Zergi Klinikka (Build Orders)

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja PuPuh » 18 Marras 2011, 15:12

Just niinku trolli sano, jos protossi tekee muutaman sentryn niin sitten on pelisi jo ohi. Tossi voi tosta jatkaa mihin haluaa, mass gates, air tai robo buildiin. Jokainen noista tyyleistä luultavasti voittaisi teikäläisen sitten.
Kuva
Avatar
Zerg PuPuh
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Maalis 2011, 14:43

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja vijje » 19 Marras 2011, 11:27

Tosi jees kun konkarit viittii postata buildejaan yms. Itsellänikin oli noin 1vk sitten rodun vaihto. Vaihdoin protossista zergiin. Nyt tuntuu siltä että on tullut huomioitua kaikkea pientä pelistä ja peliäly tuntuu kasvaneen.
:D
Random vijje
 
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Heinä 2011, 10:18

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja juustokalle » 19 Marras 2011, 11:48

Olen itse kehittänyt ZvZ peleihin oman rushin millä olen voittanut noin 15 peliä, enkä ole hävinnyt yhtään. Olen toki vasta Silverissä, enkä tiedä miten toimii paremmissa peleissä mutta tällä tasolla toimii erinomaisesti. Teen siis Hatcheryn ensin (15/16), heti perään spawning pool ja heti perään kaasu. Tämän jälkeen teen vielä yleensä pari dronea ja sitten lopetan kokonaan dronejen tekemisen. Kun pooli on valmis laitan heti molemmista hatcheryista tulemaan quenit ja alan pumppaamaan pelkkää lingiä. Heti kun 100 kaasua tullut niin otan kaikki 3 dronea pois kaasusta mainaamaan mineraaleja ja laitan speedin tulemaan poolista. Tämän jälkeen vain lingiä ja muutama overlordi tarvittaessa. Hieman epäselvä selitys, laitan jonkinlaisen build orderin tähän perään joka antaa edes hieman suuntaa mitä tarkoitan, tarkkaa build orderia en tiedä itsekkään, riippuu pelistä.
Build order
10 scouttimaan (riippu hieman mapista, näkee minkälaista buildia vastustaja tekee)
15/16 hatchery
15 pool
15 gas
16 overlord (tämän jälkeen lopetan dronejen teon)
-> kun hatcheryt rdy 2x queen
--> vitusti lingiä ja speed tulemaan poolista.

Parannus ehdotuksia olisi kiva kuulla. Useasti vastustaja tulee rushimaan muutamalla lingillä ja dronella josta tekee spinen, koska poolini valmistuu myöhemmin, mutta droneilla saa yleensä hoidettua tämän helposti... Niin ja jos nään scoutillani että vastustaja on tehnyt jonkin sortin 6 poolin en laita expaa maahan vaan heitän välittömästi spawning poolin tulemaan ja tähän mennessä olen ainakin pystynyt droneilla nämä 6 poolit deffaamaan, tiedä sitten onko vain niin paskoja vastustajia... Replaa en osaa laittaa, mutta ehkä joku voisi opastaa :D
Random juustokalle
 
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:01

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja True » 19 Marras 2011, 13:17

juustokalle kirjoitti:Olen itse kehittänyt ZvZ peleihin oman rushin millä olen voittanut noin 15 peliä, enkä ole hävinnyt yhtään. Olen toki vasta Silverissä, enkä tiedä miten toimii paremmissa peleissä mutta tällä tasolla toimii erinomaisesti. Teen siis Hatcheryn ensin (15/16), heti perään spawning pool ja heti perään kaasu. Tämän jälkeen teen vielä yleensä pari dronea ja sitten lopetan kokonaan dronejen tekemisen. Kun pooli on valmis laitan heti molemmista hatcheryista tulemaan quenit ja alan pumppaamaan pelkkää lingiä. Heti kun 100 kaasua tullut niin otan kaikki 3 dronea pois kaasusta mainaamaan mineraaleja ja laitan speedin tulemaan poolista. Tämän jälkeen vain lingiä ja muutama overlordi tarvittaessa. Hieman epäselvä selitys, laitan jonkinlaisen build orderin tähän perään joka antaa edes hieman suuntaa mitä tarkoitan, tarkkaa build orderia en tiedä itsekkään, riippuu pelistä.
Build order
10 scouttimaan (riippu hieman mapista, näkee minkälaista buildia vastustaja tekee)
15/16 hatchery
15 pool
15 gas
16 overlord (tämän jälkeen lopetan dronejen teon)
-> kun hatcheryt rdy 2x queen
--> vitusti lingiä ja speed tulemaan poolista.

Parannus ehdotuksia olisi kiva kuulla. Useasti vastustaja tulee rushimaan muutamalla lingillä ja dronella josta tekee spinen, koska poolini valmistuu myöhemmin, mutta droneilla saa yleensä hoidettua tämän helposti... Niin ja jos nään scoutillani että vastustaja on tehnyt jonkin sortin 6 poolin en laita expaa maahan vaan heitän välittömästi spawning poolin tulemaan ja tähän mennessä olen ainakin pystynyt droneilla nämä 6 poolit deffaamaan, tiedä sitten onko vain niin paskoja vastustajia... Replaa en osaa laittaa, mutta ehkä joku voisi opastaa :D


Käytän masterssis aika samanlaista buildia, vähän tuota kyl muokkaisisin.

15 hatch & scout
15 extractor
14 pool
17 overlord
ect

Kun aloitat extractorin ennen poolia, sulla on tasan 100 kaasua ku poolis valmistuu ja saat speedin ulos nopeammin (Ero 14/14 speediin on noin 40 pelisekunttia). 17 overlordilla saat 6 lingia poolin valmistuessa joka on tarpeeksi puolustamaan perus 14/14 vastaan.

Kannattais varmaan tehdä baneja kans, ettet kuole millekään speed/bane puskulle ja oot muutenkin paljo pelottavampi. Eka 100 kaasua menee speediin, seuraava 50 banenestiin. Ota yks drone pois kaasusta. Speed ja banenest valmistuu suht lähellä toisiaan. Sul on varaa 4 baneen nestin valmistuessa.

Huom. Ite teen vaan yhden queenin noin 24 populaation paikkeilla, jos en tartte spinecrawleria. Jos spine, joskus 28 paikkeilla, overlordin jälkeen. Queeneillä kestää hetken että ne maksaa itsensä takaisin, ja oon muutenkin tekemässä aika agressiivistä ling/bane puskua, joten jätän ne hieman myöhemmäksi.

EDIT. muokattu scout timing
Viimeksi muokannut True päivämäärä 19 Marras 2011, 22:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Random True
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Elo 2010, 15:04

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja juustokalle » 19 Marras 2011, 16:25

True kirjoitti:Käytän masterssis aika samanlaista buildia, vähän tuota kyl muokkaisisin.

15 hatch
15 extractor
14 pool
17 overlord
ect

Kun aloitat extractorin ennen poolia, sulla on tasan 100 kaasua ku poolis valmistuu ja saat speedin ulos nopeammin (Ero 14/14 speediin on noin 40 pelisekunttia). 17 overlordilla saat 6 lingia poolin valmistuessa joka on tarpeeksi puolustamaan perus 14/14 vastaan.

Kannattais varmaan tehdä baneja kans, ettet kuole millekään speed/bane puskulle ja oot muutenkin paljo pelottavampi. Eka 100 kaasua menee speediin, seuraava 50 banenestiin. Ota yks drone pois kaasusta. Speed ja banenest valmistuu suht lähellä toisiaan. Sul on varaa 4 baneen nestin valmistuessa.

Huom. Ite teen vaan yhden queenin noin 24 populaation paikkeilla, jos en tartte spinecrawleria. Jos spine, joskus 28 paikkeilla, overlordin jälkeen. Queeneillä kestää hetken että ne maksaa itsensä takaisin, ja oon muutenkin tekemässä aika agressiivistä ling/bane puskua, joten jätän ne hieman myöhemmäksi.

Itse olen ainakin huomannut että banelingejä ei juurikaan kannata tehdä, pari kertaa vastustaja on tehnyt lähes saman buildin, mutta baneling nestin myös. Pystyn ainakin itse aina rushimaan niin että kaveri ei ehdi hyötyä banelingeistä juuri mitään.
Random juustokalle
 
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:01

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja True » 19 Marras 2011, 17:07

juustokalle kirjoitti:
True kirjoitti:Käytän masterssis aika samanlaista buildia, vähän tuota kyl muokkaisisin.

15 hatch
15 extractor
14 pool
17 overlord
ect

Kun aloitat extractorin ennen poolia, sulla on tasan 100 kaasua ku poolis valmistuu ja saat speedin ulos nopeammin (Ero 14/14 speediin on noin 40 pelisekunttia). 17 overlordilla saat 6 lingia poolin valmistuessa joka on tarpeeksi puolustamaan perus 14/14 vastaan.

Kannattais varmaan tehdä baneja kans, ettet kuole millekään speed/bane puskulle ja oot muutenkin paljo pelottavampi. Eka 100 kaasua menee speediin, seuraava 50 banenestiin. Ota yks drone pois kaasusta. Speed ja banenest valmistuu suht lähellä toisiaan. Sul on varaa 4 baneen nestin valmistuessa.

Huom. Ite teen vaan yhden queenin noin 24 populaation paikkeilla, jos en tartte spinecrawleria. Jos spine, joskus 28 paikkeilla, overlordin jälkeen. Queeneillä kestää hetken että ne maksaa itsensä takaisin, ja oon muutenkin tekemässä aika agressiivistä ling/bane puskua, joten jätän ne hieman myöhemmäksi.

Itse olen ainakin huomannut että banelingejä ei juurikaan kannata tehdä, pari kertaa vastustaja on tehnyt lähes saman buildin, mutta baneling nestin myös. Pystyn ainakin itse aina rushimaan niin että kaveri ei ehdi hyötyä banelingeistä juuri mitään.


No en nyt tiedä kannattaako sun muuttaa tyyliäs jos se toimii sun tasollas, mutta suosittelisin vahvasti banejen tekemistä. Toi sun massling tyyli (varsinkin pool ennen extractoria) on suora häviö 14/14 speedling+bane puskulle ja muutenkin todella heikko jos et saa vastustajaas tapettua tarpeeksi ajoissa jos se tekee bane.
Random True
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Elo 2010, 15:04

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja juustokalle » 19 Marras 2011, 17:56

True kirjoitti:
juustokalle kirjoitti:
True kirjoitti:Käytän masterssis aika samanlaista buildia, vähän tuota kyl muokkaisisin.

15 hatch
15 extractor
14 pool
17 overlord
ect

Kun aloitat extractorin ennen poolia, sulla on tasan 100 kaasua ku poolis valmistuu ja saat speedin ulos nopeammin (Ero 14/14 speediin on noin 40 pelisekunttia). 17 overlordilla saat 6 lingia poolin valmistuessa joka on tarpeeksi puolustamaan perus 14/14 vastaan.

Kannattais varmaan tehdä baneja kans, ettet kuole millekään speed/bane puskulle ja oot muutenkin paljo pelottavampi. Eka 100 kaasua menee speediin, seuraava 50 banenestiin. Ota yks drone pois kaasusta. Speed ja banenest valmistuu suht lähellä toisiaan. Sul on varaa 4 baneen nestin valmistuessa.

Huom. Ite teen vaan yhden queenin noin 24 populaation paikkeilla, jos en tartte spinecrawleria. Jos spine, joskus 28 paikkeilla, overlordin jälkeen. Queeneillä kestää hetken että ne maksaa itsensä takaisin, ja oon muutenkin tekemässä aika agressiivistä ling/bane puskua, joten jätän ne hieman myöhemmäksi.

Itse olen ainakin huomannut että banelingejä ei juurikaan kannata tehdä, pari kertaa vastustaja on tehnyt lähes saman buildin, mutta baneling nestin myös. Pystyn ainakin itse aina rushimaan niin että kaveri ei ehdi hyötyä banelingeistä juuri mitään.


No en nyt tiedä kannattaako sun muuttaa tyyliäs jos se toimii sun tasollas, mutta suosittelisin vahvasti banejen tekemistä. Toi sun massling tyyli (varsinkin pool ennen extractoria) on suora häviö 14/14 speedling+bane puskulle ja muutenkin todella heikko jos et saa vastustajaas tapettua tarpeeksi ajoissa jos se tekee bane.

Itseasiassa äsken juuri hävisin tuollaiselle baneling - ling combolle, mutta ekaa kertaa tuli vasta sellainen vastaan :D
Random juustokalle
 
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:01

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja PuPuh » 19 Marras 2011, 18:20

juustokalle kirjoitti:Itseasiassa äsken juuri hävisin tuollaiselle baneling - ling combolle, mutta ekaa kertaa tuli vasta sellainen vastaan :D

Kannattaa juu laittaa se bane nest ihan vaan varmuuden vuoksi, kun on banelingit niin yleisiä zvzssä. Jos yksikin vastustajan bane osuu kohilleen, niin olisi pelisi suurin piirtein pelattu :D. Kantsii tehä se nest vaikka sitten vaan varmuuden vuoksi, jotta voit puolustaa mahdollista counter attackkia ^^
Kuva
Avatar
Zerg PuPuh
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Maalis 2011, 14:43

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja Core » 19 Marras 2011, 19:58

Moro.

Oon pitemmän aikaa pelaillut colCatZ:in käyttämällä mass sling buildilla ZvZ, eli kaikki krediitit tästä buildista menee hänelle päin.

Buildi:
>9/10 overlord -Tällä ei oikeastaan ole kauheasti väliä, itse tykkään käyttää 9 overlordia.
>14 gas -Mainaa heti kun valmis ja ota kerääjät kokonaan pois kaasusta kun saat 100, tästä saat suoraan poolin valmistuessa aloittaa speedin lingeille.
>14 pool
>15 overlord -Overlordin jälkeen voit laittaa vielä yhden dronen, tai odottaa että pool valmistuu ja laittaa kaksi paria lingejä.
>15/16 queen, Zergling Speed (Metabolic Boost), 1/2 paria lingejä -Jos teit 15 overlordin jälkeen yhden dronen, saat vain yhden parin lingejä tehtyä poolin valmistuessa.
>19 drone
>20 hatchery natural expandille -Lähetä drone naturalia kohti suunnilleen samaan aikaan kun lingisi spawnaavat, ja lähde scouttimaan vihollista lingeillä.
>19 drone/ling -Tee drone jos teit kaksi paria lingejä, tee yksi pari lingejä jos teit aluksi vain yhden parin lingejä. Tee tämän jälkeen yksi pari lingejä lisää, ja aloita toinen queen. HUOM. Kun saat ensimmäisen queenisi valmiiksi, injectaa kertaalleen ja lähde hyökkäämään vihollisen overlordeihin queenilla.
>23/24 overlord -Voit tehdä yhden parin lingejä ennen overlordia jos tuntuu että vihollisella on sinua enemmän lingejä

Tässä vaiheessa voi lähteä joko dronettamaan tai massaamaan lingejä tyystin riippuen scouttimisesta. Useasti jos näet että vihollisen expand ei ole valmis kun tulet scouttaavilla lingeillä sitä katsomaan, on kannattavaa massata lingejä ja pyrkiä hyökkäämään aina kun itsellä on enemmän unitteja. Counterattackit ovat tärkeitä mikäli vihollinen tekee banelingeja. Voit lähteä tästä buildista techaamaan lähes mihin vaan, ja vaihtaa helposti tuotantoasi dronejen ja lingien välillä. HUOM. Buildilla ei drone scoutita.
Zerg Core
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Maalis 2011, 01:34

Re: Zergi Klinikka (Build Orders)

ViestiKirjoittaja True » 19 Marras 2011, 21:18

Core kirjoitti:Moro.

Oon pitemmän aikaa pelaillut colCatZ:in käyttämällä mass sling buildilla ZvZ, eli kaikki krediitit tästä buildista menee hänelle päin.

Buildi:
>9/10 overlord -Tällä ei oikeastaan ole kauheasti väliä, itse tykkään käyttää 9 overlordia.
>14 gas -Mainaa heti kun valmis ja ota kerääjät kokonaan pois kaasusta kun saat 100, tästä saat suoraan poolin valmistuessa aloittaa speedin lingeille.
>14 pool
>15 overlord -Overlordin jälkeen voit laittaa vielä yhden dronen, tai odottaa että pool valmistuu ja laittaa kaksi paria lingejä.
>15/16 queen, Zergling Speed (Metabolic Boost), 1/2 paria lingejä -Jos teit 15 overlordin jälkeen yhden dronen, saat vain yhden parin lingejä tehtyä poolin valmistuessa.
>19 drone
>20 hatchery natural expandille -Lähetä drone naturalia kohti suunnilleen samaan aikaan kun lingisi spawnaavat, ja lähde scouttimaan vihollista lingeillä.
>19 drone/ling -Tee drone jos teit kaksi paria lingejä, tee yksi pari lingejä jos teit aluksi vain yhden parin lingejä. Tee tämän jälkeen yksi pari lingejä lisää, ja aloita toinen queen. HUOM. Kun saat ensimmäisen queenisi valmiiksi, injectaa kertaalleen ja lähde hyökkäämään vihollisen overlordeihin queenilla.
>23/24 overlord -Voit tehdä yhden parin lingejä ennen overlordia jos tuntuu että vihollisella on sinua enemmän lingejä

Tässä vaiheessa voi lähteä joko dronettamaan tai massaamaan lingejä tyystin riippuen scouttimisesta. Useasti jos näet että vihollisen expand ei ole valmis kun tulet scouttaavilla lingeillä sitä katsomaan, on kannattavaa massata lingejä ja pyrkiä hyökkäämään aina kun itsellä on enemmän unitteja. Counterattackit ovat tärkeitä mikäli vihollinen tekee banelingeja. Voit lähteä tästä buildista techaamaan lähes mihin vaan, ja vaihtaa helposti tuotantoasi dronejen ja lingien välillä. HUOM. Buildilla ei drone scoutita.


Unohdit mainita mitä teet kaasudroneilla, pidätkö mainaamas vai vedätkö pois 100 kaasulla? (Oletan että vedät pois 100)

Catz on parempi pelaaja kun minä, mutta omasta mielestäni toi buildi on heikko. 14/14 on yks ZvZ perusbuildeista, mutta se vaatii aggressiivista aloitusta joka käyttää hyödyksi sitä etua, jonka saat kun saat pool, speed ja baneling eka ulos. Jos et käytä tätä etua hyväksesi, on parempi jos vain teet 15 hatchin. Tämä omasta mielestäni tarkoittaa ainoastaan yhtä asiaa, ling/bane aloitusta. En nyt pysty tarkalleen heittämään 14/14 buildin hienouksia, koska en itse tee sitä koskaan, mutta oman kokemukseni mukaan puolustaessa tätä vastaan jos 15 hatch vihu ei tee omia baneja + spineä (tai mokaa edes vähän), hän kuolee.

15 hatch pelaajana jos scouttaan 14/14 ja hän pitää dronet kaasussa, teen 8 lingiä, banelingnestin ja spinen, sitten hitosti lingia täsmälleen tässä järjestyksessä. Spine tappaa banet. Toivo että vastustajasi on idiootti, kuten kaikki ovat kunnes grandmaster, ja lähettävät kaikki banensa yhtenä pallona, jolloin saat ne kaikki tapettua kahdella omalla banellasi.

Jos tiedät vastustajasi menevän 15 hatchin, tapa se näin:

10 pool, 12 overlord (double extractortrick)
Vedä 8 dronee + lingit hyökkimään, tee lingejä kun on varaa.
Random True
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Elo 2010, 15:04

EdellinenSeuraava

Paluu Zerg

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa