Miten E-Sport muutetaan rahaksi?

Miten E-Sport muutetaan rahaksi?

ViestiKirjoittaja peterra » 26 Joulu 2015, 00:36

Ajattelin tässä joulun kunniaksi kirjoitella taas perinteisen "seinän kirjaimia," kun multa ei sellaista ole pitkään aikaan tänne saatu. Tällä kertaa valitsin pelaamiseen taloudellisen näkökulman, josta sattuneesta syystä fanien keskuudessa keskustellaan aika vähän. Miksi keskustellaan vähän? No tietysti siksi, että faneja nyt ei pääsääntöisesti asiakkaiden ominaisuudessa kiinnosta ihan järisyttävän paljoa se, miten e-sport scenen rahoitus oikeastaan pyörii tai miten heidät on valjastettu osaksi tätä systeemiä heidän tietämättään.

E-Sportilla voi todellakin tehdä rahaa. Tämän todistavat sadat esimerkit, koska mikäli tässä skenessä ei olisi rahaa, ammattilaispelaajilla ei teknisesti ottaen olisi toimintaolosuhteita. Euroopassa on tosin hyvin vaikea puhua ammattilaisuudesta, koska jopa Euroopan mittakaavassa scene on monen pelin kohdalla toistaiseksi aivan liian pieni. Ammattilaisiksi voidaan kutsua ainoastaan pelaajia, jotka saavat jatkuvat tulonsa pelistä. Suomessa ammattilaispelaajia tuon määritelmän puitteissa on todennäköisesti 10-20, Euroopassa ehkä kokonaisuudessaan n. 100. Pelaajille maksetaan viihdyttämisestä, mutta se, joka jää yleensä käsittelemättä on, että kuka oikeastaan maksaa ja kenelle.

E-Sport sceneä Euroopan tasolla ei ainakaan vielä voida pitää sellaisena bisneksenä, joka tuottaisi ihan hirvittäviä kasoja voittoja organisaatioille. Koko skene on oikeastaan riippuvainen sponsorituloista ja käyttäjien maksamat pienet pääsymaksut joihinkin harvoihin turnauksiin muodostavat ehkä promillen kaikesta siitä rahasta, jonka skene tarvitsee pyöriäkseen. Kuka oikeastaan pyörittää skeneä ja ketä varten? Mikä on tuote, jota myydään ja kenelle? Yritän tässä tekstistä vastata lyhyesti näihin kysymyksiin.

Ensinnäkin yleinen virhe E-Sportissa on, että monet sidosryhmät eli tässä tapauksessa fanit luulevat, että tuote on se sama, jota pelataan. Hirveän monta vuotta itsekin luulin, että tässähän myydään faneille viihdettä ja tuo peliviihde on se myytävä tuote. Sitä se onkin, osaltaan, mutta teknisesti ottaen E-Sportissa ei myydä faneille yhdään mitään. Oikeastaan jokainen e-sport organisaatio myy asiakasvirtaa yrityksille, joiden tuotteet saattavat kiinnostaa tätä ihmismassaa, joka puuhastelee pelien parissa. E-Sportin näkökulmasta myytävä tuote ei itse asiassa ole yksikään tietty peli, jota ihmiset sattuvat pelaamaan vaan se mitä oikeasti yritetään myydä on asiakasvirta.

Esimerkiksi voidaan ottaa Euroopassa vaikuttava ESL. Kaikella rakkaudella ESL:ää kohtaan, mutta tämä "e-sport organisaatio" ei oikeastaan ole lainkaan pelaajaorientoitunut organisaatio. No miksi ESL sitten menestyy, vaikka eri pelaajien pelaajat ovat pääosin tyytymättömiä sen palveluihin? No siksi, että heillä ei ole minkäänlaista kilpailua. ESL kontrolloi todennäköisesti yhden sivuston (ESL.eu) kautta erittäin suurta osaa koko Euroopan amatööripelaajien pelaamisesta. Heidän asiakasvirtansa on ihan valtava, joten heidän on erittäin helppo näyttää eurooppalaisille sponsoreilleen, että katsokaapas, meillä käy joka päivä tämän verran jengiä meidän sivuilla. Todennäköisesti he myös segmentoivat omat sivustojen kävijät melkoisen tarkasti ja tämän jälkeen lähestyvät sellaisia yrityksiä, joilla on mielekkäitä tuotteita tälle faniporukalle ja hupsista rahaa alkaa virrata sisään.

ESL:n sivustoa voidaan näin "puoliammattilaisen" termein kutsua jakelukanavaksi. Heillä on erittäin kattava jakelukanava, joka on repinyt alleen lähes koko Euroopan ja kaikki mahdolliset pelit, joilla on edes pieni oma skene, joka omistaa jonkinlaisen pelaajapohjan. Pelkästään tuota kävijämäärää vilauttamalla on helppo osoittaa lähes mille tahansa sponsorille Euroopassa, että tsiigaas nyt tosta, että meillä käy tämän verran 15-20-vuotiaita nörttejä päivässä vierailemassa. Oliskos teillä jotain kivoja tuotteita, jotka haluaisitte tälle lössille myydä? Tämä malli on ihan äärimmäisen yksinkertainen ja on täysin käsittämätöntä, että ESL voi koko Euroopan alueella operoida täysin yksinään tällä hiekkalaatikolla.

Jokainen fani myös todennäköisesti tietää, että ESL ei ihan hirveästi jaksaa faniensa eteen vaivaa nähdä ja koko systeemin kehitys on hidasta kuin nälkävuosi. Kateus pois, heillä on loistava bisnes Euroopassa, jota ei edes tarvitse kehittää, koska yhtään oikeaa kilpailua ei ole. Suurin kilpailija ESL:lle on nähdäkseni twitch.tv, joka todennäköisesti alkaa nykymaailmassa jo saavuttaa enemmän katsojia kuin ESL. Näiden kahden välillä on kuitenkin merkittävä ero, sillä ESL elää puhtaasti E-Sportista, mutta twitch käsittääkseni melkoisen laajasti monesta muustakin.

No mikä tässä nyt on sitten ongelmana? No se, että koko kilpailu alalla on aivan liian nuori ja pienissä saappaissa. ESL:n haastaminen edes keskinkertaisella jakelukanavalla, pienellä panostuksella ja pelaajaorientaatiolla on itse asiassa niin helppoa, että on ylipäätään ihme, että mitään kilpailua ei ole koko Eurooppaan ilmaantunut. Suurin este tällä hetkellä on se, että varsinaisilla isoilla toimijoilla ei oikeastaan ole vielä ymmärrystä, että miten tämä järkyttävän kokoinen ja kasvava e-sport scene lopulta sijoittuu suhteessa perinteisiin kanaviin. Jossakin vaiheessa myös perinteisemmät jakelukanavat tulevat kiinnostumaan tuosta ESL:n markkinasiivusta, mutta tähän mennessä on ollut yllätys, että kukaan ei heitä varsinaisesti ole pystynyt haastamaan.

Monet ESL:ää pienemmän toimijat ovat tehneet sen virheen, että he ovat rajoittaneet oman jakelukanavansa yhteen peliin ja yhteen peliyhteisöön. Tällaisia pieniä toimijoita on ympäri Euroopan, jotka yrittävät esim. yhdessä pelissä (Starcraft 2) yksittäisten turnauksien ja formaatien voimin haastaa isoja toimijoita. Nämä ovat kuitenkin kokonsa puolesta aivan liian pieniä tuottamaan edes alustavaa päänvaivaa ESL:lle, koska ESL:llä on yli kymmenen peliä, jonka faneja se pyrkii haalimaan itselleen.

Jotta ESL:n voisi aidosti haastaa pitäisi:
-luoda jakelukanava, joka pystyy kilpailemaan mahdollisimman monen e-sport scenen seuraajan ajasta mahdollisimman laajalla pelimäärällä
-tarjoamaan pelaajalähtöisempiä turnauksia ja organisointia kuin ESL (tässä kohtaa ESL:n voittaisi vaikka naapurin koira, koska he pääsääntöisesti teettävän kaiken työnsä vapaaehtoisilla ilmaiseksi, jotka suuressa rakkaudessaan jotain peliä kohtaan ovat valmiita tuottamaan rahaa ESL:lle ilmaiseksi tekemällä heidän tuotteensa paremmaksi)
-yhdistää mahdollisimman monta pienempää toimijaa haastamaan yhden ison toiminta kollektiivisesti
-tekemällä riittävän tarkan käyttäjäseurannan ja kulkuseurannan jakelukanavalle, jotta voisi osoittaa riittävän tarkasti mahdollisimman monelle mahdolliselle sponsorille, että omistaa vähintään yhtä suuren asiakasvirta-potentiaalin kuin ESL

Loppujen lopuksi E-Sportissa on erittäin paljon merkittäviä aitoja mahdollisuuksia viedä pelejä myös taloudellisesti eteenpäin ja tehdä pelaamisesta oikea ammatti. Pelejä on niin monia, että kehittäjien ammattitaitoa (eli pelaajien ammattitaitoa) tarvittaisiin kipeästi. Odotan mielenkiinnolla, koska Euroopassa ilmaantuu ensimmäinen varteenotettava kilpailija ESL:lle, koska on pieni yllätys, että kaikki yhden maanosan rahat jaksavat edelleen virrata yhden heikon toimijan taskuun.

Summa summarum:
E-Sportilla voi tehdä rahaa, jos osaa luoda jakelukanavan, markkinoida sitä ja tehdä siitä niin kattavan, että asiakasvirta kiinnostaa yrityksiä. Pelaajistossa on kaikki voima toteuttaa tämä ja esim. Suomessa on aivan riittävästi osaamista nettisivujen tekemisessä, jotta tällaisen jakelukanavan luominen on mahdollista. Kysymys vain kuuluu, miksei kukaan näitä taitoja omaava ole vieläkään alkanut käyttää taitojaan? :)
Zerg peterra
 
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 18:34

Re: Miten E-Sport muutetaan rahaksi?

ViestiKirjoittaja taztaztaz » 26 Joulu 2015, 06:43

Ihan mukava teksti.
Aika keskittynyt ESL:ään.
Vähän on eroavia mielipiteitä.

peterra kirjoitti:Esimerkiksi voidaan ottaa Euroopassa vaikuttava ESL. Kaikella rakkaudella ESL:ää kohtaan, mutta tämä "e-sport organisaatio" ei oikeastaan ole lainkaan pelaajaorientoitunut organisaatio. No miksi ESL sitten menestyy, vaikka eri pelaajien pelaajat ovat pääosin tyytymättömiä sen palveluihin? No siksi, että heillä ei ole minkäänlaista kilpailua. ESL kontrolloi todennäköisesti yhden sivuston (ESL.eu) kautta erittäin suurta osaa koko Euroopan amatööripelaajien pelaamisesta.


No olihan kilpailua ollut tuossa vuosien varrella vaikka kuinka, niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassa. Ei tosin niin paljon enää, mutta siihen on omat syynsä.
ESL kuitenkin oli aikavälillä 2006-2011 muita selvästi parempi ja samaan aikaan tapahtuneen "E-sport räjähdyksen" siivillä vakiinnutti paikkansa suurimpien e-sport liigojen joukossa.
TWL, CB, ja muut lähinnä Euroopassa toimineet keskikokoiset liigat kuolivat hitaasti pois ja ESEA ja CEVO jäivät sinnittelemään.
Nykyään ainut uusi todellinen "haastaja" lienee FaceIT joka erottuu varsinkin CS:GO yhteisössä parempien pelipalvelimiensa ansiosta. Mikäli suosio kasvaa saattaa kohtalo olla kuitenkin sama kuin ESEA:lla, sillä MTG:llä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi tappaakseen kaiken kilpailun.

peterra kirjoitti:Jotta ESL:n voisi aidosti haastaa pitäisi:
-luoda jakelukanava, joka pystyy kilpailemaan mahdollisimman monen e-sport scenen seuraajan ajasta mahdollisimman laajalla pelimäärällä


Yksi ESL:än vahvuuksista piilee juuri laajassa pelimäärässä ja useissa yhteisöissä, miksi alkaa haastamaan tätä ?
Suurimpien pelien kuten LoL, Dota2 ,CS:GO, Heartstone, yhteisöt pitävät sisällään massiivisia pelaajamääriä verrattuna muiden pelien yhteisöihin.
Miksi luoda sisältöä muille kuin esimerkiksi yllä mainituille yhteisöille joista varmasti saataisiin suurin taloudellinen hyöty.
ESL:än aitoon haastamiseen riittäisi jo kun kolmasosa pelaajista suurimmista peliyhteisöistä vaihtaisi johonkin muualle. ESL:än tuho taas vaatisi joltain muulta mahdollisimman laajan pelimäärän.

peterra kirjoitti:-yhdistää mahdollisimman monta pienempää toimijaa haastamaan yhden ison toiminta kollektiivisesti


Tälläisessa tilanteessa MTG ostaa suhtellisen nopeasti 2-3 toimijaa 5:stä ja kilpailu jää sitten siihen. Mikäli siinä jotain uhkaa siis oikesasti nähtäisiin.
Kuva
Avatar
Protoss taztaztaz
 
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Huhti 2012, 20:29

Re: Miten E-Sport muutetaan rahaksi?

ViestiKirjoittaja peterra » 27 Joulu 2015, 00:04

Ei kai kenenkään suoranaisesti tarvitse ketään haastaa yhtään missään. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemminkin, kuinka laajasti Euroopassa virtaavat rahavirrat E-sportin parissa liikkuvat. Sen tiedän, että Yhdysvalloissa ja Aasiassa ESL:llä on ihan merkittävää kilpailua, mutta Euroopassa pitäisin kyllä asemaa lähes monopolin arvoisena.

Toisaalta on myös vaikea sanoa, että kuinka paljon nämä kaikki kilpailevat samoista rahavirroista ja missä määrin esim. pelien tekijät vaativat tästä liikkuvasta rahasummasta osansa. Blizzardi ainakin on viime vuodet aika vahvasti panostanut siihen, että rahasummista jäisi automaattisesti osa Blizzardille nimenomaan järjestäjien puolelta.

ESL:n nostin esimerkiksi sen takia, että mitä tulee esim. Starcraft 2:n tähän ns. alempaan casual tasoon niin nähdäkseni täällä ei oikeastaan suurempaa kilpailua ole. Ei ollut tarkoitus suhtautua ESL:n mitenkään yltiöpäisen negatiivisesti, mutta nähdäkseni näiden kasuaalien huomion siirtäminen toisaalle palvelisi E-Sporttia enemmän.

ESL ei esim. Starcraft 2:ssa ole juuri viime vuosina osoittanut mitään halua viedä turnaustoimintaa tai casualtoimintaa eteenpäin. Se, miksi näin on, epäilen, että syy on nimenomaan varteenotettavan kilpailun puute, koska asiakkailla ei oikeastaan tällä tasolla ole turhan paljon valinnan varaa. Uusi kilpailu alueella (jakelukanavassa) todennäköisesti nostaisi myös ESL:n tasoa, koska "pertti peruspelaaja" on se, jota yritykset lopulta yrittävät saavuttaa. Esim. ESL:ssä casuaaleilla ei ole mitään suoranaista roolia, koska heidän keskinäiset turnauksensa ja e-**niksen mittailut eivät suoranaisesti isoa maailmaa tai muita casuaaleja juuri kiinnosta. Yrityksiä nämä casuaalit sen sijaan kiinnostavat asiakkaina paljon enemmän ja juuri sen takia ESL ylipäätään pitää ns. vapaata kilpailua yllä omissa jakelukanavissaan.

Tämän haastaminen ei ole kenellekään pakollista saati harvoilla siihen on oikeasti rohkeutta, mutta lähtökohtaisesti jos ja kun joku haluaa viedä e-sporttia eteenpäin ja päästä noihin samoihin kanaviin käsiksi, jossa sitä rahaa liikkuu ja muuttaa toimintaa kohti puoliammattilaisuutta, se oikeastaan vaatii, että joku lähtee siellä ns. casuaalien tasossa tekemään niin laadukasta kilpailevaa työtä ESL:ää vastaan, että molemmille syntyy aito intressi kilpailla samoista asiakkaista.

E-Sportilla siis on potentiaalia todellakin päästä kiinni rahoihin, mutta kuka niihin rahavirtoihin lopulta pääsee käsiksi, se jää vielä toistaiseksi mysteeriksi. Euroopassa näen ESL:n merkityksen nimenomaan casual tasolla, jossa myös suurin osa pelaajista on, melkoisen merkittäväksi ja aitoa kilpailua on kovin vähän. Se, kuinka suuri prosentti yksittäisistä kuluttajista kuluttaa vaihtoehtoisia tuotteita ja missä määrin, se on vaikeampi määritellä.

Eurooppalaiset todennäköisesti liikkuvat yhä enemmän amerikan verkoissa, jotka voivat tuota ESL:ää kyllä haastaa. Euroopan tasolla E-sport tosin kokonaisuudessaan näyttää jonkin verran laahaavan Yhdysvaltojen perässä.
Zerg peterra
 
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 18:34


Paluu Yleinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron