Starcraft 2:ssa tulee varmasti olemaan paljon vanhoja pelaajia jotka jatkavat sillä rodulla, millä he pelasivat aiemmissakin versiossa, mutta sitten on taas niitä jotka saattavat olleet jo kyllästyneitä aiempaan valintaansa ja tahtovat nyt alottaa puhtaalta pöydältä. Ei kuitenkaan saa unohtaa, että tällä pelillä tulee olemaan myös uusia pelaajia jotka saattavat olla samanlaisia tapauksia kuin tämä henkilö joka kirjoittaa tätä tekstiä. Kolme hienoa rotua, kaikilla vahvuudet ja heikkoudet, minkäköhän niistä valitsisi? Valinta on vaikea, vähän niin kuin pikkupoikana kun oli karkkia ostamassa pienellä raha summalla.
Nytten kai mietitte että mitä ihmeen hyötyä on lukea tällaisen untuvikon mietteitä siitä, mitkä ovat minkäkin rodun hyvät ja huonot puolet, mutta onneksi tilanne ei ole suinkaan näin synkkä. Haastattelin kokeeneempia suomalaisia Starcraft pelaajia siitä miksi he pelaavat juuri sillä rodulla millä pelaavatkin, ja mitkä ovat tämän kyseisen rodun ominaisuudet, sekä hyvässä että pahassa.
Ei saa kuitenkaan suinkaan unohtaa "random" mahdollisuutta, jos ei osaa millään valita juuri sitä rotua mikä sopisi sinun pelityyliisi parhaiten, on aina mahdollisuus antaa nopan päättää millä rodulla pelaat missäkin ottelussa. Tämä ei suinkaan anna sinulle huonoa asemaa pelissä, päinvastoin. Sinulla on aina hiukkasen isompi tikku jos tiedät millä vastustaja pelaa ottelun alussa, mutta hän ei kuitenkaan tiedä millä sinä pelaat!
Menemme nyt kuitenkin lyhyisiin haastatteluihin.
Haastattelut
Haastateltavana Katoan
Haastateltavana konna
Haastateltavana Naama
Haastateltavana cast
Johtopäätökset
Nyt kun nämä arvostelut on luettu, niin tutkitaanpa niitä hiukan ja mietitään mitä nämä haastateltavana olevat suomalaiset ovat mieltä eri asioista.
Katoan sanoi, että Protossilla on kalliimmat yksiköt sekä yksikköjen päivitykset. Ja sillä pelaaminen on "massalla vaan päälle" meininkiä. Pienillä joukoilla kikkailua olisi hänen mukaan myös vähemmän kuin muilla roduilla, vaikkakin se on tietysti aina mahdollista millä tahansa rodulla jos siitä tykkää. Protoksella voi eri yksiköillä myöskin tehdä erilaisia pieniä vippoja kuten Psionic Storm oikein sijoittaminen tai vastaava voi muuttaa koko pelin kulun.
konna mainitsi että Zergillä pelaaminen on haastavaa. Olen itsekin miettinyt, että Zergillä pelaaminen olisi hiukan haastavampaa kuin muilla, mutta sehän on aina henkilökohtainen mielipide. Zergillä joitu aina miettimään mitä Larvalla joutuukaan tekemään työläisen vai hyökkäysjoukon, näin konna sanoi. Joukkojen tekeminen on nopeaa sekä hänen mielestään Zerglineillä ja Mutaliskeillä on hauska pelata.
Terranista Naama sanoi, että sillä on mukava hallita peliä ja se omaa hyvän puolustuksen. Early gamessa Terran kuitenkin voi joutua puolustavaan asemaan, tämä kuitenkin muuttuu pelin edetessä.
Randomilla pelaaminen on castin mielestä hauskaa koska vastustaja ei koskaan tiedä alussa ennen scouttaamista millä rodulla pelaat, ja täten millä joukoilla hyökkäät. Randomilla pelaaminen hänen mielestään on mielyttävämpää kuin pelkästään yhteen keskittyminen, koska yhteen rotuun voi pitemmän päälle kyllästyä, mutta kun pelaa satunnaista niin kyllästyminen on epätodennäköisämpää kun koskaan ei tiedä millä rodulla tulee pelaamaan. Kaikilla roduilla pelaaminen muutenkin laajentaa pelinäkemystä ja tiedä muistakin kun yhdestä rodusta paljon.
Nyt kun meillä on tässä hiukan informaatiota niin aletaanpa miettimään mihin me sitä oikein tarvitaan. Mitkä ovat tärkeitä seikkoja kun valitaan rotua jolla aiomme ehkä pelata pitemmänkin ajan? Ekana kannattaa miettiä, että onko oikeesti halua pysyä yhdessä rodussa hyvinkin kauan? Voiko siihen kyllästyä? Jos tuollainen kyllästymisen uhka on olemassa, niin sitten kannattaa harkita vakavasti Randomilla pelaamista.
Itse olen sitä mieltä, että Zergillä saa ison armeijan nopeasti kun taas Protoksella se voi kestää hiukan kauemmin sen takia, että joukot maksavat hiukan enemmän kuin millään muulla rodulla. Zergillä myöskin keskitytään enemmän tukikohdan hallitsimiseen ja sen laajentamiseen kuin esimerkiksi Protoksella. Terran on näiden kahden välistä. Nämä asiat ovat kuitenkin semmosia mitkä jokainen pienellä pohdiskelulla saa selville.
Turhaa tietoa
Uskosin, että joillekkin pelaajille, kuten minulle esimerkiksi, on tärkeää että tiedän millä minä oikein pelaan. Sen takia annan nyt oman henkilökohtaisen pienen tietopläjäyksen jokaisesta rodusta.
Terranit ovat ihmisiä, ja kaikkihan tietävät mitä ihmiset oikein ovat, mutta jos joku haluaa nyt saada esimerkin ihmisestä, niin katso peiliin ja saat siihen vastauksen.
Protossilla on kehittynyt teknologia, itse asiassa kehittyneempi kuin millään muulla rodulla Starcraft II:ssa. Sen lisäksi heillä on kaksi yhdyskuntaa, perinteinen Khalai Protoss sekä karkotettu Dark Templar. Protossit ovat kotoisin planeetalta nimeltä Aiur.
Zerg on pääasiassa parvi erilaisia hyönteisiä tai vastaavanlaisia olentoja, joilla ei ole omaa tahtoa vaan niitä hallitsevat Overlordit jotka sitten välittävät Cerebratejen käskyt. Zergien teknologia on erittäin alkeellista, mutta he eivät panostakkaan teknologiaan vaan enemmänkin järkyttävän suureen massaan, millä he yrittävät eliminoida vastustajansa. Toimimalla kuten Overlordit käskevät heidän alaistensa tehdä, Zerg pyrkii geneettiseen täydellisyyteen sulauttamalla hyödylliset lajikkeet omaansa.
Tästä voidaan vetää pari johtopäätöstä joista voi olla joillekkin hyötyä. Jos haluat pelata ihmisenä, koska olet itse oikeastikkin ihminen niin silloin Terran on varma nakki. Jos tykkäät siitä, että pelaat parhaalla mahdollisella teknologialla, niin silloin Protoss voi olla todella hyvä valinta sinulle. Jos taasen tykkäät jyrätä massalla, niin Zerg on valintasi.
Rotujen väliset erot
Eiköhän nyt olla jo tutkittu lorea tarpeeksi tältä kerralta, keskitytäänpä nyt lopuksi vielä hiukan lisää pelillisiin seikkoihin.
Elikkäs kun lyhyesti mietitään vielä kerran tätä valintaperiaatetta, niin jos tykkäät eniten joukkojenhallinnasta, niin kannattaa valita Protoss koska siltä, löytyy eniten joukkoja joilta pitää käyttää erilaisia taitoja, kuten High Templarin Psionic Storm. Jos taas tykkäät enemmän tukikohdan, rakennusten ja vastaavan hallinnasta niin silloin Zerg voisi olla sinun valintasi. Terran on taas vähän sekotus molempia.
Sitten on vielä pari pikkuseikkaa mitkä kannattaa ottaa huomioon, mitkä ovat ainakin minun mielestäni rotujen parhaita ominaisuuksia. Terranilla voit korjata joukkoja ja rakennuksia tehokkaasti, muilla roduilla se ei kuitenkaan ole mahdollista paitsi, että Zergillä rakennukset ja yksiköt korjaantuvat kun ne ovat Creepissä. Zergin Queenilla on myöskin ominaisuus (Transfusion) jolla se voi korjata joko haluamaansa rakennusta tai sitten haluamaansa yksikköä. Protossilla on myöskin suojat jotka tuhoamisen jälkeen latautuvat uudestaan jos yksikköä tai rakennusta ei ole vahingoitettu vähään aikaan.
Jokaisella rodulla voi kuljettaa yksiköitä vihollisen tukikohtaan salamyhkäisesti, Terranilla ja Protoksella sen voi tehdä kuljetusalukseksi. (No jos Zergin Overlordia voi laskea "kuljetusalukseksi"?). Tämän lisäksi Zergillä sen voi tehdä myöskin Nydus Wormilla mikä on erittäin hyvä ja nopea tapa hyökätä vastustajan puoluslinjan taakse.
Protoksella voit rakentaa monta rakennusta yhtä aikaa yhdellä työläisellä. Joka kerta kun päätät rakentaa rakennuksen se tulee laittaa Pylonien voima-alueen sisälle, tämän jälkee rakennus alkaa automaattisesti rakentaa itseään, tämän aikana voit tehdä työläisellä mitä ikinä haluatkaan: tehdä toisen rakennuksen tai mennä vaikka keräämään resursseja.
Terranilla yksi työläinen voi rakentaa vain yhden rakennuksen kerrallaan, rakennuksen valmistuttua työläinen voi kuitenkin tehdä mitä ikinä haluaakaan, rakennuksen valmistamisen voi kuitenkin aina jättää kesken, mutta jotta se tulisi valmiiksi siinä on oltava aina jonku työläisen tekemässä se loppuun.
Zergillä rakennuksen tekeminen toimii, niin että siihen laitetaan joku työläinen tekemään rakennus, kun rakennus on valmis, niin menetät työläisesi jonka laitoit tekemään sen. Rakennukset ovat kuitenkin Zergillä yleisesti ottaen halvempia kuin muilla, tämän takia et kärsikään mitään ekonomista tappiota vaikka menetätkin työläisesi rakennusten valmistamisen myötä.
Vielä viimeinen kooste
- Jos sinua kiehtoo vahva puolustus, loistava aluehallinta ja vastustajan jatkuva härnääminen. Ja tykkäät sekä tukikohdan hallinnasta että joukkojen käskyttämisestä on Terran oiva valinta juuri sinulle.
- Laatu on sinun mielestäsi määrä tärkeempää? Ttykkäät enemmän joukkojen eri taitojen käyttämisestä enemmän ku tukikohdan jatkuvasti viilaamisesta? Protoss taitaa olla sinulle se-oikea.
- Määrä on laatua tärkeämpää, tykkäät viettää paljon aikaa tukikohdan hallitsemisessa niin olisikohan aika alkaa pelaamaan Zergiä?
- Et osaa päättää yhtä rotua millä pelata? Anna Randomille mahdollisuus viedä sydämesi mukanaan!
On varmasti muitakin pikku seikkoja jonka perusteella kannattaa valita oma rotu millä tahtoo pelata tätä loistavaa peliä. Itseä kuitenkin on viehättänyt aina massan voima. Basen hallinta on mielestäni mielekkäämpää kun joukoilla näpertäminen, sen takia minua tällä hetkellä ainakin kiinnostaa Zergillä pelaaminen enemmän kuin Protossilla tai Terranilla. En ole myöskään koskaan pitänyt itseäni Random ihmisenä, niin tämän takia sekään ei ole vaihtoehto minulle, ainakaan vielä.