Paljolti samaa mieltä Magikin, Piirakan & co. kanssa. Itse en ole peliscenessä tätä koskaan tehnyt, mutta sitäkin enemmän niin ylioppilaskunta- kuin urheilupuolellakin.
Jos halutaan että porukka pystyy pelaamaan ammattimaisemmin, niin tarvitaan yhteistyökumppaneita (joskus myös sponsoreiksi kutsuttuja, mutta kuten joku sanoi, niin yhteistyö on paljon parempi sana). Yhteistyökuppaneita kiinnostaa luonnollisesti myydä jotakin ihmisille, jotka seuraa SC2 sceneä, ja kannattaa kattoa asioita nimenomaan tästä näkökulmasta. Miten joku turnauksen järjestäjä tai SC2 tiimi voi auttaa jotain yritystä myymään enemmän tuotteita tai palveluita?
Näkyvyys on se helpoin myyntiargumentti varsinkin kun peliscene on aika lailla nettipohjasta, mutta muitakin juttuja kannattaa yrittää keksiä - voisiko laneilla järjestää esim. parin sponsorin välisen erillisturnauksen jossa pari pro-pelaajaa valmentaa yritysten edustajia, tai vaikka tiimipeli siten että 3v3 pelissä on molemmilla puolilla 1 pro ja loput on yrityksistä? Nää nyt ei välttämätti ole toimivia juttuja, mutta kannattaa miettiä miten saisi firmat vähän enemmän messiin juttuihin...
Näkyvyyden eteen kannattaa myös tylskennellä hieman. Lanien tai tiimien netti- ja facebook-sivut on aika välttämättömiä kuten myös striimeissä näkyminen. Kannattaakin panostaa siihen että striimit on mahdollisimman hyvälaatuisia ja helposti saatavilla. Striimin katojamäärät on muuten varmaan osallistujien ohella ainoita konkreettisia näkyvyyden mittareita. Olisi muuten hienoa jos tietäisi ketkä noita striimejä oikeasti katsovat. Aktiivisinta porukkaa on varmaan noin lukioikäiset miehet, mutta varmasti hieman vanhempaakin (ja usein ostovoimaisempaakin) porukkaa pelaa SC2:sta ja seuraa sceneäkin jossain määrin.
Sitten kun on hyvä paketti kasassa potentiaalisille yhteistyökumppaneille, niin ei muuta kun huolellinen myyntimateriaali kasaan ja miettimään mitkä yritykset voisivat hommasta innostua. Henkilökohtaiset kontaktit on aina tietenkin helpoimpia, samoin kun jos tietää että joku vaikkapa firman markkinointikaveri pelaa SC2:sta... Paketin myyminen on sitten se usein tylsempi, mutta sitäkin opettavaisempi, vaihe. Tarpeeksi vaan yritystä niin kyllä sieltä joku innostuu, mutta helppoa se ei varsinkaan alkuun ole.
Muistakaa myös jälkimarkkinointi. Eli sitten kun esim. lanit on pidetty, niin on hyvä lähettää kiitosmeili ja vaikka muutamia kuvia tai videopätkä tapahtumasta. Turha varmaan mainita että kuvissa/videoissa kannattaa näkyä miten yritys X on ollut näkyvillä tai kuuluvilla tapahtumassa. SC2 tiimi taas voi hyvin lähettää sillon tällön pienen update meilin miten tiimillä menee, niin pysyy kontakti yhteistyötahoihin. Tälläset pikkujutut helpottaa yhteistyön jatkamista seuraavalla kerralla ihan älyttömästi.
Sori pitkästä avautumisesta, mutta toivottavasti se herättää vähän ajatuksia ja mahdollisesti auttaakin jotakuta.