Starcraft 2 -valmennus

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Starcraft 2 -valmennus

ViestiKirjoittaja azhrak » 26 Loka 2011, 03:46

Elektronisen urheilun tie lähemmäs oikeaa urheilua vaatii oikean urheilun elkeet. Yksi esimerkki tästä on valmentaminen. Samoin kuin urheilussa, voidaan pelaamisessakin valmennuksella saavuttaa tuloksia nopeammin ja systemaattisemmin kuin yksin harjoittelemalla. Peliyhteisöissä on hyvin luonnollista keskustella pelistä ja sen pelaamisesta toisten pelaajien kanssa, ja tämä keskustelu toimiikin monille valmennuksen tavoin antaen uusia ideoita ja palautetta omasta pelistä. Tästä seuraava askel onkin ottaa keskustelun tavoitteeksi selkeästi henkilökohtaisen pelaamisen parantaminen ja pelin ymmärryksen kehittäminen.

Korealaisilla pelitaloja on ollut jo vuosikaudet, mutta länsimaissa valmentaminen ei ole vielä niin organisoitua. Nyt Internetin aikakaudella pelivalmentaminen on kuitenkin globaalia ja helposti saatavilla, ainakin Starcraft 2 tapauksessa. Hyvin monen tunnetun pelaajan info kertoo hänen tarjoavan valmennusta -- maksua vastaan tietenkin. Lisäksi valmentamista varten on perustettu keskitettyjä sivustoja kuten gosucoaching.com. Pelaamisen tapahtuessa muutenkin koneen ääressä ja Internetissä on hyvin helppoa siirtyä valmennettavaksi, kun lisää ei tarvita kuin puheyhteys valmentajaan.

Kuten urheilussakin ei pelivalmentaja aina ole itse ammattilainen tai edes entinen ammattilainen. Hyvältä valmentajalta vaaditaan kykyjä, joita ei kaikilla pelaajilla edes ole. Lisäksi sanonta -- älä tee niin kuin minä teen vaan tee niin kuin minä sanon -- sopii tähän mainiosti. Kuitenkin ennen kuin pelivalmentaminen alkaa tosissaan valikoitua uravaihtoehdoksi pelaamisen sijaan tai ennen kuin kohtaamme todellisen theorycraft-Yodan, ovat valmentajat pääsääntöisesti entisiä pelaajia.

Suomalaisille Starcraft 2 -pelaajille on tarjolla valmennusta myös suomeksi, kun Suomen tämän hetken kuumin Starcraft 2 -pelaaja Samuli :protoss: elfi Sihvonen aloittaa pelivalmentamisen. Elfi kertoo etsivänsä nyt nuoria, alle 20-vuotiaita, kykyjä oppilaikseen. Vaatimuksena on iän lisäksi protoss-rotu, diamond-master-taso, kohtuullinen määrä pelejä pelattuna ja aikaa noin pari tuntia viikossa valmennusta varten. Hakemukset voi lähettää osoitteeseen elfittaja [ät] hotmail.com. Hakemuksessa tulee kattaa ainakin edellä mainitut vaatimukset ja lyhyesti omat tavoitteet Starcraftin saralla. Hakuaikaa on kaksi viikkoa ASUS ROG -turnauksen päättymiseen asti.

Kyselin elfiltä muutaman kysymyksen valmennukseen liittyen.

Mitä SC2-valmennus on ja mitä se pitää sisällään?
Valmennus pitää sisällään pääosin sitä, että katson oppilaan pelaamista ja kerron, mitä hän minun mielestäni tekee väärin. Haluisin oppilaan alkuun ainakin puhuvan enemmänkin itse pelin aikana ja kunnolla selittävänsä kaiken mitä tekee. Oppilas seuraa myös minun pelaamistani samalla kun selitän kokoajan miksi teen mitäkin. Näin oppilas näkee, mitä vaadin oman pelin selittämiseltä. Replojen analysoimista on myös tarjolla, mutta pääosin kuitenkin pelaamista. Olen myös avoin oppilaan ehdotuksille opetuksen sisällöstä.


Kenelle SC2-valmennus sopii?
Opetus sopii kaikille, kunhan on halukas oppimaan ja on kärsivällinen eikä hermostu heti vaikka neuvot tuntuvatkin typeriltä. Kuka tahansa voi lähettää hakemuksen, mutta pääasiassa etsin edellä mainittujen kriteerien täyttäviä pelaajia.


Maksaako valmennuksesi?
Opetus on ilmaista.


Mikä on tavoitteesi valmentajana?
Tavoitteeni on edistää Suomi-sceneä ja saada lisää hyviä suomalaisia pelaajia Starcraftin maailmaan ja toki parantua opettajana siinä samalla ja ehkä myös saada uusia näkökantoja pelin pelaamiseen.


Millaiset tavoitteet valmennettavalla tulisi olla?
Valmennettavalla pitää olla kunnianhimoa tulla pelaajatksi, joka pystyy voittamaan turnauksia. Paljon uurastusta se kyllä vaatii, mutta kaikessahan sitä pitää uurastaa, jos aikoo parhaaksi tulla.


Oletko tutustunut muiden SC2-valmentajien menetelmiin ja opetusmetodeihin vai ovatko menetelmäsi omat?
En ole tutustunut kenenkään muun menetelmiin, mutta kaikkien menetelmät luulisi olevan melkolailla samanlaiset.


Jos et sovi elfin kriteereihin, mutta haluaisit kotimaista valmennusta, niin muista suomalaisista Starcraft 2 -pelaajista ainakin :terran: Satiini on striimissän maininnut tarjoavansa opetusta. Lisätietoja kannattaa kysyä häneltä esimerkiksi IRC-kanavalla #satiini.
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starcraft 2 -valmennus

ViestiKirjoittaja maex » 27 Loka 2011, 16:44

Jos löytyisi Zergille :zerg: coachaust niin yksi platinum tason "oppilas" olisi ainakin kiinnostunut :D
Zerg maex
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2011, 16:58

Re: Starcraft 2 -valmennus

ViestiKirjoittaja HYPNOTOAD » 27 Loka 2011, 18:44

Striimaako elfi nää coaching sessiot? vois olla apuu muillekki
Random HYPNOTOAD
 
Viestit: 25
Liittynyt: 28 Marras 2010, 18:28

Re: Starcraft 2 -valmennus

ViestiKirjoittaja Duality » 01 Marras 2011, 10:43

maex kirjoitti:Jos löytyisi Zergille :zerg: coachaust niin yksi platinum tason "oppilas" olisi ainakin kiinnostunut :D



Juu täällä kanssa Zerggi pelaaja kaipais apua, tosin olen vasta silveri mutta voitan sillon tällön plateja. Olisi kiva saada harjoittelu kaveri (rodulla ei ole väliä) koska epäilen ettei kukaan mua haluu coachaa :/ :)
Zerg Duality
 
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 11:52


Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 133 vierailijaa