Tervehdys kaikille!
Kirjoitin foorumiin aiemmin aikomuksesta tiputtaa itseni timantista pronssiin, jotta voisin harjoitella uuden rodun pelaamista. Päätin, että paremman tekemisen puutteessa kirjoittaisin tänne aina silloin tällöin, kuinka projekti etenee ja millaisia ajatuksia tämä uusi rotua tuo tullessaan. Aluksi kerron hieman taustaa.
Ostin pelin melko pian julkaisemisen jälkeen ja pelattuani kamppanjan läpi siirryin nettiin pelaamaan. Aluksi pelasin randomilla 2v2 ja 3v3 placementit ja päädyin lopuksi valitsemaan Protossin, koska se tuntui olevan helpoin kolmesta rodusta. 1v1 Placementin tulos oli karvas 2-3 ja jouduin pronssiseen liigaan. Tuntui melkoiselta pettymykseltä, kun olin sitä ennen pelanut 2v2 ja 3v3 placementit saldolla 9-1. Lohdutin itseäni, että häviöt tulivat timantti/platina pelaajilta. Pääsin melko nopeasti platinaan katsomalla youtubea ja liquidpedian strategioita ja lopulta parin kuukauden pelaamisen jälkeen pääsin himoittuun timanttiin voitolla numero 100.
Ja sitten iski tylsistyminen. Tuntui, että olin saavuttanut sen mitä halusinkin ja pelaaminen timanttiliigassa ei tuntunut hirveän miellyttävältä. Tuntui, että piti olla skarppina kokoajan ja pienistä virheistä rokotettiin isolla kädellä, ei päässyt testaamaan muita strategioita, joilla rynnin timanttiin, ilman autolossia. Siispä päätin mielenkiinnon ylläpitämiseksi vaihtaa rotua ja pitkän mietinnän eli nanosekunnin jälkeen päädyin zergiin. Pelasin aikoinaan melko paljon starcraftia ja siellä pääosin pelasin zergillä, mutta SC2:sen queenin larva injection pilasin täysin haluni pelata sillä, tuntui että zerg oli muuttunut täysin. Terrania kohtaan olen tuntenut inhoa SC1 ajoista lähtien, joten se ei ollut missään vaiheessa vaihtoehto.
En pidä itseäni kovinkaan etevänä rts-pelaajana ja APM:kin heiluu 50 kieppeillä. En siis nähnyt järkeä vaihtaa rotua ja pelata timanttiliigassa, joten ensimmäiseksi päätin tiputtaa itseni takaisin alempaa liigaan ja noin 50:n pelin quittauksen jälkeen avautuivat ovet uudestaan pronssiliigaan. Tällä kertaa tarkoituksena on pelata mahdollisimman erilaisilla strategioilla ja ottaa iisisti ilman timanttiliigan kiiltoa silmissä.
Zergin pelaamisesta minulla ei siis ole oikeastaan mitään hajua enkä edes tiedä millaiset hotkeyt sillä on. Ainoa MU, josta tietää jotain on luonnollisesti pvz, mutta sekin on vain protossin näkökulmasta. Tarkoituksena on nyt alussa opetella yksi buildi ja katsoa sitten miten siitä jatkaa. Buildiksi valikoitui siis 1 base roach.
Kaksi peliä on tullut tässä ilman mitään valmistautumista pelattua ja tuloksena on ollut yksi häviö ja yksi voitto.
Ensimmäinen oli zvt blistering sandsissä ja peli kesti yllättävän kauan. Lyhyesti terran oli todella huono, mutta minä olin vielä huonompi. Expasin naturaliin ja goldiin ilman ongelmia ja sitten huomasin, että pankissa oli 3000+ mineraalia enkä pystynyt kuluttamaan sitä mitenkään. Tein siis hydraa ja zerglingejä ja myöhemmin roachia?!, joka oli tavallinen kokoonpano starcraftissa. Kuolin lopulta MMM droppeihin mineraalilinjoille.
+ onnistuneet expat ja niiden puolustaminen pelin alussa
+ hyvä creeping levittäminen, yli puolet kartasta
- overlordien sijoittaminen
- larva inject
- mineraalinjan suojaaminen midgamessa
- hydrojen ja roachien lähettäminen PF vastaan
- joukkojen sijoittaminen on ilmeisesti hyvin tärkeätä z pelaajille, mutta tällä hetkellä ei mitään käsitystä
Toinen peli oli z v randomp ja voitin, koska vastustaja oli vaan niin huono. Ei hyökännyt koskaan ja tuhosin 2 pylonia 8 zerglingllä menetämättä mitään ja kuoli sitä seuraavalla roach speedling hyökkäyksellä.
+ mineraalit pysyivät matalana
+ larva inject hieman parempaa
- ei creepin levitystä ollenkaan
Jos joku haluaa neuvoa niin seuraaviin ongelmiin pitäisi löytää ratkaisut:
1. Millä dronella scoutti?
2. Monta Queeniä? Vissiin ainakin 1 per hatch, mut paljonko sen lisäksi ja missä vaiheessa?
3. Millaiset hotkeyt? Jokaiselle Queenille oma? Hatcheryt yhteen?
4. Joukkojen sijoittamisen ABC
Muut neuvot ja vinkit ovat myös tervetulleita .