Ideoita & Pohdintoja

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Malecious » 02 Loka 2010, 19:29

Ite harvoin vedän muutakun pvt roboo ollenkaa early, pvt sheeden takii pakko. Alotan aika usein 4gatella, sen takia, että se counteraa sen niin suositun 4gaten. Jos vihu ei näytä hyökkäävän ite hyökkään ja voitan, pvp on atm tylsiä juuri sen takia että se on 4gatea, jos et tee sitä häviät. Oon viime aikoin laddus saanut vaan Pvp pelattuu, ja voittanut kaikki, koska olen vaan parempi microomisessa kun vihut.

Mutta jos peli menee mid gameen ja vihu tekee colossii, ite kun en siitä myöskään pidä, teen lisää gateway, myös immortalit on semi hyvä counter, koska ne voi ottaa helvetisti lämää ja silti pysyä hengissä. Tokis jos vihulla coloss stalker pallo, immortalit ei ehkä toimi. Jos se tosiaan on coloss stalker, teen varmaankin charge lots blink stalker. Selannen juttu sitten vain, että millä tahansa buildilla meneekin kannattaa robo hommaa obsun takia vain. Ja tosiaan jos minulla peli menee pitkäks teen warp prism ja dt/htemp dropin vihulle, riippuen sen detectionista ja worker määrästä.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Ideoita & Pohdintoja #6: Randomirrorit

ViestiKirjoittaja Zipok » 03 Loka 2010, 21:55

03.10.2010
#6: :random: Randomirrorit :random:

Edellisessä postissani vain päivä sitten totesin ryhtyväni randomiksi, koska PvP alkoi pikkuhiljaa kyrsiä. Se oli ehkäpä paras päätökseni vähään aikaan! Randomin pelaaminen on tuonut tosi lyhyessä ajassa niin paljon uutta näkemystä ja intoa peliini. Pääsen vihdoinkin toteuttamaan zergillä kaikkia niitä siistejä juttuja joita olen aina halunnut kokeilla, pääsen myös pelaamaan IMBAA TERRANIA aina välillä.

Suurin haaste ei ole randomiurani alussa niinkään ollut alkupeli, paitsi zergin alkupelissä on toki tottumista larvojen ansiosta, vaan mid-game ja lategame. Perus "expandaa kun hyökkäät" periaatteet on suht hallussa jo, mutta en vielä aivan tarkkaan tiedä mitä kaikkea voin tuottaa tuon expandini avulla. Macroni siis jämähtelee ajoittain, mutta se ei tässä vaiheessa vielä haittaa, koska kaikkien näiden kuuden muun (kyllä, 3! onkin 9) matchupin löytäminen on ollut niin riemastuttavaa. TvT ja ZvZ varsinkin ovat kaikkien kiehtovimpia, koska niissä on oikeastaan jokaiselle yksikölle tarkoitus, PvP:ssä sitä harvemmin tapahtuu, ja pelin painopiste on muissa asioissa.

:terran: TvT
Terran vs Terranissa kyse on alkupelissä siitä miten buildisi kanssa pärjäät toisen pelaajan ties mitä buildia vastaan. Kaikki on otettava huomioon, scouttaus on tärkeää. Siistiä. Keskipelissä tosielämän sotastrategiasta tutut konseptit, kuten strategisesti tärkeiden alueiden hallinta, kiertoliikkeet, mahdolliset iskut tuotantolinjaan, sekä kenties vain vahvan puolustuslinjan perustaminen on tärkeää. Armeijoita voi myös olla monia erilaisia, mikä tekee tästä niin paljon hienompaa, vaikkakin todella todella todella intensiivistä. Liikkuvampi marauder / medvac -painotteinen armeija vs staattisempi tankkeihin nojaava armeija on semmoinen konsepti, joka on todella kiehtova. Ilmakontrolli vs maavoimien ylivertaisuus -vastakkainasettelu on myös asia, joka TvT:ssä on tärkeä. Strategian kannalta ehdottomasti loistava matchup! Tekee mieleni verrata shakkiin. Loppupelissä, jos molemmilla terraneilla on vahva etulinja, täytyy ratkaista kysymys: "kuinka tästä eteenpäin?" .. usein on helpompaa antaa vastapuolen tehdä ratkaisu, jolloin peli helposti käy tylsäksi. Tämä kysymys on kuitenkin semmoinen, jonka viimeistään pitäisi tuoda esiin nuket ja battlecruiserit, jotka tekee tästäkin vaiheesta kiintoisan.

:zerg: ZvZ
ZvZ on toinen aivan uskomaton matchup, larvan takia. Taloutta vaiko armeijaa on zergillä pelaamisen oleellisin kysymys, ja se vaatiikin taitoa tietää milloin on turvallista pusertaa muutama drone lisää. Lyhyen ajan aikana olen muutaman ZvZ:n saanut pelata, ja olen nauttinut niistä enemmän kuin mistään. Hävisin tai voitin. Toisaalta olen tainnut voittaakkin viidestä pelistä 4, tai jotain. Heh.

Alkupelissä ling / baneling on todella nopeatempoista, ja pitää muistaa miten tärkeitä overlordit ovat tässä tilanteessa. Jossei tuohon halua ryhtyä, voi aina käyttää roacheja blokkimaan ramppia ostaakseen hieman aikaa muulle asialle, vaikkakin mapcontrollin hinnalla. Iso kysymys ZvZ:ssa on myös se, että yleensä zergit haluavat ZvP:ssa ja ZvT:ssa base-etua, eivätkä hyökkäile kovin hanakasti. Tämä johtuu varmasti siitä, että muilla roduilla vakioratkaisu zergejä vs on muuri, mihin zergeillä ei kovin helposti ole varaa. Alkupeli on siis jännittävää. Oikeasti. Midgamessa olen kohdannut samanlaista vastakkainasettelua kuin TvT:ssä. Toinen armeijatyyppi on puolustavampi ja brutaalimpi suorassa taistelussa, kun toinen hyväksikäyttää nopeutta. Hydrat, roachit, mutaliskit, zerglingit, banelingit ja infestorit kaikki ovat olleet fiksuja ratkaisua, ja käytettävissä. Aivan mielettömän siistiä! Zergillä on myös käytettävissään aivan uniikkeja tapoja liikutella armeijoitaan, asettaa väijytyksiä, ja jopa zergin staattinen puolustus (spore, spine) on liikuntakykyistä.

Voin vain kuvitella, miten nyt Fruitsellerin GSL -voiton jälkeen zergin toivottavasti yleistyessä tämäkin matchup saa kasvojenkohotuksen, ja voin vain kuvitella miten tästä matchupista tulee yksi kiinnostavimpia burrowin, overlord droppien, nyduksien, yksikköjen käyttökelpoisuuden, nerokkaiden yhdistelmien, sekä vauhdikkaiden taistelujen ansiosta. Pelkästään kokemukseni tämän matchupin parissa saa minut harkitsemaan zergiksi ryhtymistä. Toisaalta pitää pitää mielessä, että ZvZ cheese on erittäin merkittävässä roolissa edelleen. .. mut hei, mikään ei oo niin siistiä kuin pommittaa hydraliskejä banelingeillä, tai miinoittaa vastustajan tulevaisuuden expansioneja. Oikeesti!!

:protoss: PvP
Protossien kaksintaistelussa olen kokenut, että 4gate, ja erilaiset all-init ovat hyvin vahvasti läsnä. 1base play on myös erittäin erittäin tavanomainen asia just sen takia, koska ihmiset eivät halua tulla 4gatetuksi, jos he expandaavat nopeasti. Voin tosin kuvitella, että tämä on vain aspekti, jota ei ole tutkittu tarpeeksi. Aionkin kokeilla PvP:ssä forge-expandeja siten, että armeijani olisi pääasiassa sentryjä ja tykkejä, jos mappi on sopiva. 1base protoss on myös erittäin vaarallinen, koska protossin high-tech yksiköt ovat äärimmäisen tappavia. Colossukset ja carrierit, jopa mid-tech yksiköt kuten voidrayt facemelttaavat armeijoita oikein pelattuna. Blink stalkerit voivat hiipiä pois basesta vaikka ramppi olisi tukittu. PvP:ssä on mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta suurimmat rajoittajat niille ovat helpot ja toimivat all-in strategiat kuten 4gate. Erittäin usein yksikin yksikkö, kuten immortal, voi ratkaista taistelun. Todella anteeksiantamaton matchup.

Midgamessa TvT:n ja ZvZ:n kaltaista "liikkuvuus vs tulivoima" -asetelmaa harvemmin on, ellei pelissä ole ilmavoimia. Protossin ilmavoimat on mielestäni erittäin alikäytetty asia, ottaen huomioon miten vahva se on. Useimmiten mid-game armeijat koostuu robo + gateway -yksiköistä, joissa upgrade ja tech on jakautunut joko perusjoukkojen blinkiin / chargeen, + attack / defenseen, tai sitten hi-tech colossuksiin. Lategamea en PvPssä ole harmi kyllä kokenut, mutta voisin kuvitella mothershippien olevan puhdasta siisteyttä.

#5: PvP's a Bitch jatkumo: P's a Bitch.
#7: Taidanpa tykätä PvP:stä! :mrgreen:
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 30 Marras 2010, 21:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Ideoita & Pohdintoja #7

ViestiKirjoittaja Zipok » 30 Marras 2010, 00:08

29.11.2010
#7: Taidanpa tykätä PvP:stä! :mrgreen:

Muutaman viikon tauko aktiivisesta starcraftittelusta ilmeisesti on tehnyt hyvää. Peli-into on jotakuinkin hiipimällä palaillut, ja mikä parasta: tauon jälkeen tuntuu siltä, että pelini palaset ovat kuin itsestään hieman muovautuneet paremmiksi. Omalta tuntuva pelityylikin on alkanut hahmottua. Palasin myöskin protossin pariin.

Vajaan viikon olen taas ladderissa päivittäin pelaillut, ja hyvältä on tuntunut. Zergejä vastaan olen alkanut yhä useammin käyttää 2gate forge --> expand -tyyppisiä juttuja. Tuntuu sopivan itselleni just täydellisesti, ja olen pystynyt samalla buildilla puolustamaan kaikenlaisia aggroja (mm. 7RR) ja tarvittaessa myös aggroamaan itse sen verran ettei zergit vain droneta. En myöskään sitoudu pelin alussa heti tiettyyn tech treehen ja talouskin rullaa sulavasti. Ah mikä vapaus!

Mutta sitten se todellinen yllätyksen ja ilostuksen aihe on se, että tämä tyyli on toistaiseksi toiminut myös PvP:ssä! Useimmissa peleissä olen tällä voinut deffata 4gate -buildeja vastaan erittäin hyvällä menestyksellä (!!), ja ehdottomasti suurin ja paras sc2-rakkauteni carrierit<3<3 ovat olleet se viimeinen niitti onnettoman vastaprotossin otsassa kun olen saanut toisen baseni rullaamaan. Kolmannessa expandissakaan ei ole ongelmaa. Useimmiten 4gate + 1 sg carrierista jää sen verran rahaa yli että voin heittää 2 gatea ja toisen stargaten, sekä expandata. Ja mikä parasta, upgradet ovat yllättävän isossa roolissa olleet tätä tyyliä pelatessani. JA SIIT MIE PIÄN JA KOVASTI.

Carrierit tuntuvat sopivan passiivisempaan suhtautumiseeni erittäin hyvin, sillä yksikkönä carrier on mielestäni upgradeista suuresti hyötyvä support-DPS, joka 2-4 kappaleen määrässä tekee gateway-armeijasta erityisen tehokkaan. Sentryt myös toimivat uskomattoman hyvin carriereiden kanssa PvP:ssä, ja techtree avaa myös mothershipin. Ehdottomasti yksi Protossin vähiten tutkittu ja ymmärretty yksikkö. Tosi siistiä tutkia tän eri käyttömahiksia. Ja tosi siistiä oli myöskin nähdä Carryjä menestyksekkäästi GSL:ssä. Jes! <3

Täs parit screenshotit, sekä replaylinkki. PvP. Itte olin pelihetkellä ~2050 Diamond. 2Gate Forge vs 4gate.
(Resursseja noin paljon ekas kuvas koska normisti tässä kohtaa expandaisin, mutta nyt en voinut.)
http://img822.imageshack.us/i/25777167.jpg/
http://img137.imageshack.us/f/28769465.jpg/
http://img9.imageshack.us/f/58672074.jpg/
http://img571.imageshack.us/f/35695683e.jpg/
http://img404.imageshack.us/f/88563586.jpg/
Lataa Replay

Toki vastustajani voisivat tehdä viisaamminkin, ja containata minut baseeni. En ole vielä semmoisia pelannut, mutta voisi olla että siinä tilanteessa tekisin 1base carriereitä ja sillä keinolla purkaisin containin. Tai vaihtoehtoisesti warp prismin jolla hissittäisin armeijani ulos basestani, mikä olisi käytettävien resurssien puolesta hyvä vaihtoehto. Saa nähdä. Tää on tällä hetkellä isoin kysymysmerkki, ja jos senkin kellistän, saan hyvän syyn olla tyyyytyväinen. Mm.

Aloin myös pakottamaan itteni tekemään X määrän punnerruksia aina ennen uutta peliä. Itseni kaltaiselle "urheilija"-dataajahybridille aikas törkeän hyvä keino pitää perus punnerrusvoimaa yllä ja jopa kehittämäänkin sitä. :) Peleissäkin olen keskittyneempi kun turhaa energiaa on vähemmän, ja parhaimpina peli-iltoina punnerruksia tulee huomaamatta runsaasti. Suosittelen!

#6: Randomirrorit
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 30 Marras 2010, 21:29, muokattu yhteensä 2 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja #7

ViestiKirjoittaja Malifous » 30 Marras 2010, 15:38

Zipok kirjoitti:29.11.2010


Aloin myös pakottamaan itteni tekemään X määrän punnerruksia aina ennen uutta peliä. Itseni kaltaiselle "urheilija"-dataajahybridille aikas törkeän hyvä keino pitää perus punnerrusvoimaa yllä ja jopa kehittämäänkin sitä. :) Peleissäkin olen keskittyneempi kun turhaa energiaa on vähemmän, ja parhaimpina peli-iltoina punnerruksia tulee huomaamatta runsaasti. Suosittelen!


:----------DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Zerg Malifous
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Marras 2010, 13:41

Re: Ideoita & Pohdintoja #7

ViestiKirjoittaja Tumeski » 30 Marras 2010, 16:03

Groomsh kirjoitti:
Zipok kirjoitti:29.11.2010


Aloin myös pakottamaan itteni tekemään X määrän punnerruksia aina ennen uutta peliä. Itseni kaltaiselle "urheilija"-dataajahybridille aikas törkeän hyvä keino pitää perus punnerrusvoimaa yllä ja jopa kehittämäänkin sitä. :) Peleissäkin olen keskittyneempi kun turhaa energiaa on vähemmän, ja parhaimpina peli-iltoina punnerruksia tulee huomaamatta runsaasti. Suosittelen!


:----------DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD


Ei ole oikeasti vitsi, varmasti hyvä olo pelata vaikkapa 8 punnerkusen jälkeen. Monet rumpalitkin treeneissä ollessaan punnertavat soittoharjoitusten välissä. Samase mitä tekee kohan itse keskittyminen pysyy kondiksessa
Terran Tumeski
 
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Marras 2010, 14:07

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 30 Marras 2010, 20:55

Joo, muusikot jos ketkä tarvii tuota kehonhuoltoa. Varsinkin lämpimänä pysyminen kesken soiton on ihan megatärkeätä. Tunnen vähän liiankin monta muusikon ammattiin opiskelevaa tyyppiä joilta on kädet hajalla, ja jotka ovat tajunneet lämmittelyn, ergonomian ja kaikenlaisen käsien treenailun arvon vasta sitten. Itsekin sain tänä keväänä juurikin soittamisen liian jyrkästä lisäämisestä ranteeni hajalle, 4kk meni ettei mitään oikein voinut tehdä. Opin arvostamaan käsiäni liian myöhään. Jäi muuten se harrastus katkolle.

En enää voi tehdä normipunnerruksia kivuttomasti, pitää rystysillä. Onneks kuitenkin kaikenlaisella rannetreenillä ja lämmittely-/venyttely-/voimistelurituaaleilla saanu ne ees johonkin kuntoon. Toi punnerrusprojekti on tavallaan osa sitä, etten nyt vaan uudelleen rikkoisi paikkojani sc:stä intoillessani.
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 01 Joulu 2010, 13:38

Alustusta seuraavaa otsikoitua postausta varten!

Aion tästedes ottaa harjoittelun vuoksi joka viikko uuden pelisuunnitelman, jota orjallisesti noudatan pelistä toiseen, matchupista riippumatta, kunnes on aika kirjoittaa viikon tapahtumista muutamilla (toivottavasti hyvillä) replayillä höystetty teksti. Ei siis buildiä, vaan pelisuunnitelma. Rakennusjärjestystä vaihtelen responsena vastustajan tekemisiin, mutta loppujen lopuksi aion pyrkiä samankaltaiseen lookkiin joka pelissä. Eka expansioni suht nopeasti, airia, ehkä templareita, gateway -armeija, upgradeja.

Ensimmäinen viikko:
1base: 2/3gate, forge.
2base: Lisää gatewaytä, +2 stargate, Fleet Bacon.

Haluttu avaukseni on 2gate forge --> expand, mutta aion muuttaa rakennusten järjestystä jos tarve vaatii. Armeijani koostumus riippuu matchupista. Protosseja ja terraneita vastaan suosin enemmän carrierejä, kun taas zergejä vastaan voidrayt / phoenixit on parempi vaihtoehto.

Sit eikun pelaamaan! Julistin tässä samalla myös keskiviikko-cupin ainoan pelisuunnitelmani. Gl hf! :D

P.S. Jinro vs Moon game2 toistaseks aivan awesomea. <3 Jinro

Edit: Poistin 3base -suunnitelman. Tuo 2base -plan kuulostaa siltä, että sitä kehtaa käyttää joka MU:ssa, mutta 3base -peli on jo hyvin erilaista eri rotuja vs.
Viimeksi muokannut Zipok päivämäärä 05 Joulu 2010, 01:02, muokattu yhteensä 4 kertaa
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Malecious » 01 Joulu 2010, 15:20

Näin perus vihjeenä, että tossin ilma (paitti phoet) on hyödyttömii jos terran scouttaa ne ajois. Toki tietty carrier massa on voittamaton, mutta 1v1 sitä harvemmin saa. Toss pystyy myös counteraa hyvin stargatet mass stalkerilla.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Zipok » 01 Joulu 2010, 17:32

Ehei, ei mitään etukäteisanalyysiä, vihjeitä tai mahdollista logiikkaa nyt. Tässä viikottaisprojektissa asetan tavoitteen, ja pyrin siihen vaikka miltä tuntuisi.

Puhukoot replayt asioiden toimivuudesta myöhemmin.
Protoss Zipok
 
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Elo 2010, 01:13

Re: Ideoita & Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Malecious » 01 Joulu 2010, 19:50

jaa-jaa, katotaan sit viikon päästä miten menee ;)
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

EdellinenSeuraava

Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron