Seiniksen kiitos e-urheilulle

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Seiniksen kiitos e-urheilulle

ViestiKirjoittaja azhrak » 25 Tammi 2018, 21:37

Kuva
Entinen kilpapelaaja ja tuore tekniikan tohtori Tuomas "Seinis" Lahtinen on kirjoittanut kiitospuheen e-urheilulle. Akateemisen uransa nyt päättänyt Lahtinen kertoo puheesaaan olevansa kiitollinen e-urheilulle, sillä se on kehittänyt hänen ajatteluaan, analysointikykyään ja resurssienhallintaa. Nykyään Finnairilla analyytikkona työskentelevä Lahtinen antaa esimerkkejä, miten e-urheilun opit näkyvät tällä hetkellä hänen pelien ulkopuolisessa elämässään.

Seinis tuli tutuksi 2005-2008 vuosien aikana yhtenä Suomen parhaimmista WarCraft III -pelaajista. Hän pelasi myös StarCraft II:sta sen julkaisun jälkeen jonkin aikaa, kunnes hän siirtyi täysin opintojen pariin. Suurimpia saavutuksia hänellä on WC3:n parissa ESL European Nations Cup 2007 -joukkueturnauksen voitto ja Suomen WCG-edustajan paikka vuonna 2006. Monet muistavat Seiniksen myös Santeri "Naama" Lahtisen isoveljenä.

Kiitospuhe ja e-urheilun oppien ylistys

Strategiapelien (etenkin WC3 ja SC2) parissa viettämäni vuodet ovat antaneet minulle paljon nautintoa. Nyt tekniikan tohtoriksi valmistuttuani uskallan sanoa, että ne ovat myös opettaneet paljon. Yksi esimerkki on omaan ajatteluun luottaminen. Ilman pelejä on vaikea päästä nuorena yhtä monipuoliseen toimintaympäristöön harjoittamaan omaa ajatteluaan. Pelien tulokset, eli voitot ja tappiot, tarjosivat minulle välitöntä palautetta oman ajatteluni laadusta. Pelit kehittivät myös analysointikykyäni. Vietin tuntikausia pelitallenteita analysoiden ja omia taktiikoitani kehitellen. Lisäksi pelit kehittivät strategisen ajattelun taitoa, kuten taipumusta vastustajan tai kilpailijan liikkeiden ennakointiin.

Nykyään teen töitä resurssien hallinnan analytiikan parissa Suomen mittakaavassa melko suuressa yrityksessä, Finnairilla. Työssäni olen tajunnut, että resurssien kanssa säätäminen on minulle jo peleistä tuttua. Pari esimerkkiä: Missä suhteessa raaka-aineita tulee kerätä, jotta saan haluamani yksikkökombinaation laadittua? Missä vaiheessa peliä mitkäkin raaka-aineet ovat niukkoja (WC3:ssa puu ei ole kriittinen resurssi, paitsi silloin kun sen puute sotkee suunnitelmat!)? Finnairin kaltaisessa organisaatiossa ”yksikkökombinaatio” vastaa vaikkapa pilotteja, perämiehiä ja matkustamohenkilökuntaa. Työhöni liittyvät ihmisten rekrytointia koskevat päätökset taas ovat verrattavissa raaka-aineiden keruuseen. Kehityksetkin (upgrade) ovat yrityksissä mukana erilaisten taitoisuus- ja yleiskoulutusten muodossa. Vertauskuvia on minulla mielessä pitkä lista ja voin niistä ammentaa paljon ideoita nykyiseen työhöni!

Kiitos hauskasta, innostavasta, monipuolisesta ja turvallisesta kasvuympäristöstä Suomen esport-skene! Shoutoutit kaikille Ventrilo-kavereille WC3-ajoilta. Teidän kanssanne pelaten minä epävarmana nuorena uskalsin kehittyä hieman eloisammaksi toveriksi! Tsemppiä kaikille esports-skenessä ja täytyy sanoa, että minun vinkkelistä katsoen meno näyttää lupaavalta! Keep it up!

--
Tuomas ”Seinis” Lahtinen
Tekniikan tohtori
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1292
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron