Mistä oma APM:si?

Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja Beastrick » 13 Kesä 2011, 13:45

Olen nyt viimeinkin saanut oman APM:ni siihen 200 tuntumaan pelissä, niin aloin miettimään, että mihin muut käyttävät tätä korkee APM:mää. Onko se siis pelkkää spammimistä vai saatko siitä jotakin hyötyä kun katsot jatkuvasti kaikkia paikkoja?

Itelläni lähinnä pelin alussa kun workerit splitattu ja production saatu alkuun, niin aika pitkälti pelkkää spammimista ja APM siellä 500, koska ei ole muutakaan tekemistä. Sitten kun scouttaa ensimmäisen kerran, niin APM putoaa siihen 200 kun oikeasti pitää keskittyä sen alun total spammin jälkeen. Käytän ite tota APM lähinnä seuraamaan jokaista production laitosta eli esim. tank marinessa näen koko ajan jokaisen marinen kehityksen (eikä tarvitse laittaa unitteja jonoon) sekä tankin, niin pystyn hyvin pitämään silmällä, että kaikki toimii unitteja ja päivityksiä myöten (control groupissani kaikki production ja upgrade laitokset sekä armeija ja erikseen specialit) eli ei se itseasiassa pelkkää spammimistä omalta osaltani ole. Jos pitää macrota ja laittaa armyä, niin APM nousenee siihen 300 yläpuolelle ja kun usein itelläni tuppaa olemaan joku special unitti, (ghost, banshee, medivac) joka tarvitsee vähän erityis komennusta muita unitteja enemmän. En ite ole aivan varma onko tuo 300 APM aivan tarpeellinen pelatessa, mutta ite päässyt sellaisiin lukemiin kun macrotaan ja microtaan samalla. Ite ainakin olen hyötynyt siitä roimasti.

Ite pidin noin suurta APM:mää täysin turhana, koska tulin toimeen hyvin 50, mutta kun ite oikeasti alkoi sitä tekemään, niin kyllä siitä on aika paljonkin hyötyä tai kuvittele vaikka itse, jos pystyt seuraamaan jokaista production laitosta lähes saman aikaisesti yhden sijaan.
Kuva
Beastrick
 
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Touko 2011, 18:31

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja trolli » 13 Kesä 2011, 14:20

Beastrick kirjoitti:Olen nyt viimeinkin saanut oman APM:ni siihen 200 tuntumaan pelissä, niin aloin miettimään, että mihin muut käyttävät tätä korkee APM:mää. Onko se siis pelkkää spammimistä vai saatko siitä jotakin hyötyä kun katsot jatkuvasti kaikkia paikkoja?
...
En ite ole aivan varma onko tuo 300 APM aivan tarpeellinen pelatessa, mutta ite päässyt sellaisiin lukemiin kun macrotaan ja microtaan samalla. Ite ainakin olen hyötynyt siitä roimasti.

Ite pidin noin suurta APM:mää täysin turhana, koska tulin toimeen hyvin 50, mutta kun ite oikeasti alkoi sitä tekemään, niin kyllä siitä on aika paljonkin hyötyä tai kuvittele vaikka itse, jos pystyt seuraamaan jokaista production laitosta lähes saman aikaisesti yhden sijaan.


En nyt haluaisi trollata (ehkä minulla on asenne vamma tms.) mutta tietysti vähän mietityttää miksi olet vielä platinum, jos siis tekninen osaaminen hipoo noita lukemia ilman spammiä. Timantissakin pärjää lähes ilman taktiikoita pelkällä hyvällä macrolla.

Anyway.. we all been there ;). Ja nyt kun olet selvästi ymmärtänyt SC2:ssa tarvittavan teknisen osaamisen ja nopeuden perimmäisen tarkoituksen hyvin, senpä takia tulet pelaajana varmaan kehittymään aika huimaa vauhtia, tsemppiä!

Oma apm:ni on enemmän ja vähemmän spammia peliasenteesta riippuen. Average SC2:ssa on about 150.
Kuva

"high templar on temppeliherra unit"
-pararin @ assembly/SETTiStreaM
Random trolli
 
Viestit: 59
Liittynyt: 19 Elo 2010, 11:20

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja Beastrick » 13 Kesä 2011, 14:50

trolli kirjoitti:En nyt haluaisi trollata (ehkä minulla on asenne vamma tms.) mutta tietysti vähän mietityttää miksi olet vielä platinum, jos siis tekninen osaaminen hipoo noita lukemia ilman spammiä. Timantissakin pärjää lähes ilman taktiikoita pelkällä hyvällä macrolla.

Anyway.. we all been there ;). Ja nyt kun olet selvästi ymmärtänyt SC2:ssa tarvittavan teknisen osaamisen ja nopeuden perimmäisen tarkoituksen hyvin, senpä takia tulet pelaajana varmaan kehittymään aika huimaa vauhtia, tsemppiä!

Oma apm:ni on enemmän ja vähemmän spammia peliasenteesta riippuen. Average SC2:ssa on about 150.


Senkus trollailet ja ihan asiallinen kysymys. ;)

No asialla voi olla sen kanssa tekemistä, että pelailen enimmäkseen customeita muiden kanssa, koska niissä jokainen pelaaja ei cheesaa ja ladderissä lähes 90% varmuudella pelaajat cheesaavat toisiaan, (en mastereista tiedä) joka johtaa siihen, että siinä ei mitään opi. Kaikki noi taktiikat on jo hallussa sen verran hyvin, että pitkät pelit ovat ainoa tapa oppia pelaamaan paremmin ja ne valmistavat myös tuleviin turnauksiin. Jos itse olet turnauksia pelaillut, niin kyllä ero ladderiin on huomattava toki turnausen tasosta riippuen.

Kiitos muuten tuostakin tiedosta. En tiennytkään käyttäväni APM:mää oikealla tavalla tai edes noin hyvin.
Kuva
Beastrick
 
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Touko 2011, 18:31

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja Malecious » 13 Kesä 2011, 15:35

Minusta on tyhmää, että ihmiset miettii APM noin paljoo. White ra:lla on aika pienehkö, ja silti voittaa matseja yhtälailla niin kuin muutkin pro pelaajat. APM pitäisi kehittyä sen mukana, kun pelaat ja se mihin sitä käytetään on macro ja micro, jos apm on noinkin korkea saatat haluta esim. dropata aika paljon terranina, kun pystyisit varmana samaan aikaan macroomaan ihan hyvin kun microot droppejas.
Kuva
Proud member of Clan SupR
Avatar
Protoss Malecious
 
Viestit: 457
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 16:04

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja PeZuY » 13 Kesä 2011, 17:24

Pyörii +100 puolella. Itse en ymmärrä tätä APM hössötystä sillä pelissä ei tarvita samallaista APM kun BW:ssä muinoin tarvitsi. Se, että jättää sen turhan APM:n pois pelistä hyödyttää paljon enemmän kuin klikkaa esim. monta kertaa mihin laitan vaikkapa Zerglingin menemään. Mut joo kukin tavallaan:D Onneks pärjään ees joteki high diamondina ja paskoi mastereit vs täl APM:l.
Kuva
Zerg PeZuY
 
Viestit: 51
Liittynyt: 18 Loka 2010, 23:26

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja robsCom » 13 Kesä 2011, 17:25

Beastrick kirjoitti:No asialla voi olla sen kanssa tekemistä, että pelailen enimmäkseen customeita muiden kanssa, koska niissä jokainen pelaaja ei cheesaa ja ladderissä lähes 90% varmuudella pelaajat cheesaavat toisiaan, (en mastereista tiedä) joka johtaa siihen, että siinä ei mitään opi. Kaikki noi taktiikat on jo hallussa sen verran hyvin, että pitkät pelit ovat ainoa tapa oppia pelaamaan paremmin ja ne valmistavat myös tuleviin turnauksiin. Jos itse olet turnauksia pelaillut, niin kyllä ero ladderiin on huomattava toki turnausen tasosta riippuen.

Mites sitten jos turnauksessa tulee cheeseä vastaan? Ihan yhtälailla juustot ja allinit on osa tätä peliä kun pitkät macropelitkin. Vaikka ladder oiski noin täynnä cheeseä kun mitä annat olettaa, ei se pahitteeks oo sillon tällön sitä pelailla että ees pysyy mukana sen hetkisessä muodissa. Hyvä pelaaja sopeutuu tilanteeseen kuin tilanteeseen, enkä uskokkaan että sun tarvis kovin montaa peliä tahkota että pääsisit sinne masteriin ja näkisit ettei se ladderi niin syöpänen mesta oo kun mitä tunnut luulevan.

Kukin tallaa tyylillään tietysti, tärkeintä on nauttia pelistä :)
Zerg robsCom
 
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Loka 2010, 13:41

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja Alter_ego- » 13 Kesä 2011, 23:24

robsCom kirjoitti:
Beastrick kirjoitti:No asialla voi olla sen kanssa tekemistä, että pelailen enimmäkseen customeita muiden kanssa, koska niissä jokainen pelaaja ei cheesaa ja ladderissä lähes 90% varmuudella pelaajat cheesaavat toisiaan, (en mastereista tiedä) joka johtaa siihen, että siinä ei mitään opi. Kaikki noi taktiikat on jo hallussa sen verran hyvin, että pitkät pelit ovat ainoa tapa oppia pelaamaan paremmin ja ne valmistavat myös tuleviin turnauksiin. Jos itse olet turnauksia pelaillut, niin kyllä ero ladderiin on huomattava toki turnausen tasosta riippuen.

Mites sitten jos turnauksessa tulee cheeseä vastaan? Ihan yhtälailla juustot ja allinit on osa tätä peliä kun pitkät macropelitkin. Vaikka ladder oiski noin täynnä cheeseä kun mitä annat olettaa, ei se pahitteeks oo sillon tällön sitä pelailla että ees pysyy mukana sen hetkisessä muodissa. Hyvä pelaaja sopeutuu tilanteeseen kuin tilanteeseen, enkä uskokkaan että sun tarvis kovin montaa peliä tahkota että pääsisit sinne masteriin ja näkisit ettei se ladderi niin syöpänen mesta oo kun mitä tunnut luulevan.

Kukin tallaa tyylillään tietysti, tärkeintä on nauttia pelistä :)


Mulla on laitteistorajoitteinen apm :D eikä nouse 50 yläpuolelle :DDDD
kokeilin pelailla frendin koneel parimatsii ja sellasta 70-80 ilman spammia....
Ei oikeestaa tuu koskaa hävittyy sen takii ettei ehdi macroo, kun tää paska läppäti ei anna periks mikrota... ja silti roikun pronsissa voittaen silver/gold peaajii... Ladder kusee.. Mut joo miks spammata jokainen pelaa just nii nopeest ku ehtii :D
Kuva
I am the underdog
Avatar
Random Alter_ego-
 
Viestit: 190
Liittynyt: 24 Elo 2010, 07:04
Paikkakunta: j-koski

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja PuPuh » 14 Kesä 2011, 00:28

Meikäläisellä pyörii APM tuolla sadan kohdilla kanssa... Mutta ei kannata minun mielestä tota apm juttua miettiä palajolti kun diamondissa ja masterissakin pärjää ilman massiivista apm.
Kuva
Avatar
Zerg PuPuh
 
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Maalis 2011, 14:43

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja tUUTZ » 14 Kesä 2011, 01:31

APM jotai 90 paikkeilla. Kasvanu ihan pelaamalla siitä 10:stä mikä oli kiviliigassa aikoinaan.
Avatar
Terran tUUTZ
 
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 18:28
Paikkakunta: Lpr

Re: Mistä oma APM:si?

ViestiKirjoittaja SolLeks » 15 Kesä 2011, 02:19

eipä tässä pelissä kauhean tärkeä se apm ole. eiköhän sellanen ~70-90 average apm riitä sinne top50 grandmasteriin jos ei ladduhaukkaa tärkeemmäks pelaajaks tähtää.
Terran SolLeks
 
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Syys 2010, 00:37

Seuraava

Paluu Yleinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa