköitä, että marssin kylmästi Protossin tukikohtaan ja koska vastustaja ei ollut rakennut sinne kuin yhden canonin, ja aloitin Protossin basen tuhoamisen. Vastustaja tietysti tässä vaiheessa tajusi, että minulla oli myös toinen tukikohta ja lähetti kynnelle kykenevät yksikkönsä expalleni. Pelistä kehkeytyi kilpajuoksu kumpi ehtii tuhota toisen ensin. Lopulta sain omat yksikköni apuun ja tuhosin pahojaan tekevät Protossin yksiköt. Tässä vaiheesa vastustaja luovutti ja voitin pelin.

Jälkeenpäin kun katsoin replayn matsista, tajusin, että Protoss oli expannut viimehetkillä. Itselleni oli jäänyt vain muutama drone jäljelle ja olimme itseasiassa lähes tasoissa työläisten määrässä. Mielestäni vastustaja olisi voinut vielä hyvin jatkaa taistelua ja peli ei ollut vielä ratkaistu. Ei siis kannata luovuttaa liian aikaisin. :)
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Malecious » 19 Marras 2010, 18:33

en pelaa zergiä, mutta day9 tulleilla ohjeilla voisin sanoa, että paras counter on se, että hommaat esim. kaasun ja poolin ja parilla lingillä alat sit tuhoo sitä blockaajaa. Perus ideana kuitenkin se, että skippaat sen expon, ja teet kaiken aikasemmin, sitten kun voit expaat. Pylonit rampilla tuhoutuu yleensä helposti roacheilla range buffin ansiosta.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 26 Marras 2010, 00:14

Blogin päivitykset ovat jälleen hieman myöhässä, joten käydään suoraan asiaan. Aloitamme viime viikonlopusta jolloin pelattiin lauantaicup. Edellisissä lauantaicupeissa olen aina ennen tippunut ensimmäisellä kierroksella, kuten lukijat tietävät. Tällä kertaa ajattelin, että pitää selviytyä ensimmäiseltä kierrokselta eteenpäin. Lähdin siis riskillä hakemaan voittoa.

Ensimmäinen pelini oli Dotamasteria :terran: vastaan Metalopoliksella. Avasin baneling agressiolla ja sainkin zerglingit sisään vastustajan tukikohtaan. Onnistuin tuhoamaan lähes kaikki Dotamasterin scveet. Samaan aikaan tosin bansheet saapuivat omaan tukikohtaani ja saivat tuhottua suuren osan kerääjistäni ennen kuin sain ne karkotettua kuningattarilla ja spore crawlereilla. Jäin hieman voitolle kerääjien määrissä alun molemmanpuolisen agression jälkeen. Sitten otin kolmannen tukikohtani ja sain vielä tuhottua monta kerääjää Dotamasterilta hyökkäämällä naturalille juuri kun vastustaja oli expannut. Sen jälkeen olinkin johdossa ja hankin ultraliskit, expasin vielä kultaexpolle. Vaikka Dotamaster saikin vielä toisen expan pystyyn, jota en hölmöyksissäni huomannut, se ei riittänyt vaan voitin kunhan sain jonkin verran ultraliskeja kehiin. Peli oli alussa melko tiukka ja minulla oli ehkä hitunen tuuriakin mukana, sillä baneling bust toimi melko hyvin. Pääsin siis ensimmäisen kerran lauantaicupissa eteenpäin ensimmäiseltä kierrokselta.

Seuraavalla kierroksella vastaan tuli barian :zerg: ja kartta oli Xel-Naga Caverns. Avasin 14 hatchilla ja zerglingeillä, vastustaja taas poolilla ja roacheilla. Taas onni oli ehkä myötä siinä mielessä, että yksi vastustavan overlordi oli liian lähellä kuningattariani, kun ne valmistuivat ja sain sen tuhottua. Vastustaja supply blokkaantui ja ei saanut riittävää määrää roacheja ulos ajoissa ja lingini tekevät vahinkoa. Pystyin tekemään niin paljon lingejä kahdesta hatchistä kahdella kuningattarella, että vastustaja ei saanut enää tarpeeksi roacheja ulos voitin myös tämän pelin.

Seuraavalla kierroksella vastaan tuli Noppaed :protoss: ja kartta oli Delta Quadrant. Ilmassa oli revanssin henkeä, sillä aiemmin Noppaed oli pudottanut minut ensimmäisellä kierroksella digiexpo qualifaierista. Avasin 14 Hatch ja roach, vastustaja teki 4 Gate puskun, jonka sain kuitenkin torjuttua, vaikka menetinkin joitain kerääjiä naturalilta. Kun 4 Gate pusku oli torjuttu Noppaed otti takapihaexpansion ja meni roboon, pian sen jälkeen hän myös expasi toistamiseen. Itse tein roach hydraa ja sain tuhottua vastustajan toisen expansion, ennen kuin riittävä määrä colosseja ehti tulla kentälle. Otin vielä kolmannen expan, tosin jälkeenpäin ajateltuna se ei hirveästi hyödyttänyt, sillä en tehnyt sinne tarpeeksi kerääjiä. Jokatapauksessa painostin vastustajaa edestä, mutta Noppaed pystyi torjumaan hyökkäykseni vielä jonkin aikaa voimakentillä tehden samalla lisää colosseja. Hän yritti vielä tulla lopussa omaa ramppiaan alas colosseilla, mutta gateway joukkoja ei ollut enää tarpeeksi tankittamaan hydrojen vahinkoa ja sain tuhottua colossit. Lopulta pääsin vastustajan ramppia ylös ja voitin pelin.

Menestykseni siis lauantaicupissa oli tähän mennessä huimaa. Seuraavaksi vastaan tuli Onva :terran: , kartta oli Blistering Sands. Yritin jälleen avata 14 Hatchillä, mutta Onvalta tuli hyvää worker harassia ja hän pystyi alussa blokkaamaan expani, joten menin ensin pooliin ja otin expan tämän jälkeen. Hätäännyin jotenkin harassista, vaikka en tosiasiassa menettänyt kuin yhden kerääjän. Tällä välin Onva oli tehnyt kolme parakkia ja puski mariineilla ja muutamalla scveellä. Scveet saivat blokattua lingini ja vastustaja tuhosi expani. Olin ottanut niin paljon vahinkoa tässä vaiheessa, että peli oli käytännössä ohitse. Onva vetäytyi tekemään lisäjoukkoja ja muutaman medevacin, otti kiveni alas ja hyökkäsi päätukikohtaani. Minulla ei ollut lähellekään tarpeeksi banelingejä, että olisin voinut pärjätä ja peli oli sitten siinä.

Pääsin kuitenkin tällä kertaa yllättävänkin pitkälle, vaikka varmasti tuuriakin oli mukana. Kiitokset vastustajille hyvistä peleistä!
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Edembop » 26 Marras 2010, 00:56

Seuraava koitos johon osallistuin olikin tiistaicup. Tiistaicupin mappoolia on muutettu lauantaicupin vastaavasta, sillä mukana oli nyt myös kaksi iCCup karttaa, God's Garden ja Starlight Breaker. Tämä on mielestäni hyvä ratkaisu, sillä iCCup kartat tuppaavat olemaan yleensä isompia kuin blizzardin ladder kartat. Pidän isoilla kartoilla pelaamisesta, sillä pidemmät makropelit ovat hauskempia. Valitettavasti iCCup kartat olivat vasta myöhemmillä kierroksilla, joten päästäkseen pelaamaan niillä piti selvitä eteenpäin ensimmäiseltä kierrokselta.

Myös sellainen iloinen tapahtuma sattui juuri ennen tiistaicupin alkua, että ylenin ladderissä platinaliigaan! Rankki siis nousi suomiladderissa huomattavasti, tosin ladder ei päivittynyt ajoissa ennen cupin alkua ja minut seedattiin vielä kultarankillani. :(

Vastustajani oli tällä kertaan noertti :protoss: ja kartta Metalopolis. Aloituspaikkamme olivat lähekkäin, joten en uskaltanut mennä 14 hatchiin, vaan laitoin suosiolla poolin ensin. Tiedustelun perusteella ajattelin, että sieltä on tulossa 4 Gatea, mutta noertin buildi poikkesikin tavallisesta, hän meni alussa ensin roboon ja teki observerin ja vasta sen jälkeen laittoi 4 gatea peliin. Lopulta noertti puskikin ja sain ensin työnnettyä vastutajan takaisin tukikohtaansa. Menetimme molemmat joukkoja. Tässä vaiheessa olin nähnyt, että Protossilla oli immortaleita kentällä, hoksottimien olisi siis pitänyt sanoa, että observeri on varmasti pelissä. Mutta ei! Ajattelin, että Protoss ei varmaan ihan heti puske uudelleen ja voin siis tehdä droneja ja techiä. Vastustaja tietysti tässä vaiheessa näki, että minulla ei ollut paljoakaan yksiköitä, warppasi siis lisäjoukkoja kentälle ja kylmästi jyräsi armeijani. Sellaista se on. Palasimme siis normaaliin päiväjärjestykseen, että häviän aina ensimmäisellä kierroksella Protoss pelaajalle.

No, ensi tiistaicupissa yritän jälleen päästä jatkoon ja iCCup kartoille.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16

Re: Edembopin matka n00bista amatööriksi

ViestiKirjoittaja Sirio » 27 Marras 2010, 13:22

Graz! Onnea myös cuppeihin. Treenataan taas joskus ku haluat piestä Terraa lisää :3
Kuva
Terran Sirio
 
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Elo 2010, 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron