ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Plastice » 09 Tammi 2011, 21:10

~2500 Diamondi :zerg: täällä pohtii universumin mysteereitä, joista nyt päällimmäisenä mielessä buildit terrania vastaan. Lukuisia midgame buildeja läpikäyneenä olen havainnut vain yhden kannattavaksi, Muta blingin. Makaraxin ohella yleisin terraneiden aloitus on loputtomasti counterointimahdollisuuksia tarjoava 1-1-1, tuttavallisemmin Destiny Cloud Fist.

Moni aloittaa roacheilla, mutta omalla skill levelilläni ainakin terranit roach techin skannattuaan techaavat saman tien Bansheen. Tulos: terranilla täydellinen map controlli, ja jos yrität puskea roacheilla aikaisin, nakertavat bansheet ne hitaasti, mutta varmasti. 1-1-1 buildin vuoksi terranit saavat myös kohtuullisen nopeasti siegejä, mikä counteroi roachien lisäksi myös hydrat tehokkaasti stimmattujen marineiden ja maraudereiden kera.

Lähtökohtaisesti lähden terrania vastaan aina techaamaan kohti muta blingiä, koska sille ei ole mitään äärimmäistä counteria ja map control on taattu. Alkuharassit helioneilla saa kuriin yhdellä tai kahdella hyvällä spinecrawlerilla ja queenilla voi tukkia rampin. Ensimmäisten mutaliskien jälkeen Bansheista tai viikingeistä ei käytännössä tarvitse murehtia, mutta ainakin kolme queenia kannattaa olla ennen mutaliskien tuloa. Sitten voi melko vapaasti ottaa kolmannen ja neljännenkin basen, sillä mutat ja lingit pääsevät todella nopeasti tuhoamaan mahdolliset expo snipe -yritykset. Mutaharassilla saa myös terranin helposti pidettyä peloissaan baseensa jämähtäneenä, vaikka tällä olisikin hetkellinen armeijaylivoima. Tästä on sitten helppo jatkaa haluamaansa buildiin. Toisinaan terranit panostavat paljon blueflamehellioneihin, jolloin roachit kannattaa ottaa aikaisin mukaan.

Tämä on toimiva buildi, mutta onko se ainoa "varmasti" toimiva vaihtoehto? Pidemmän päälle on tylsää tehdä aina samaa settiä.

Tällä hetkellä zergit tuntuvat olevan terraneille melko helppoja. Kaverini ja lähes jokainen terrani joiden kanssa olen ladderissa jutellut sanoo tvz:n olevan helpoin mu, osa sanoo voittavansa 80% peleistä.
Zerg Plastice
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2010, 13:59

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Murmel » 09 Tammi 2011, 22:36

Itsekkin n. 2500 diamondina oon tätä samaa miettiny. Niin päätin tuossa viikko sitten kokeilla kaikkee randomii ja aika huonolla menestyksellä. Ainaki jotai mass infestorii ja roach nydys peliä sun muuta :D

Miun pelityyli on aika fiilispohjanen ja usein teen aina jotai vähä erilailla, mutta kuitenki yks vähän erilainen alotus tuli nyt mieleen mitä on tullu käytettyy. Eli alkupelin selvii just täl speedling + bling + roachilla ja sit kun saa Lairin ni tekee Infestation pitin sekä Spiren. Ja siis tässävaiheessa voi sit scoutata vähä mitä se terrani puuhaa ja päättää mitä tekee. En siis välttämättä tee spirellä mitään, mutta jos terran alkaa tekee paljo droppeja tai bansheeta ni saan sit air contollin.

Sit voi esim. ottaa 3 basen ja pitäs toivottavasti olla melko turvassa roach + bling + infestoreil ja seuraavaks voi techata (nopeestikkin) Hiveen ( varsinki jos terrani vetää jotai mech pelii tankeilla jne.), upgradeta Greater Spiren ja samal tehä vähä corrupotrii, jotka auttaa myös medivacii vastaa.

Ei nyt loppupeleissä kauheesti poikkee normaali alotuksesta, mutta jos siitä jotai inspiraatioo sais. :D Jotain kannattaa jättää pois tai vähä muokata, kun ei kaikkeen kuitenkaa oo varaa. Ja ei siis ollu mikää kovi tarkka plääni tässä, kun vähän elää aina. Mutta pointti oli se, et kun tekee Spiren ni terrani yleensä reagoi siihen tekemällä turretit ja thorit jokatapauksessa.
Zerg Murmel
 
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Syys 2010, 17:34
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Plastice » 09 Tammi 2011, 23:11

Jep, aina silloin tällöin oikein laitan spiren tyrkylle ja harassaan muutamalla mutalla, että terrani tekis useamman thorin. Siinä vaiheessa on hyvä vaihtaa roacheihin ja infestoreihin + mind controlliin. Parhaimmillaan todella helppo voitto :)

Toi infestation pit + spire on kyllä hyvä, mutta siinä on vaarallisen paljon aikaa, kun pitää oottaa että infestorit saa energiaa ja muutenkin aika kaasuraskas buildi. Muta on kyllä jotenkin niin pakollinen jos vihollisella on bansheeta tai tekee droppeja, aina ei oo infestoreilla energiaa heittää fungal + infested terrania.. Mut vois sitä jotain kusetus-spireä taas yrittää ladderissa :D
Zerg Plastice
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2010, 13:59

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Sotamursu » 10 Tammi 2011, 00:36

Itse olen ainaki sitä mieltä, että Z vastaan on helpointa pelata, jos Z ei tee mutia. Pahimmillaan muta harassi on erittäin ärsyttävää, varsinkin kun niitä on yli 15 jolloin turretit tippuvat sekunnissa. Hyökkääminenkin on hankalaa, sillä mutaliskit ehtivät tehdä tuhoa basessasi ja silti ehtivät taisteluun.

Jos Z ei tee mutia, voit droppailla ja leikkiä bansheellä niin paljon kuin huvittaa. Häviän usein TvZ, jos en saa kunnon harassia aikaan, ellei Z suikkaa omaa armeijaansa ainakin kerran. Yleensä Z joita vastaan pelaan tapattavat mutaliskonsa ennen late gamea, jonka jälkeen he siirtyvät ultraliskeihin/broodlordeihin. Periaatteessa roach/ling voi myös toimia, jos saat tankit kiinni huonossa tilanteessa, mutta T:n harassaaminen ilman mutia on aikalailla mahdotonta.

Z osa TvZ:ssa tuntuu tältä omasta näkökulmastani:
1. Selviä mutaliskeihin asti
2. Harassaa ja ota expoja
3. Voita lategame

Mitä tylsyyteen tulee, niin ei se TvZ mitään älyttömän mielenkiintoista ole terranillakaan. Aikalailla tank marinea ja muutama satunnainen thori seassa. Voihan sitä myöhemmin aina lisätä nydusta, burrowia ja droppeja, jos haluaa kokeilla jotain erikoisempaa.
Terran Sotamursu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Touko 2010, 10:27

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja SiaBBo » 10 Tammi 2011, 17:31

SC2:n zvt on tällä hetkellä kyllä hieman kusinen. Mielestäni matchuppi on kuitenkin zergille (pelaan siis itse randomilla diamondissa bointseissa ~2800. 1-1-1 buildi oli hyvä silloin kuukausi sitten, mutta nytten Terranin kyllä pitää jo tietää valmiiksi mitä tekee. Terranin on järkyttävän vaikea yrittää voita muta/ling/bling. Mechin zerggi raeppaa mass Roachilla. Muutenkaan mechiä on vaikea tehdä, kun vaatii niin järkyttävästi resursseja. Zergin pitää tehdä vain 200/200 baneling/muta/ling ja laittaa banelingit Marineihin ja voitto on selvä. Mutaliskit pitää Terranin kokoajan kiireisenä, jolloin Terranin on pakko kämpittää basessaan.
Random SiaBBo
 
Viestit: 124
Liittynyt: 13 Syys 2010, 21:21

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Tare » 11 Tammi 2011, 15:06

Itellä myös suuria vaikeuksia terranilla zergiä vastaan.

Tässä threadissa ei vielä olla puhuttu ihan alkupelistä. Nykyäänhän 14 hatch on aika riskaabelia ja zergin on tehtävä kaasu ja ling speed aika nopeasti. Ainakin itse aina yritän / käyn hajottamassa fast expon marine scv rushilla. Zerg joutuu käyttämään paljon resursseja, jos aikoo saada puolustettua.

Niin takaisin aiheeseen. Nopee zergling speed -> map control. Muta -> map control. Creep spread -> map control. Pointti lienee jo selvillä. Terranin unitit on vahvoja, mutta hyvät zergit käyttävät map controllia ja terran ei oikein pääse omasta basestaan pois. Kolmannen basen ottaminen ja turvaaminen on vaikea osa. Sitten kun sen sattuu saamaan, tulee jo 200/200 örvelöarmeija ja tuhoaa kaiken. Ja mitä jäljelle jää tulee vielä 100 lingiä siivoamaan puolen minuutin päästä.

Terranin pitäisi kai jotennin saada sitä map controllia haastettua, mutta itsellä ei micromacro oikein tahdo riittää. TreeniäTreeniä...
Terran Tare
 
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Elo 2010, 08:48

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Plastice » 11 Tammi 2011, 18:21

Alkupelissä tosiaan ei uskalla 14 hatchia tehdä kuin kaikkein suurimman välimatkan omaavissa kentissä, 2 raxin alotus on todella paha. Metalopoliksen Cross-positiot ovat kohtuu pieniriskisiä. Delta Quadrantissa on aivan järkyttävän lyhyt välimatka jos spawnataan vierekkäin. Hävisin juuri pelin ko. kentässä, kun terran teki aikaisen wall-inin ja patroloi 5 marinen kanssa kaikkia overlordin uhrausyrityksiä. Täysi pimento siis, ja siinä on vaikea päättää, tekeekö droneja vai lingejä vai techiä vai mitä. Noh, 9 minuutin kohdalla tuleekin valtava MM-pallo stimin kanssa ja pesee kaiken. Toisen kerran sama ilmiö kävi Steppes of Warissa, mutta basesta pöllähtikin 4 thoria ja lauma scv:itä + helioneita. Täysin sokkona ei siis kannata Muta-blingiin mennä.

Kaiken kaikkiaan näyttää tyypit olevan yhtä mieltä siitä, että speedling muta baneling on kaikkein paras avaus. Sillä siis mennään jatkossakin
Zerg Plastice
 
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Loka 2010, 13:59

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja Sucer » 26 Tammi 2011, 13:10

Tuntuu siltä et Zergillä on tosi vähän vaihtoehtoja verrattuna esim Terraniin. Terru voi tehä tosi monipuolisesti eri buildejä ja Zerg käytännössä joutuu tekemään saman jutun joka kerta.

Ite oon huomannu et TvZ alussa kannattaa lähes aina tehä pari ylimäärästä queeniä. Niillä pystyy counttimaan niin aikaset banshee harassit ku blueflame hellionit. Jos ei saa mitää scoutti-infoa ni suosittelen et massaa siihen 8min kohalle roachia jäätävät määrät, koska mikäli terru on yhel basel ni sielt tulee just joku marinemarapallero tai thorhellion push. Sit vaa lingiä kehiin roachin perään. Jos terru onki expaamas ni niil roacheil voi pushata sen baseen ja saada mukavast damagee aikaseks.
Random Sucer
 
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2011, 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja nimbu » 29 Tammi 2011, 22:53

mm, sanon mieki tähän jotain :)

oikeat joukkovalinnat on a ja o. esim.

vihollinen tekee 4/10 marine, 3/10 thor, 3/10 marouber.
Mitä sinä teet? itse tekisin 2/10, baneling 6/10, roash 2/10.

scouttaa, että tiedät mitä teet. hyvä kikka on heittää balingit burrowilla mineraalien lähelle. tajuat kai? ^^ svt:t pamahtaa, kun tulee paikalle.
Terran nimbu
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Tammi 2011, 19:25

Re: ZvT - vain yksi tapa aloittaa?

ViestiKirjoittaja maex » 02 Marras 2011, 16:06

Ling/Bling infestor on tullut tutuksi QxGDestiny:n käytössä, joka vaikuttaa toimivan loistavasti. Destinyä vastaan osataan pelata tällä buildilla(koska jokainen metagamee hänet tjmv.), mutta diamondissa luulisi pärjäävän. Infestor on hieman huonompi droppeja vastaan, mutta parempi containin rikkomiseen(infested terranit ottavat suuren osan dmg:sta).

Myös jos terran menee mech buildiin, roachit toimivat. Mutta marine-tank comboa on vaikea rikkoa millään muulla kuin lingoilla. En nyt täysin diamond tasoa ole(top plat), mutta kumminkin ilman linkoja pelaaminen on aika vitun raskasta. Paremminkin lingot tuovat nopeutta peliin ja countter attack mahdollisuuksia. Banelingit ovat vapaa-ehtoisia tosin.

Mutta jos välttämättä haluat toisenlaisia buildeja, Fruitdealer käyttää roach zergling ja baneling droppeja aika paljon, vaatii vain liikaa APM minun käytettäväksi, seth käyttää 3-3 only zergling ja jossain vaiheessa ultrat peliin.

Ja jos näen bansheen tulevan (oletan että scouttaat overlordillasi sen), yleensä terranin pystyy tappamaan baneling bustilla, ja rankaisemaan liian raskaasta techimisestä, mutta ei toimi kaikki vastaan. 1-1-1 buildi tosiaan on vittumainen, mutta mapcontrollin avulla estän containin, joten suurimmilta ongelmilta tulee vältyttyä.
Zerg maex
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2011, 16:58

Seuraava

Paluu Zerg

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron