Takaisin timanttiin zergillä

Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja lolz » 03 Tammi 2011, 02:03

Tervehdys kaikille!

Kirjoitin foorumiin aiemmin aikomuksesta tiputtaa itseni timantista pronssiin, jotta voisin harjoitella uuden rodun pelaamista. Päätin, että paremman tekemisen puutteessa kirjoittaisin tänne aina silloin tällöin, kuinka projekti etenee ja millaisia ajatuksia tämä uusi rotua tuo tullessaan. Aluksi kerron hieman taustaa.

Ostin pelin melko pian julkaisemisen jälkeen ja pelattuani kamppanjan läpi siirryin nettiin pelaamaan. Aluksi pelasin randomilla 2v2 ja 3v3 placementit ja päädyin lopuksi valitsemaan Protossin, koska se tuntui olevan helpoin kolmesta rodusta. 1v1 Placementin tulos oli karvas 2-3 ja jouduin pronssiseen liigaan. Tuntui melkoiselta pettymykseltä, kun olin sitä ennen pelanut 2v2 ja 3v3 placementit saldolla 9-1. Lohdutin itseäni, että häviöt tulivat timantti/platina pelaajilta. Pääsin melko nopeasti platinaan katsomalla youtubea ja liquidpedian strategioita ja lopulta parin kuukauden pelaamisen jälkeen pääsin himoittuun timanttiin voitolla numero 100.

Ja sitten iski tylsistyminen. Tuntui, että olin saavuttanut sen mitä halusinkin ja pelaaminen timanttiliigassa ei tuntunut hirveän miellyttävältä. Tuntui, että piti olla skarppina kokoajan ja pienistä virheistä rokotettiin isolla kädellä, ei päässyt testaamaan muita strategioita, joilla rynnin timanttiin, ilman autolossia. Siispä päätin mielenkiinnon ylläpitämiseksi vaihtaa rotua ja pitkän mietinnän eli nanosekunnin jälkeen päädyin zergiin. Pelasin aikoinaan melko paljon starcraftia ja siellä pääosin pelasin zergillä, mutta SC2:sen queenin larva injection pilasin täysin haluni pelata sillä, tuntui että zerg oli muuttunut täysin. Terrania kohtaan olen tuntenut inhoa SC1 ajoista lähtien, joten se ei ollut missään vaiheessa vaihtoehto.

En pidä itseäni kovinkaan etevänä rts-pelaajana ja APM:kin heiluu 50 kieppeillä. En siis nähnyt järkeä vaihtaa rotua ja pelata timanttiliigassa, joten ensimmäiseksi päätin tiputtaa itseni takaisin alempaa liigaan ja noin 50:n pelin quittauksen jälkeen avautuivat ovet uudestaan pronssiliigaan. Tällä kertaa tarkoituksena on pelata mahdollisimman erilaisilla strategioilla ja ottaa iisisti ilman timanttiliigan kiiltoa silmissä.

Zergin pelaamisesta minulla ei siis ole oikeastaan mitään hajua enkä edes tiedä millaiset hotkeyt sillä on. Ainoa MU, josta tietää jotain on luonnollisesti pvz, mutta sekin on vain protossin näkökulmasta. Tarkoituksena on nyt alussa opetella yksi buildi ja katsoa sitten miten siitä jatkaa. Buildiksi valikoitui siis 1 base roach.

Kaksi peliä on tullut tässä ilman mitään valmistautumista pelattua ja tuloksena on ollut yksi häviö ja yksi voitto.

Ensimmäinen oli zvt blistering sandsissä ja peli kesti yllättävän kauan. Lyhyesti terran oli todella huono, mutta minä olin vielä huonompi. Expasin naturaliin ja goldiin ilman ongelmia ja sitten huomasin, että pankissa oli 3000+ mineraalia enkä pystynyt kuluttamaan sitä mitenkään. Tein siis hydraa ja zerglingejä ja myöhemmin roachia?!, joka oli tavallinen kokoonpano starcraftissa. Kuolin lopulta MMM droppeihin mineraalilinjoille.

+ onnistuneet expat ja niiden puolustaminen pelin alussa
+ hyvä creeping levittäminen, yli puolet kartasta

- overlordien sijoittaminen
- larva inject
- mineraalinjan suojaaminen midgamessa
- hydrojen ja roachien lähettäminen PF vastaan
- joukkojen sijoittaminen on ilmeisesti hyvin tärkeätä z pelaajille, mutta tällä hetkellä ei mitään käsitystä

Toinen peli oli z v randomp ja voitin, koska vastustaja oli vaan niin huono. Ei hyökännyt koskaan ja tuhosin 2 pylonia 8 zerglingllä menetämättä mitään ja kuoli sitä seuraavalla roach speedling hyökkäyksellä.

+ mineraalit pysyivät matalana
+ larva inject hieman parempaa
- ei creepin levitystä ollenkaan

Jos joku haluaa neuvoa niin seuraaviin ongelmiin pitäisi löytää ratkaisut:

1. Millä dronella scoutti?
2. Monta Queeniä? Vissiin ainakin 1 per hatch, mut paljonko sen lisäksi ja missä vaiheessa?
3. Millaiset hotkeyt? Jokaiselle Queenille oma? Hatcheryt yhteen?
4. Joukkojen sijoittamisen ABC

Muut neuvot ja vinkit ovat myös tervetulleita :).
Protoss lolz
 
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Marras 2010, 02:23

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja SacredCoconut » 03 Tammi 2011, 02:17

Zerg SacredCoconut
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Tammi 2011, 21:32

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja yormis » 03 Tammi 2011, 11:56

Oma mielipide, ei välttämättä vastaa kaikkien mielipidettä:

1. Millä dronella scoutti?
Ei kovin suurta merkitystä. Protoss vs itse tykkään scouttia niin, että saan blockattua cyberin sijoituksen dronella. Terrania vastaan ennen hatcheryä, välillä myös 9 tai 10 supplyssä, riippuen haluanko pölliä kaasun, varmistua ettei tule proxy barrack yms. Lisäksi samaa vastustajaa vastaan tai turnauksessa yleensä scoutin eri timingeilla, välillä myötäpäivään ja välillä vastapäivään ja välillä cross positioniin, ettei spawn paikkaani saada scoutin nopeudesta selville. Ei kannata pilkkua viilata tässä asiassa.

2. Monta Queeniä? Vissiin ainakin 1 per hatch, mut paljonko sen lisäksi ja missä vaiheessa?
1 per hatch ja jos pelkäät/tiedät esim banshee / void ray tai phoenix tai haluat nopeasti creepin levälleen teet 1-2 queen lisää eli 4. Voi tarvita enemmänkin esim 2 port banshee vastaan. Phoenixia vastaan ensisijaisesti tietysti evo ja pari sporea ja vähemmän queen. Et tarvitse välttämättä 1 per hatch jos laitat toisen hatchin lähelle toista ja quuenille on vähän energyä kertynyt.

3. Millaiset hotkeyt? Jokaiselle Queenille oma? Hatcheryt yhteen?
Ei imo kannata pilkkua viilata tässäkään. Kaikki hatcheryt yhteen hotkey, että saat tuotettua unitteja kivasti. Jotkin pro:t hotkey joka quuen, jotkin tekee niin kuin tämä video opettaa ( en ole katsonut video, kait se on hyvä :) ) http://www.youtube.com/watch?v=WGM3-62gbOw.

Itse en yleensä hotkey Queeneja ollenkaan. Tee niinkuin hyvältä tuntuu.

4. Joukkojen sijoittamisen ABC
Zergillä haluat yleensä taistella mahdollisimman avoimessa maastossa ja creepillä(poikkeuksena esim. roach vs ling et halua lingien pääsevän roach ympärille, joten mahdollisimman kapeassa maastossa liikuskelet). Tietysti vastustaja koittaa mennä mahdollisimman ärsyttävään paikkaan, mutta silloin ei sinun välttämättä kannata käydä kimppuun.

Edellisiä tärkeämpää olisi varmaan keskittyä build ordereihin. Imo ei kannata 1 base roachia tehdä jos vastustajalla on mahikset se scoutata helposti tai jos vastustaja ei nyt satu tekemään esim 14nexus close posi metatopoliksessa(eikä se ole varma voitto ilmeisesti silloinkaan). ZvZ on 1base roach ihan hyvä idea useimmissa mapeissä vaika se scoutattaisiinkin. Eikä sillä pitkälle päästä. Ja jos teetkin roach rush yleensä kannattaa vain 5 tai 7 roach ja kun roachit ulkona sitä dronea vaan. Eikä liikaa turhia zerglingejä jos et usko lopettavasi peliä sillä puskulla.

Kannattaa kokeilla vaikka pool ja gas nopeasti ja sitten speedlingiä sen verran, että saat hyökkäyksen torjuttua jonka scoutit esim gasojen lukumäärästä, gateway / barrack / unit lukumäärästä, add oneista, chrono boosteista jne.. Protoss ja Terran vastaan voit pelata 14 hatch expalle, jos pelaat sen oikein.

Ollos hyvä :)
Terran yormis
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Elo 2010, 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja lolz » 06 Tammi 2011, 19:09

Kiitos vinkeistä!

Ny pelejä on alla kymmenisen kappaletta ja pelaaminen on jo parantunut selkeästi vaikka se on vielä kaukana hyvästä. Mineraalit tuppaa kasaantumaan ja queenin energiat alkavat nousta ehkä 8 minuutin jälkeen. Eroa protossiin on todella paljon ja olen huomannut, että pitää päästä eroon "one control group"-syndroomasta, eihän se ollut hyvä protossillakaan pelatessa, mutta zergillä se tuntuu olevan paljon tärkeämpää. Muutenkin tekemistä tuntuu olevan paljon enemmän ja välillä pakka hajoaa niin, että ei oikein tiedä mitä oli tekemässä ja mitä pitäisi tehdä. Taso pronssissa ei päätä huimaa eikä silverissä mitä bnet on arponut viimeiset pelit ja olenkin voittanut jokaisen pelin edellisen postauksen jälkeen.

Mielenkiintoisin peli tähän mennessä on ollut zvz, jossa vastustaja 6 tai 7poolas, kun itse tein 14poolin (pitänee aloittaa 12pool..). Onneksi oltiin kuintenkin pronssissa ja lingit juoksi drone joukon perässä kunnes omat lingit valmistui. Hassua huomata siis kun en ole koskaan pelanut zvz, että peli eteni ling->roach->muta molemmilla, minä aina hieman jäljessä, mutta paremmalla ekonomialla. Voitto ratkesi siis lopulta siihen, että sain enemmän mutaa aikaseksi ja tuhosin dronet ja overlordit. Pelin taso ei siis päätä huimannut mutta alkoi yhteen grouppiin totuttautunet kädet seota on yhdessä groupissa oli lingot, toisessa roachit ja kolmannessa mutat eli misclickausia tuli hirveät määrät. Waypointejakin pitää harjoitella, sillä useasti on overlordit ajelehtineet kohti vastustajan basea ja välillä yksiköt on missä sattuu.

Techaaminen tuntuu tällä hetkellä aika oudolle enkä oikein tiedä missä vaiheessa pitäisi mennä lairiin ja milloin hiveen. Jos protossin tech tuntuu helsingin metro kartalta niin zergin muistuttaa tällä hetkellä minusta lontoon vastaavalta. Tai tuntuu, että lingeillä ja roacheilla pärjää hyvin todella pitkälle verrattuna prottosiin missä gateunitit ei pärjää zergin ja terranin vastaaville.

Build ordereista sen verran, että olen sittenkin mennyt fiilispohjalta rakentamaan. Terrania ja protossia vastaan olen mennyt 14 hatch ja zergiä vastaan aloitan yhellä basella. Yleensä se on mennyt ling->roach->hydra ja hive techiin en oo oikeastaan päässyt, kun peli on jo päättynyt. Olen huomannut, etten tiedä millaisessa tilanteessa todellisuudessa olen, kun scouttaan vastustajan. Olenko edellä, onko unitteja tarpeeksi jne. Ja kun en tiedä vastausta niin oon dronettanut ja laittanut pari static defencee näissä tilanteissa :D ja odottanut, kun vastutajan joukot hyökkää.

Eli vielä pitäisi harjoitella pelimekaniikkaa ja sisäistää zergin peliä. En oikein usko, että pärjäisin vielä hirveän hyvin goldia vastaan, mut silverit ja pronssit ovat olleet aika helppoja.
Protoss lolz
 
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Marras 2010, 02:23

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja SiaBBo » 06 Tammi 2011, 23:39

No ei sitä Hiveä tartte vasta sitten, kun tarviit Brood Lordeja/Ultraliskeja tai +3 upgradeja. Muuten selviit ihan Lairi-techeillä. Hiveä ei myöskään kannata ottaa, jos et omista vähintään kolmea resurssinkeräystä.
Random SiaBBo
 
Viestit: 124
Liittynyt: 13 Syys 2010, 21:21

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja MeteoRain » 06 Tammi 2011, 23:43

Teet vain 'defencive pool' näin sanotusti eli teet about 10Poolin ja tökkäät mineraalien ja hatceryn väliin spine crawlerin tai sitten hatcheryn eteen jos pelkäät että vihu tulee spine+ling rush
Avatar
Protoss MeteoRain
 
Viestit: 229
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 21:28

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja Migreeni » 07 Tammi 2011, 01:27

lolz kirjoitti:1. Millä dronella scoutti?
2. Monta Queeniä? Vissiin ainakin 1 per hatch, mut paljonko sen lisäksi ja missä vaiheessa?
3. Millaiset hotkeyt? Jokaiselle Queenille oma? Hatcheryt yhteen?
4. Joukkojen sijoittamisen ABC

Muut neuvot ja vinkit ovat myös tervetulleita :).


1. En vastaa, koska liian vähän kokemusta 1v1:stä ja en ole vielä katsonut Day9:n drone timing -videota yllä :). Vaihtelen itse scouttidronea kartasta/vastustajasta riippuen, kuitenkin 7-9.

2. Aika vakiona Zergille voisin sanoa että queeneja vähintään n+1, missä n = hatcheryiden lukumäärä. Enemmänkin voi tehdä jos tarvitset ilmapuolustusta, techaat esim. mutiin ja haluat säästää kaasua tai haluat todella nopeasti paljon creeppiä. Itse teen ylimääräisen creep-queenin alussa hyvin pian ensimmäisen/sten jälkeen jos scoutin ettei ole välitöntä hätää. Jos odotat ilmahyökkäystä pian, niin yksi hyvä lukumäärä on 2 + 4 eli yht. 6 queenia melko nopeasti tehtynä, olettaen että sinulla on 2 hatcheryä. 4 ylimääräistä queenia levittää creeppiä hullun lailla ja on hyvä puolustusjoukko maa- sekä ilmajoukkoja vastaan. Yhdellä hatcheryllä ei kannata tehdä juurikaan ylimääräisiä queenejä, koska olet joko containissa tai teet jotain all-iniä ja tarvitset nopeita joukkoja kaikilla resursseillasi.

3. Itse käytän helppoa tapaa ja pidän kaikki queenit samassa hotkeyssa. Tällä tavalla voit helposti painaa hotkeyta + V (spawn larvae) ja klikata hatcheryihin joko minimapista tai ruudulta ja lähin queeni jolla on energiaa injektoi larvat. Sama toimii creepin levitykseen hotkey + C. Toimii hyvin ja voit tarvittaessa kutsua kaikki queenit ilma/maa-puolustukseen sinne missä niitä tarvitaan. Olettaen että välissä on creeppiä :)

Hatcheryitä pidän myös kaikkia samassa hotkeyssä, koska tämä on helppo tapa eikä vaadi minulta keskittymistä. Monesti kuitenkin valitsen tietyn hatcheryn erikseen jos haluan tehdä joukkoja vain siihen paikkaan (esim. droneja, overlordeja tai puolustusjoukkoja).

4. Huh, iso kysymys. :D Otan käsittelyyn muutaman unit-komposition ja kirjoitan niistä joitain liikutteluun liittyvää.

Zergling:
Pidä ainakin yksi Zergling aina vihollisen tuntumassa/rampin ulkopuolella että tiedät milloin hän lähtee hyökkäämään. Näin ehdit tehdä kasan joukkoja sopivasti siihen mennessä kun hän saapuu etupihallesi.

Slowling + Baneling::
Yleensä pelin alussa saatat joutua puolustamaan expansioniasi early pushilta. Älä lähde pois creepiltä ilman speediä! Banelingit ja lingit konttaavat vauvan tahtia ilman creeppiä ja esim. marinet teurastavat ne pienellä microlla. Houkuttele vastustajat hyökkäämään hatcheryä kohti ja iske vain kun he ovat creepillä. Peräänny heti kun vastustaja juoksee pois creepiltä. Tällä tavalla saat ostettua aikaa että saat lingeille speedin tutkittua.

Queen + ling:
Puolustaessa 2 hatcherya alkupushia vastaan BLOKKAA ramppi queeneilla/lingeillä. Näin estät Zergling/Hellion/Zealot/Stalkereiden juoksun mainisi dronelinjaan ja tuotantosi pysyy yllä.

Speedling + Baneling:
Hyökätessäsi näillä et halua että banelingit jäävät lingien taakse tai ne eivät räjähdä. Et myöskään halua että banelingit menevät etulinjassa marineita vastaan tai niistä suurin osa räjähtää matkalla. Koska lingit ovat speedin kanssa hurjan nopeita haluat pitää nämä eri hotkeyssä (Itsellä 1: Zerglings, 2: Banelings). Yritä hyökätä aina niin, että molemmat ovat vihollisten rangella yhtäaikaa. Tällöin lingit vetävät tulta koska niiden hyökkäys aggrottaa vihollisten tulen ja banelingit pääsevät perille asti räjähtämään. Tähän auttaa jos olet hyvässä paikassa ja voit hyökätä eri suunnista lingeillä ja banelingeilla, mutta tämä on vaikeaa ja monesti mahdotonta saavuttaa jos vastustaja on vaikka seinää vasten.

Myös jos vihollinen perääntyy niin lingit lyövät niitä koko ajan kun ne juoksevat karkuun banelingeja. Erittäin hyvä combo. Fear and Claws!

Speedling + Baneling + Mutalisk:
Sama kuin edellä. Lingit ja Mutat hyökkäävät ja banelingit pakottavat vastustajan juoksemaan tai kuolemaan. Vihollisjoukkojen perääntyessä lingit ja mutat kihertävät heiltä perskarvat. Fear, Poobombs and Claws!

Mutalisk:
Jos sinulla on Mutaliskeja ja vastustajasi joukot ovat kentällä uhittelemassa sinua, kierrä niiden taakse Mutaliskeilla ja tapa mahdolliset vahvistusjoukot mitä hän lähettää tukikohdastaan. Voit ihan yhtä hyvin hyökätä mutaliskeilla takaapäin kuin edestäpäin, mutta näin häiritset häntä paljon enemmän kuin vain pysymällä omien joukkojesi luona Mutaliskeilla.

Roach:
Melko helppoja kontrolloida. Muista hyökätessä ranged-vihollisia vastaan ampua, liikkua lähemmäs, ampua, liikkua lähemmäs, ampua (esim. Move, Stop, Move, Stop). Tällä tavalla myös takarivin roachit yltävät ampua eikä vain eturivissä olevat. Tai melee-vihollisia (lingejä/zealotteja) vastaan perääntyä, ampua, perääntyä, ampua, jne.

Roach + Speedling:
Roachien kanssa kannattaa esim. protossia vastaan olla jokin määrä lingejä. Jos kohtaat heikomman vihollisarmeijan joka perääntyy, lingit purevat näitä persauksille koko ajan kun ne perääntyvät. Tai sitten voit helposti flankata lingeillä vihollisen selustassa oleviin heikompiin yksiköihin (Sentinel, Stalker).

Roach + Hydra:
Sama kuin Roacheilla, muista liikuttaa massaasi vähän lähemmäs jokaisen volleyn jälkeen että takimmaiset hydrat/roachit yltävät ampua. Tällä tavalla pääset myös nopeasti riittävän lähelle kohdistaaksesi tulituksen esim. Colossuksiin tai Sentineleihin tai Siegetankkeihin. En suosittele jakamaan joukkoa kahtia ja yrittämään mitään yhtäaikaista flankkia, koska jos vihollinen liikkuu vähänkin hän taistelee ensin puolta joukkoasi vastaan ja sitten toista puolta. Tuollaiset flankkailut kannattaa tehdä vasta sitten kun on todella taitava. Pro-pelaajienkin flankit epäonnistuvat todella usein mikä johtaa yleensä nopeaan tappioon. :)

Spine Crawler:
Heti kun scouttaat että vastustaja on panostanut joukkoihin ekonomian sijaan, tee jokunen Spine tukikohtaasi niin, että voit taistella niiden luona kun vastustajasi lähtee hyökkäämään. Muista että aina kun teet spinejä, sinun tuotantosi pienenee ja kannattaa ehkä tehdä heti lisää droneja. Spinet ovat hyviä kun itse haluat nostaa ekonomiaasi kun vastustaja käyttää resurssinsa joukkoihin. Tarvitset toki myös puolustusjoukkoja, mutta et niin paljon kuin vastustajasi. Kun ekonomiasi on kunnossa ja olet puolustanut vastustajaasi vastaan, voit tehdä paljon enemmän joukkoja kuin hän ja jyrätä.

Huom. Spinejä voi liikuttaa. Muista scouttia mahdollinen takaporttisi ja liikuta spinejä sinne tarvittaessa. Muista myös että esim. Stalkerit osaavat hyppiä seinien yli.

Yleisesti:
Hyvä tapa estää vihollista liikkumasta basestaan on pitää kentällä nopeita yksiköitä kuten speedlingejä tai mutia. Kun vihollinen lähtee ulos basestaan, iske välittömästi hänen selustaansa nopeilla lingeillä/mutilla jolloin hän joutuu joko perääntymään takaisin tai uhraamaan paljon kerääjiään. Kun vastustaja lähestyy sinun tukikohtaasi voit perääntyä nopeilla joukoilla takaisin puolustamaan ja olet tehnyt paljon vahinkoa vastustajan ekonomialle.

Zerg on parhaimmillaan puolustaessaan mm. Creepin ansiosta. Koskaan ei kannata lähteä hyökkäämään kohti samanvahvuista joukkoa vaan odottaa että vastustaja astuu creepille sinun kuningaskuntaasi. Näin saat myös lisäjoukkoja paljon nopeammin kuin vastustajasi. Tietty jos vastustajasi on heikompi kuin sinä, kannattaa häntä käydä vähintään uhittelemassa jolloin hän joutuu tekemään joukkoja ekonomian/techaamisen sijaan. Eli jos sinulla on joukkoja mukavasti kentällä, käy vähintään vastustajan etuovella/takaovella vaihtamassa pari laukausta. Jos vastustajasi näyttää heikkoutta, rankaise häntä. :)

Ja lopuksi erittäin opettavainen ja viihdyttävä Zerg-auktoriteetti: :)
http://www.youtube.com/user/PsyStarcraft

Toivottavasti näistä on jotain apua. Helpommin ymmärtää kun katsoo toteutuksen videolta.
Kuva
Avatar
Zerg Migreeni
 
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Loka 2010, 04:18

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja lolz » 27 Tammi 2011, 00:15

Nonii! Päivitämpä tätä pitkästä aikaan.

Pelejä ei ole oikeastaan hirveästi kertynyt, mutta toisaalta pelaan aika harvakseltaan muutenkin. Sain siis juuri roachin naamataulun eli jotakuinki 30 peliä on takana. Promote silveriin tuli siinä 20 voiton jälkeen ja pääosin vastustajat ovat goldista nykyään. Voittoprossakin nousi 50:n paremman puolelle, kun se laski sinne 50:n tahallisen häviön jälkeen.

Zergin pelaaminen on toki parantunut, mutta huomaan aika usein, että olen aika lailla rajoittunut käyttämään kolmea yksikköä: linkoja, roacheja ja mutaa. Banelingeillä yritin muutamassa pelissä murtaa vastustajan wall-inin, mutta kehnoin tuloksin, joten luovuin siitä toistaiseksi. En oikein tajunut, että se olisi niin vaikeata (jooh oon niin noob :( ). Pitäisi varmaan tutkia monta räjäytystä tarvii sen supplyn tuhoamiseen ja paljonko lingejä sinne juoksemaan ohi. En siis ole hirveästi kattonut youtubea tai muutakaan, et oppisin paremmin T.T . Tähän mennessä en ole tehnyt kertaakaan hydraa, ultraliskia ja infestoria (paitsi vahingossa) ja olen päättänyt seuraavissa pelisuunnitelmissa tavoitteena olisi pistää niitä peliin. Tosin olen tosi huono käyttä spell unitteja, joten hieman arveluttaa, mutta eipä tässä mikään kiirre mihinkään.

ZvP:tä vastaan olen aloittanut viime aikoina 7 poolilla, jolla pystyy ennen linkoja hankkimaan dronen ja overlordin jatkoa varten. Ainakin tällä tasolla onnistun helposti tuhoamaan sen ekan zealotin ja yleensä vielä ottamaan pyloneita, probeja jne. Samalla, kun itse hankkii queenin ja expaan. Oikeastaan se on ollut niin tehokas avaus, että en ole hävinyt vielä pvz. Ehkä sekin auttaa, että pelasin ennen protossilla niin osaa dronettaa ja expata oikeisiin aikoihin. En pidä hirveästi fe-aloituksista, kun niissä tuntuu joutuvan olevan puolustuskannalla eikä pääse samalla tavalla hallitsemaan peliä.

ZvT on ollut yllättävän vähän. Luulin, että aika moni varsinkin tällä tasolla pelaisi sillä, mutta harvoin olen törmänyt niihin niin en osaa oikein sanoa tästä matchupista mitään. Terraneissa ärsyttää yleisesti barracks unittien ylivoimaisuus, mmm tuntuu counteroivan kaiken. Ja tämä siis ärsytti jo protossia pelatessa, mutta gateunitit kuolee roachiinkin :P.

ZvZ on jollain tavalla samanlainen kuin PvP, warpgate rushin pelko on vaan muuttunut 6-pool + spine rushiksi. Mutta ZvZ on mielestäni ainakin vielä tällä tasolla mielekkäämpi kuin pvp, koska taktiioita on enemmän ja pisimmät pelit onkin tullut pelattua zergiä vastaan.

Pelimekaanikasta niin creepin levittäminen unohtuu jatkuvasti, mutta muuten olen ollut aika tyytyväinen. Kehitystä on tapahtunut ihan katsomalla APM:ää joka on noussut 45-55:stä n. 75:teen, joka oli yllätys minulle. Kokeilin sitten, että onko protossia pelatessa noussut niin sekin on jotain 55+ luokkaa. Eli zergin mekaniikka taitaa automaattisesti nostaa sitä.

Mutta kaikki tässä tältä erää! Ja kiitos neuvoista taas!
Protoss lolz
 
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Marras 2010, 02:23

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja trolli » 27 Tammi 2011, 15:33

jatka samaan malliin :)!
Kuva

"high templar on temppeliherra unit"
-pararin @ assembly/SETTiStreaM
Random trolli
 
Viestit: 59
Liittynyt: 19 Elo 2010, 11:20

Re: Takaisin timanttiin zergillä

ViestiKirjoittaja Edembop » 27 Tammi 2011, 20:40

Jos et ole vielä tietoinen, niin osoitteessa http://mrbitter.blip.tv/ löytyy paljon videoita, joissa pro-pelaajat valmentavat Mr.Bitter nimistä kaveria Zergin peluussa. Materiaalia on tähän mennessä kertynyt aika paljon, joten aikaa on varattava jonkin verran. Mielestäni se kuitenkin kannattaa, sillä videoissa käydään todella hyvin läpi eri match-uppien perusteita Zergin näkökulmasta. Itse olen oppinut näistä erittäin paljon. Valmentajina mm. EGiNcontrol :protoss: , EGMachine :zerg: ja LiquidRet :zerg: .

Itselläni varsinkin ZvZ oli aluksi erittäin vaikea match-up, mutta nykyään jo tajuan siitä jotain. 6 poolikaan ei enää pelota, sillä se on oikeastaan hyvä ainoastaan jos aloitat 14 tai 15 Hatchilla.
Zerg Edembop
 
Viestit: 59
Liittynyt: 03 Elo 2010, 19:16


Paluu Blogit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron