Suuria muutoksia moninpeliin luvassa

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Suuria muutoksia moninpeliin luvassa

ViestiKirjoittaja azhrak » 15 Elo 2016, 18:37

Kuva
Blizzard julkaisi eilen 14.8. pitkän listan SC2:n potentiaalisista moninpelin muutoksia. Moninpelistä vastaava David Kim vieraili samaan aikaan Montrealin WCS Summer Championship -tapahtumassa ja antoi haastattelun aiheesta. Muutosten julkaisuajankohta on Blizzconin jälkeen marraskuussa, mutta testikartta julkaistaan jo tällä viikolla keskiviikkona 17. elokuuta.

Esitellyt muutokset vaikuttavat merkittävästi moninpeliin. Kyse ei ole vain tasapainon hienosäädöstä, vaan myös yksiköiden toiminnallisuuden muuttamisesta, mikä vaikuttaa yksiköiden välisiin vuorovaikutuksiin olennaisesti. Suurin vaikuttaja muutoksissa on Blizzardin halu tehostaa Terranin Factory-yksiköiden käyttöä eli niin sanottua mech-pelaamista.

Nyt ehdotetut muutokset ovat vasta kokeiluasteella. Kaikkia ei todennäköisesti tulla näkemään vuoden lopulla julkaistavassa päivityksessä. Lisäksi useat muutokset todennäköisesti saavat hienosäätöä jo testikauden aikana. Muutosten suuren määrän vuoksi Blizzard haluaa aloittaa testaamisen jo nyt. Pelintekijä haluaa myös toden teolla pelaajien kokeilevan uusia muutoksia testikartoissa, joten testikartoille on David Kimin mukaan luvassa hieman myöhemmin oma match-making eli ladderin tapainen automaattinen vastustajan etsintä.

:terran: Terran-rodun muutokset
Pääpaino Blizzardin kehittelemissä muutoksissa on parantaa mech-armeijoiden ominaisuuksia. Blizzardin mukaan Legacy of the Void -lisäosassa tehdyt ekonomian muutokset ovat vaikeuttaneet mech-tyyliä, kun hitaan mech-armeijan on ollut hankala ottaa uusia tukikohtia tarpeeksi nopeasti.

Cyclone
Legacy of the Void -lisäosassa mukaan tullut Cyclone on jäänyt vähälle käytölle. Nyt Blizzard yrittää muuttaa tilanteen tekemällä Cyclonesta enemmän perusyksikön tapaisen. Se jää edelleen heikoksi mutta nopeaksi mech-yksiköksi, mutta aseistus on laitettu uusiksi.

  • Maahan ampuva aseistus
    • Vahinkoa pienennetty arvosta 18 arvoon 3 (+3 vs armored), joka nousee mech-asekehityksellä +1.
    • Ampumisnopeutta lisätty tahdista 0.71 per sekunti tahtiin 0.07 per sekunti
    • Kantavuutta parannettu arvosta 5 arvoon 6
    • Aseen nimi on nyt Tornado Blaster
  • Ilmaan ampuva aseistus
    • Normaali hyökkäys poistettu
    • Lock On -kyky toimii nyt vain ilmaan ja tekee 160 pistettä vahinkoa 14 sekunnissa
    • Auto-cast -ominaisuus poistettu Lock On -kyvystä
  • Liikkumisnopeutta pienennetty arvosta 4.72 arvoon 4.13
  • Yksikköhintaa laskettu arvosta 4 arvoon 3
  • Elämää nostettu arvosta 120 arvoon 180
  • Ei vaadi enää Tech Lab -lisäosaa ja voidaan rakentaa Reactor -lisäosalla
  • Lock On -kyvyn vahinkokehitys poistettu Tech Lab -lisäosasta
Videossa ennen ja jälkeen vertailu.
Siege Tank
Legacy of the Void -lisäosassa Siege Tank -yksikkö muuttui oleellisesti, kun Medivac sai kyvyn nostaa ja pudottaa tankkeja tankkien ollessa tykkitilassa. Normaalisti staattinen ja puolustava tykkitila muuttuikin ketterästi liikkuvaksi hyökkäystykiksi Medivacin ansiosta. Nyt Blizzard aikoo palauttaa tankin sen alkuperäiseen tarkoitukseensa poistamalla Medivac-nostot mutta samalla parantamalla tankin tekemää vahinkoa.

  • Vahinkoa nostettu arvosta 35 (+15 vs armored) arvoon 40 (+30 vs armored)
  • Tykkitilassa olevia tankkeja ei voi enää nostaa Medivaciin
Videolla vertailu vahingon muuttumisesta ennen ja jälkeen.
Liberator
Liberator lisättiin Terranin arsenaaliin LotV-lisäosassa, ja sen jälkeen niitä on tuotettu niin Zergiä kuin Protossiakin vastaan miltei joka pelissä. Monet pelaajat ja Blizzard ovat yhtä mieltä siitä, että Liberator on nykyisessä tilassaan liian hyvä liian useassa tilanteessa. Nyt Blizzard aikookin heikentää Liberatorien ilmasta-ilmaan hyökkäystä.

  • Ilmasta-ilmaan hyökkäystä heikennetty arvosta 5 (+2 vs light) arvoon 5.
Videolla vertailu ennen ja jälkeen muutosten.
Thor
Blizzard aikoo kompensoida Liberatorin ilmapuolustuskyvyn heikennystä parantamalla Thorin ilmapuolustusta. Lisäksi Blizzard kaavailee muutoksia Tempestiin ja Brood Lordiin parantaakseen Thorin taistelukykyä näitä vastaan.

  • Ilmahyökkäyksen aluevahinkoa parannettu arvosta 0.5 arvoon 0.6
  • Kun High Impact Payload Mode on päällä, niin Thor hyökkää ensisijaisesti ilmaan ja vasta sitten maahan
Videolla vertailu ennen ja jälkeen muutosten.
Banshee
Blizzard haluaa lisätä Banshee-yksikön käyttöä. Tavoitetta pyritään ensin saavuttaa poistamalla Fusion Core -vaatimus yksikön nopeuskehityksestä. Tarkoitus on myös tehdä Bansheesta sinnikkäämpi sen vastayksiköiden edessä.

  • Hyperflight Rotors -kehitys ei enää vaadi Fusion Core -rakennusta
Viking
Viikingit ovat aina voineet muuttua ilmatilasta maataistelutilaan, mutta maassa ne ovat olleen hyvin heikkoja. Kykyä onkin käytetty yleensä vain, kun voitto on varma tai muuta mahdollisuutta ei enää ole ollut. Nyt Blizzard on päättänyt edistää maataistelutilan strategista käyttöä antamalla maahyökkäykselle enemmän potkua.

  • Maataistelutilassa vahinkoa parannettu arvosta 12 arvoon 12 (+8 vs mechanical)
Videolla ennen ja jälkeen vertailu.
Battlecruiser
Battlecruiser on jäänyt ammattilaisten moninpeleissä vähälle käytölle. Blizzard pyrkii nyt lisäämään sen käyttöä muuttamalla sen kyvyt aikaan eikä energiaan sidonnaisiksi.

  • Energia poistettu
  • Yamato Cannon ja Tactical Jump -kyvyt eivät vaadi enää energiaa vaan niiden erilliset latausajat ovat 71 sekuntia kumpikin
Raven
Myös Raven on jäänyt Blizzardin mielestä liian vähälle käytölle sen jälkeen, kun yksikköä muutettiin hieman estämään liian pitkien pelien muodostumista. Nyt käyttöä halutaan lisätä parantamalla Auto Turret -kykyä. Blizzard muistaa kuitenkin olla varovainen, ettei yksikköä aleta uudelleen massatuottamaan kilpikonnataktiikat mielessä.

  • Auto Turret -tykin vahinkoa parannettu arvosta 16 arvoon 24.
Video ennen ja jälkeen vertailusta.

:protoss: Protoss-rodun muutokset
Blizzardin ehdottamat Protoss-muutokset peilaavat Terranin mech-muutoksia. Protoss-yksiköiden ja Terranin mech-yksiköiden väliset vuorovaikutukset ovat erityisesti muutosten kiintopisteenä.

Tempest
Myötäilläkseen Terranin mech-muutoksia Blizzard suunnittelee muuttavansa Tempestiä, joka on tällä hetkellä helppo ratkaisu mech-yksiköitä vastaan pitkän kantamansa ja pienen yksikköhintansa vuoksi. Blizzard aikookin muuttaa juuri näitä kahta ominaisuutta mutta samalla antaa yksikölle aivan uuden kyvyn, jolla se voi edelleen taistella pitkältä matkalta staattista puolustusta ja erityisesti tankkeja vastaan.

  • Yksikköhintaa nostettu arvosta 4 arvoon 6
  • Maahyökkäyksen vahinkoa parannettu arvosta 30 arvoon 35
  • Maahyökkäyksen kantavuutta pienennetty arvosta 15 arvoon 6
  • Uusi kyky: Disruption Sphere
    • Ampuu maahan energiapallon, joka pysyy paikallaan 32 sekuntia ja tekee yhteensä 450 vahinkoa yksiköihin ja taloihin
    • Latausaika on 43 sekuntia
    • Aluevahingon kantama on 1.95
    • Kantama on 13
    • Ei tee vahinkoa omiin yksiköihin
Muuttuneen maahyökkäyksen vertailu ennen ja jälkeen.


Disruption Sphere -kyvyn esittely.
Carrier
Legacy of the Void -lisäosassa Carrier-yksiköille annettu Release Interceptors toi arvaamattomia vaikutuksia yksikön käyttöön. Blizzardin mukaan kykyä käytetään nyt oikeastaan vain juuri ennen yksikön kuolemaa. Parantaakseen yksikön toimivuutta Blizzard ehdottaa halvempia Interceptoreita, jotta vastustajan tulisi hyökätä itse Carrierin kimppuun, eikä kuluttaa Protoss-pelaajan mineraaleja tuhoamalla loputtomasti Interceptoreita.

  • Release Interceptor -kyky poistettu
  • Interceptorien hintaa halvennettu 25 mineraalista 5 mineraaliin
Dark Templar
Dark Templar -yksikölle Blizzard ehdottaa hieman kokeellisempaa muutosta antamalla yksikölle Stalkerien Blink-kykyä muistuttavan erikseen kehitettävän ominaisuuden. Blizzardin mukaan Dark Templaria käytetään tällä hetkellä vain lyhyen aikaa, silloin kun ne ensimmäisen kerran astuvat peliin. Pian vastustajalla on kuitenkin näkymättömyyden havaitsevaa puolustusta, joten Dark Templarit muutetaan tavallisesti Archoneiksi paremman käytön puutteessa. Blizzard ehdottaa nyt uutta kykyä, jolla Dark Templar saisi käyttöä myös myöhemmissä pelin vaiheissa osaavissa käsissä.

  • Uusi kyky: Shadow Stride
    • Mahdollistaa lyhyen matkan teleportaation
    • Kehitetään Dark Shrinestä hintaan 150/150 ajassa 121 sekuntia
    • Latausaika 21 sekuntia
    • Luo näkyvän savuefektin käytettäessä
Video ennen ja jälkeen uutta Shadow Stride -kykyä.

:zerg: Zerg-rodun muutokset
Blizzard pyrkii tekemään muutoksia useisiin Zergin teknologiapolkuihin ja lisäksi käsittelemään erityisesti Infestoria, tutkimaan Swarm Hostin asemaa ja muuttamaan Ravageria, jotta Terranin tankin muutokset voitaisiin ottaa huomioon.

Swarm Host
Blizzard on tyytyväinen Legacy of the Void -lisäosassa esiteltyyn uuteen, enemmän häiriköintitarkoitukseen tehtyyn Swarm Host -yksikköön. Yksikön tasapainotus ei kuitenkaan ole ollut Blizzardin mielestä sopiva, jotta yksikön toimivuutta olisi voinut arvioida kunnolla. Blizzard aikookin nyt halventaa Swarm Hostin hintaa kunnolla, jotta pelaajat alkaisivat käyttää sitä, ja sen roolin toimivuus saataisiin selville.

  • Yksikön hintaa halvennettu arvosta 150/100 arvoon 100/75
  • Locust Swoop -kantamaa kasvatettu arvosta 4 arvoon 6
Ravager
Legacy of the Void -lisäosassa moninpeliin mukaan tullut Ravager on nähty kovalla käytöllä useissa eri ottelupareissa. Blizzard haluaa eriyttää yksikön käyttöä hieman, jotta eri rotukohtaiset ottelut tuntuisivat ainutlaatuisimmilta. Tätä varten Blizzard haluaa tehdä muutoksia niin Ravageriin kuin myös Hydraliskiin ja Banelingiin.

  • Yksikkö saa +Armored -leiman
Videolla vertailu enne ja jälkeen.
Hydralisk
Blizzard haluaa tehdä Hydraliskista yhden Zergin perusyksiköistä. Tätä tavoitetta varten yksikön liikkuminen Creepillä on tehty samanlaiseksi muiden Zerg-yksiköiden kanssa, eli se saa pienen lisän liikkumisnopeuteensa. Lisäksi liikkumista voi parantaa vielä lisää erillisellä kehityksellä. Toisena kokeellisempana muutoksena yksikön kantamaa on parannettu, jotta se voisi paremmin toimia uudessa perusyksikön roolissaan.

  • Kantamaa kasvatettu arvosta 5 arvoon 6
  • Muscular Augments -kehitys antaa edelleen +1 kantamaan mutta lisää nyt myös liikkumisnopeutta 25 %
  • Yksikkö saa nyt saman liikkumisbonuksen Creepillä kuin muut Zerg-yksiköt
Video ennen ja jälkeen muutosten.
Baneling
Baneling on yksi Zergin perusyksiköistä, joista Blizzard haluaa tehdä houkuttelevampia parantamalla niiden selviytymiskykyä.

  • Elämää kasvatettu arvosta 30 arvoon 40
Videolla ennen ja jälkeen muutoksen.
Infestor
Zergin taikoja käyttävän yksiköt ovat olleet melko vähällä käytöllä Legacy of the Void -lisäosassa. Blizzard haluaa edistää Infestor-yksikön käyttöä antamalla sille uusia melko kokeellisia kykyjä.

  • Törmää nyt muihin yksiköihin maa nalla ollessaan, mikä parantaa siihen osumista
  • Voi käyttää kaikkia kykyjään maan alta
  • Uusi kyky: Deep Tunnel
    • Kulkee maan alla mihin tahansa paikkaan, johon on näkyvyys
    • Maksaa 50 energiaa
    • Päästää varoittavan äänen käytettäessä
Brood Lord
Edelleen tukeakseen Terranille tehtyjä muutoksia, Blizzard haluaa muuttaa Brood Lordia hieman. Yksikön kantaman pienentäminen samaan kuin Thor auttaa Thoria taistelemaan Brood Lordeja vastaan paremmin.

  • Kantamaa pienennetty arvosta 11 arvoon 10
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron