Mielipiteitä LotV-julkaisusta

Valvoja: Uutistenkirjoittajat

Mielipiteitä LotV-julkaisusta

ViestiKirjoittaja azhrak » 17 Marras 2014, 00:42

Kuva
StarCraft II:n viimeinen lisäosa Legacy of the Void julkaistiin viime viikonloppuna 7-8. marraskuuta Blizzcon-tapahtumassa. Moninpelin uudistuksia esiteltiin videoilla ja tapahtuman paneelikeskusteluissa. Hieman myöhemmin maanantaina 11. marraskuuta Blizzard julkaisi vielä kootusti blogissaan moninpelin muutokset ja niiden perustelut. Mitä mieltä pelaajat ovat lisäosaan nyt julkaistuista uudistuksista? Starcraft2.fi tiedusteli mielipiteitä Suomen huippupelaajilta ja julkaisee kyselyn kaikkien vastattavaksi.

Blizzardin uusi suunta moninpelille
Blizzardin tavoitteet StarCraft II:n moninpeliä varten tulevassa Legacy of the Void -lisäosassa ovat:
  • Lisätään toimintaa
  • Lisätään härnäysmahdollisuuksia
  • Kannustetaan pelaajia hyökkäämään
  • Tasapainotetaan micro-mahdollisuudet taistelun kummallekin osapuolelle
  • Lisätään mircron merkitystä taistelussa
  • Palkitaan armeijan pilkkomisesta ja rangaistaan yhdessä pallossa pysymisestä
  • Parannetaan huonosti suunniteltuja yksikköjä ja kykyjä
Blizzardin tavoitteissa tulee selkeästi esiin halu lisätä microa ja sen merkitystä. Blizzard haluaa muuttaa armeijoiden kohtaamisen entistä vähemmän ennalta-arvattavaksi ja enemmän pelaajien taktisista pelitaidoista riippuvaiseksi eikä niinkään armeijoiden koostumuksesta ja koosta riippuvaiseksi.

Toinen suuri teema on luppoajan poistaminen peleistä. Tavoitteena on luoda pelaajille mahdollisuuksia hyökätä milloin vain. Uusien härnäysmahdollisuuksien lisäämisellä ja yksittäisten tukikohtien mineraalimäärien vähentämisellä pyritään minimoimaan passiivista pelaamista ja palkitsemaan hyökkäystä. Muutos käy käsi kädessä micron lisäämisen kanssa, sillä jatkuva vastustajan härnääminen ja ekonomian rakentaminen omassa tukikohdassa yhtä aikaa vaatii paljon microa.

Suomen huiput vastasivat mielipidekyselyyn
Alla mielipidekyselyn vastaukset eräiltä Suomen tämän hetken parhaimmilta pelaajilta. Yleisesti ottaen Legacy of the Void -muutoksiin oltiin tyytyväisiä, mutta kaikkien rotujen muutosten kohdalla oli vastauksissa hajontaa. Esimerkiksi Terranin uudet yksiköt Cyclone ja Herc eivät tehneet hyvää vaikutusta vastaajiin. Samoin Zergin muutokset Nydus Wormiin ja Swarm Hostiin koettiin enimmäkseen negatiivisina. Yksimielisiä ja täysin positiivisia oltiin ainoastaan uusista moninpelin ominaisuuksista kuten automaattisista Battle.net-turnauksista.

1. Yleiset moninpelin muutokset
Hyvä /
Huono %
Kuva
Serral
Kuva
elfi
Kuva
Fuzer
Kuva
miNkie
Kuva
ZhuGe
Kuva
PuPu
Kuva
Welmu
Kuva
Jagelius
Kuva
SolLeks
Automaattiset turnaukset
100/0 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Archon mode
100/0 Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva -
Allied commanders
100/0 - Kuva Kuva - - Kuva Kuva Kuva -

2. :terran: Terranin muutokset
Hyvä /
Huono %
Kuva
Serral
Kuva
elfi
Kuva
Fuzer
Kuva
miNkie
Kuva
ZhuGe
Kuva
PuPu
Kuva
Welmu
Kuva
Jagelius
Kuva
SolLeks
Cyclone
35/65 Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Herc
45/55 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Tankki
60/40 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva
Thor
70/30 Kuva - Kuva Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva
Banshee
55/45 Kuva Kuva Kuva - Kuva - Kuva Kuva Kuva
Battle Cruiser
85/15 - Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva
Kokonaisuus
65/35 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva Kuva Kuva

3. :protoss: Protossin muutokset
Hyvä /
Huono %
Kuva
Serral
Kuva
elfi
Kuva
Fuzer
Kuva
miNkie
Kuva
ZhuGe
Kuva
PuPu
Kuva
Welmu
Kuva
Jagelius
Kuva
SolLeks
Disruptor
50/50- - Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva Kuva
Immortal
100/0 Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva
Warp Prism
55/45 Kuva - Kuva Kuva Kuva - Kuva Kuva Kuva
Tempest
65/35 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - - Kuva -
Carrier
85/15 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva -
Nexus
100/0 - - Kuva - Kuva Kuva Kuva - Kuva
Warp-in
75/25 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva Kuva
Oracle
80/20 - - Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - -
Kokonaisuus
100/0 Kuva - - Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva

4. :zerg: Zergin muutokset
Hyvä /
Huono %
Kuva
Serral
Kuva
elfi
Kuva
Fuzer
Kuva
miNkie
Kuva
ZhuGe
Kuva
PuPu
Kuva
Welmu
Kuva
Jagelius
Kuva
SolLeks
Lurker
85/15 Kuva - Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva -
Ravager
85/15 Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva
Nydus Worm
45/55Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Swarm Host
35/65Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - - Kuva
Corruptor
60/40 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva
Infestor
100/0 - - Kuva - Kuva - Kuva Kuva Kuva
Kokonaisuus
70/30 Kuva Kuva - Kuva Kuva Kuva Kuva - Kuva

5. Yleinen mielipide
Hyvä /
Huono %
Kuva
Serral
Kuva
elfi
Kuva
Fuzer
Kuva
miNkie
Kuva
ZhuGe
Kuva
PuPu
Kuva
Welmu
Kuva
Jagelius
Kuva
SolLeks
Kokonaisuus
85/15 Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Negatiivisimmin kyselyyn vastannut Samuli "elfi" Sihvonen perusteli mielipidettään toteamalla, että muutoksia on liian paljon ja ne ovat liian isoja, sillä hän ei henkilökohtaisesti pidä suurista muutoksista. Sihvonen totesi myös, että lisäosan muutosten arviointi on hankalaa, ennen kuin niitä on päässyt testaamaan.

Vastaa kyselyyn
Mitä mieltä itse olet Legacy of the Void -lisäosan muutoksista? Kommentoi uutiseen, vastaa kyselyyn ja katso kyselyn tulokset. Valitettavasti kyselystä jäi pois uuteen lisäosaan ehdotettu ekonomian muutos eli 12 aloituskerääjää kuuden asemesta sekä mineraaliesiintymien kutistaminen 1500:sta mineraalista 1000:een mineraaliin.

Muiden julkkisten vaikutelmia
Team Liquid oli Blizzcon-tapahtumassa mukana kyselemässä tunnetuilta StarCraft II -pelaajilta ja -persoonilta vaikutelmia Legacy of the Void -lisäosasta. Kuuntele haastattelut TeamLiquid.net-sivustolla. Alla tiivistetysti muutaman haastatellun mielipiteet.
  • Shaun "Apollo" Clark
    • Terran on todella hauska pelata, mutta Cyclone on liian voimakas
    • Harmillista, että Protoss sai vain yhden uuden yksikön
    • Protossin ilmayksiköt tuntuvat todella nopeilta
    • Zergin uutuuksista Ravager on hauska yksikkö, kun taas Lurker tuntuu liian vaikealta käyttää
  • :terran: Choi Seong "Polt" Hun
    • Ekonomian muutos (kerääjät, mineraalit) on tehty, koska peli on alussa liian tylsä, ja linnoittautuminen parille tukikohdalle on liian helppoa
    • Totesimme Blizzconissa olleiden pro-pelaajien kanssa, että Zerg tuntuu lisäosassa vahvimmalta, Terran heti perässä mutta Protoss selkeästi heikoin
  • :protoss: Kevin "Rotterdam" van der Kooi
    • On hyvä, että pelissä odotteluaika vähenee, kun ekonomian muutoksen takia peli lähtee käyntiin nopeammin ja uusia tukikohtia pitää ottaa nopeammin
    • Ekonomian muutos kasvattaa ehkä macron merkitystä
    • Terran tuntuu selkeästi vahvimmalta nyt, ja uudet Terran-yksiköt ovat todella hauskoja pelata
    • Muutokset eivät ole niin dramaattisia kuin jotkut antavat ymmärtää, sillä kyse on edelleen kuitenkin StarCraftistä
  • :zerg: Sasha "Scarlett" Hostyn
    • Peli muuttuu ehkä mielenkiintoisammaksi pelata ja katsoa uuden ekonomian ja uusien härnäysvaihtoehtojen myötä
    • Kerääjien lisäys 12:sta on ehkä liikaa, sillä se poistaa monet alkupelin aggressiiviset aloitukset kuten proxy gatet, mikä taas voi johtaa aina ahneisiin aloituksiin, joten parempi ratkaisu olisi ehkä 8 tai 9 alkukerääjää
    • Zergin muutokset vaikuttavat hyviltä ja varsinkin Force Fieldien tuhoamisen helpottaminen tuntuu mukavalta
    • Terranin muutokset eivät ole niin hyviä, sillä esimerkiksi:
      • Uusi yksikkö Herc on liian Protoss-tyylinen "Chargelot with AOE damage"
      • Cyclone ei Blizzardin puheista huolimatta edistä microa sillä kohteeseen lukittuminen poistaa perinteisen liikkumisen jälkeisen uudelleen kohdistamisen
      • Banshee-muutos on yhtä käsittämätön kuin taannoinen Dark Templarin nopeuden yllätyksellinen lisäys
    • Moninpelin suunta on hyvä, sillä peli kaipaa suuria muutoksia, mitä viime lisäosan julkaisussa ei nähty
Team Liquidin lisäksi myös Totalbiscuitin joukkue Axiom on kertonut mielipiteitään lisäosasta. Vastaamassa ovat :protoss: CranK, :protoss: Alicia, :terran: Heart, :terran: Ryung ja :zerg: Impact.
Avatar
Terran azhrak
Ylläpito
 
Viestit: 1295
Liittynyt: 07 Syys 2010, 11:03
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Uutiset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa