ZhuGeLiang teki SC2-historiaa

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

ZhuGeLiang teki SC2-historiaa

ViestiKirjoittaja azhrak » 14 Tammi 2015, 20:20

Kuva
Eilen 13. tammikuuta pelatussa WCS 2015 Season 1 EU Challenger -karsinnassa suomalainen Wenlei :zerg: ZhuGeLiang Dai ja tanskalainen Steffen :terran: Lillekanin Hovmand tekivät StarCraft II -historiaa pelaamalla pisimmän virallisessa turnauksessa pelatun pelin. Pelin kesto oli peliajassa 4 tuntia 10 minuuttia, joka on normaalissa ajassa hieman yli kolme tuntia. Edellinen ennätyspeli oli peliajassa 3 tuntia ja 5 minuuttia, jonka pelasivat :poland: :protoss: MaNa ja :france: :zerg: FireCake vuoden 2014 WCS EU Challenger -liigan toisella kaudella.

Kyseessä on jo toinen reilusti yli tunnin peli tanskalaiselta Terran-pelaajalta viikon sisään. Edellinen sattui viime perjantaina 9. tammikuuta kolmannessa WCS-karsinnassa ottelussa :denmark: :terran: Lillekanin vs :ukraine: :zerg: Minato (video). Peli pelattiin samassa Deadwing-kartassa kuin eilinen peli ZhuGeLiangia vastaan. Molemmat pelit ovat hyvin samakaltaisia taktiikoiltaan, kun Terran tekee mech- ja ilmayksiköitä ja Zerg puolestaan rakentaa Swarm Hosteja ja omia ilmayksiköitään. Kumpikin osapuoli pystyttää paljon staattista puolustusta sekä käyttää hyväkseen joko ilmaisia tai energiaa maksavia yksiköitä niin kuin Locustit, Infected Terranit ja Auto-Turretit.

Eilisen ennätyspitkän pelin selosti yksin :united-kingdom: Robert "Pughy" Pugh kanavallaan twitch.tv/Pughydude. Mies suoriutui huimasta tehtävästä kiitettävästi ja pysyi äänessä melkein koko pelin ajan.

Katso :vod: video ottelusta tai lataa replay-tiedosto.

Lillekanin pelikieltoon
Kyseisen kolmen tunnin mittelön piti olla vain ensimmäinen kartta paras kolmesta -ottelussa, mutta ottelua ei päästy jatkamaan, sillä turnausjärjestäjä hylkäsi Lillekaninin turnauksesta ja antoi samalla pelikiellon koko WCS:n ensimmäiselle kaudelle. Syynä oli usean turnaussäännön rikkominen pitkän ottelun aikana. Ehkä räikein rike tanskalaiselta oli seurata ulkopuolista keskustelua useaan otteeseen pelin ohessa. Hovmand lähetti peliä omalla Twitch-kanavallaan, jossa voitiin seurata, kun mies luki kanavansa chat-keskustelua ja Twitter-viestejä pelin ollessa vielä kesken.

ZhuGeLiangin mietteet tapauksesta

Miltä tuntui pelata peliajassa yli 4 tunnin ottelu? Väsyttikö? Turhauduitko?
ZhuGeLiang kirjoitti:Lillekanin keskeytti pelin kaksi kertaa huonosta syystä, mutta käytin niitä taukoja ottamalla pikkaisen ruokaa ja lepoa. Se auttoi väsymykseen aika paljon. Minulla on ollut ennen, tai on vieläkin jonkinlaisella tasolla, heikko kunto kroonisen sairauden takia, niin tämä oli todellakin saavutus kestävyydessä. En turhautunut yhtään. Tällaista tyyliä olen harjotellut ja pelasin sitä loppuun asti 100% sisulla. ^^


Olisiko pelin voinut päättää aiemminkin? Miten?
ZhuGeLiang kirjoitti:En ole pelannut yhtään Swarm Host vs Mech -peliä Deadwing-kartassa (isoin kartta) lähiaikoina. Olisin voinut voittaa, jos olisin tehnyt enemmän tukikohtia ja estänyt vastustajaa ottamasta 5.:ttä, 6.:tta ja 7.:nettä tukikohtaa, jotka olivat minun hallinnoimalla kartta-alueella.


Tiesitkö, että pelin pituus rikkoi edellisen Mana-FireCake ennätyksen (3h 5min)?
ZhuGeLiang kirjoitti:Kahden tunnin kohdalla mietin, kuinka kauan tämä vielä kestää, ja jossain vaiheessa annoin idean mennä ja yritin vaan voittaa peliä.


Kuuluvatko superpitkät pelit StarCraftiin vai pitäisikö peliä muuttaa tällaisten tilanteiden ehkäisemiseksi? Miten?
ZhuGeLiang kirjoitti:Legacy of the Void -lisäosassa tälläista tapahtunee vähemmän juuri sen takia, että tukikohdissa on vähemmän rahaa, ja se tarkoittaa, että on vaikeempaa istua ja rakentaa kuolemanpalleroa [toim. huom. voittamaton armeija].


Lillekanin diskattiin pelin jälkeen useiden sääntörikkeiden vuoksi (mm. kommunikoi ulkopuolisten kanssa pelin aikana). Oliko diskaus mielestäsi aiheellinen?
ZhuGeLiang kirjoitti:Säännöt ovat sääntöjä. Pidän Blizzardin päätöksestä antaa pelikielto yhdeksi kaudeksi, pidempi rangaistus olisi liikaa. Meidän tulisi miettiä tätä tapausta myös Blizzardin näkökulmasta. He ovat investoineet miljoonia dollareita WCS:ään tuotteena. Meidät [pelaajat] oikestaan palkataan työstämään sitä tuotetta. Ethän työhaastattelussakaan puhuisi kuten osa pelaajista on nyt puhunut.


Päivitys 16.1.2015:
Yllä linkattua :vod: videota ottelusta on katseltu jo yli 140 000 kertaa, mikä tekee siitä yhden katselluimmista tallenteista SC2:ssa. Videon leviämistä on edesauttanut muun muassa Kotaku.comin pelistä tekemä artikkeli.
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1293
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa

cron